Naposledy aktualizováno: 8.6.2017

Hot Buttered Soul zpěváka, klavíristy – a především výtečného aranžéra – Isaaca Hayese je jedním z nejvýznamnějších alb, které ve své bohaté historii vydal label Stax Records.
chlápek s přezdívkou Black Moses psal hlavně pro jiné
Isaac Hayes byl již od počátku šedesátých let znám jako autor píšící pro jiné interprety. Nejvíce toho asi složil pro duo Sam And Dave. Po jeho prvním sólovém albu Presenting Isaac Hayes (196, Enterprise/Stax Records, spotify link) raději nepátrejte, pokud nejste opravdu velkými obdivovateli tohoto chlápka s přezdívkou Black Moses.
Druhé album Hot Buttered Soul je ale jiná káva. Stax jej vydali v období, kdy se jim přestalo zcela dařit a finančně se label blížil ke krachu. Na vině bylo tragické úmrtí Otise Reddinga při letecké havárii a především chybně uzavřená smlouva s Atlantic Records, díky které ztratili kontrolu nad celým svým tehdejším katalogem.
V takové chvíli by mnozí rezignovali. Stax ale reagovali nevídaným krokem, hodným nezávislého labelu. Pod nově založenou značkou Enterpise Records připravili k vydání balík dvaceti sedmi alb a lačnému trhu předložili novinky od většiny svých umělců.
|
|
ústup od dosavadní praxe soulových alb
Jedním z nejvýraznějších kousků várky je právě Isaacovo album Hot Buttered Soul. Upoutalo již netradičním obalem s fotografií Hayesovy lisé hlavy. Překvapením byl i ústup od dosavadní praxe soulových alb, které byly obvykle zaplněny tříminutovými skladbami. Kolekce obsahovala pouze čtyři kompozice.
Na nahrávání se podíleli členové znovuobrozené skupiny Bar-Kays, jež byla zdecimována při Reddingově leteckém neštěstí. Úvodní Walk On By působí jako zjevení. Těkavě rozostřené sólo na kytaru, hluboký a jakoby zpomalený Isaacův zpěv, ženský sbor, kombinace kláves, dechů a smyčců – to vše ve dvanáctiminutovém provedení reprezentuje černošskou verzi tehdy tak módní psychedelie v duchu závěru beatlesácké A Day In The Life. Verze od Dionne Warwick je s tou Hayesovou nesrovnatelná a zní vyčpěle.
Následující Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic je úchvatnou jízdou, která se promění ze soulové groovové šlapavky až kamsi ke krautrocku(!!) – tehdy ještě britský hudební tisk ani netušil, že nějakou takovou žánrovou krabičku vymyslí.
Nejkratší, pouze pětiminutovou skladbou, je One Woman. Klasická rhythm’n’bluesová skladba s úžasným textem a perlami typu “jedna ženská se mi stará o domov, zatímco druhá mě dovádí k šílenství”. Závěrečná By The Time I Get To Phoenix je příběhem o lásce a všem, co může láska znamenat ve vztahu dvou lidí. V hlavní úloze rapující Isaac, hammondky a v strhujícím monumentálním finále dechy.
Stax Records byli po vydání celé série nových titulů ve zcela nové situaci. Především díky Hayesovi měli najednou v rukách jedinečné album, ze kterého mohli těžko dát cokoliv na singl. Posluchači přesto desku nadšeně přijali. Prodalo se ji více jak tři milióny kusů. Možná právě tehdy se začalo měnit zdánlivě výlučné a neotřesitelné postavení singlů…
Isaac Hayes: Hot Buttered Soul
Label: Enterprise – ENS-1001
Format: Vinyl, LP, Album
Country: US
Released: May 1969
Genre: Funk / Soul
Style: Soul, Funk
Tracklist:
A1.Walk On By (12:00)
A2. Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic (9:55)
B1. One Woman (5:00)
B2. By The Time I Get To Phoenix (18:40)
Nahráno:
Ardent Recording Studio, Memphis, Tennesse
United Sounds Studio, Detroit, Michigan
Produkce:
Al Bell, Allen Jones, Marvell Thomas
Isaac Hayes – vocals, keyboards
Doprovodná skupina:
Bar-Kays