Dr. Dre, Niggaz s názorem

Naposledy aktualizováno: 11.6.2017

Americký raper a hip hopový producent Dr. Dre, 2013 (Credit Photo: Justin Davis from San Jose, US / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)
Americký raper a hip hopový producent Dr. Dre, 2013 (Credit Photo: Justin Davis from San Jose, US / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)

Dr. Dre (18. 2. 1965, narozen jako Andre Romelle Young) je jedním z nejvlivnějších současných hip-hopových a gangsta rapových producentů. Je obdivován pro jistou stylovou westcoastovou ležérnost a funkovou nadupanost.

Phil Spector nebo Mike Tyson rapu?

Dr. Dre je přijímán s rozpaky. Prakticky nikdo nezpochybňuje jeho genialitu jako hudebního producenta, jenž vytvořil jedny z nejsilnějších a nejtvrdších beatů černošské urban music. Temná a oplzlá, funky prosycená produkční práce, a ještě obscénnější oslava gangsterského životního stylu, z něj udělaly zvukového architekta rapu devadesátých let minulého století s přezdívkou Phil Spector rapu.

Někdy se o něm ale mluví jako o Miku Tysonovi rapu. Má totiž pověst muže, který fyzicky i slovně napadá a uráží ženy, ale také své mužské oponenty. V jeho rapech často popisoval holky, kterým někdo strhává svršky nebo je ponižuje opilá cháska. Pokusil se to opakovaně vysvětlit: „Protože to je to, co prodá desky. To lidi chtějí vidět. Chtějí slyšet o tom, co se děje na ulicích. Co mají na sobě, co říkají a tak podobně.“

Narodil se v Comptonu, předměstí Los Angeles. V jeho mládí to byla oblast s vysokou kriminalitou, ale rodiče, byť se rozvedli, když mu bylo sedm let, ho od drog a gangů drželi co nejdále. (Jeden z jeho vlastních synů, Andre Young Jr., zemřel v roce 2008 na předávkování drogami.). Rychle si uvědomil, že hudba může být finančně zajímavá, střední opustil aniž ji dokončil. Začínal jako disc-jockey Dr. J, což byla přezdívka inspirovaná vynikajícím profesionálním basketbalistou sedmdesátých let 20. století Julianem „Dr. J“ Irvingem z týmu NBA Philladelphia 76ers.

V sedmnácti byl členem funkových World Class Wreckin‘ Cru. Zpíval milostné písně, nosil krajkové košile, motýlka a líčil si oční linky. Později si musel obléknout lékařské oblečení a nosit stetoskop, což ho frustrovalo a tak raději u Wreckin‘ Cru skončil. To se již přátelil s kluky, se kterými pod vlivem Public Enemy založil rapovou úderku N.W.A (česky nejlépe Niggaz s názorem). Byli u toho ještě Ice Cube (O’Shea Jackson), Eazy-E (Eric Wright), DJ Yella (Antoine Carraby), a MC Ren (Lorenzo Jerald Patterson).

Americký raper a hip hopový producent Dr. Dre se Snoop Doggy Doggem na Coachella Valley Music and Arts Festival, 22. dubna 2012 (Credit Photo: Jason Persse from Brooklyn, USA, Source: https://secure.flickr.com/photos/jasonpersse/7114516867/ / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)
Americký raper a hip hopový producent Dr. Dre se Snoop Doggy Doggem na Coachella Valley Music and Arts Festival, 22. dubna 2012 (Credit Photo: Jason Persse from Brooklyn, USA, Source: https://secure.flickr.com/photos/jasonpersse/7114516867/ / Wikimedia, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0)

Niggaz s názorem

N.W.A debutovali eponymní EP deskou, která se pak v roce 1987 dostala na kompilační album N.W.A And The Posse (Priority Records, spotify link). Jejich šest skladeb doplnily nahrávky rapové party Fila Fresh Crew. Za deskou stála společnost Macola Records, která v té době hrála klíčovou roli v distribuci nahrávek losangelské hip-hopové scény.

N.W.A potom vydali svoji první oficiální LP desku; výbušný revoluční apel k ozbrojenému odporu poukazující na neutěšené sociální poměry v LA Straight Outta Compton (1988, Priiority Records, spotify link). Dodnes je přesvědčený, že nahrávka nestojí za nic: „Straight Outta Compton je album, se kterým jsem nejméně spokojený. Dal jsem ho dohromady za šest týdnů, abychom měli co prodávat z kufru při koncertech.“ Ve skutečnosti dělal producenta výměnou za to, že za něj Eazy-E zaplatil kauci za dopravní přestupek.

O tři roky později navázali titulem Efil4zaggin (1991, Priority Records, spotify link) – obě kolekce jsou dodnes nepřekonanou klasikou žánru tzv. G-Funk nebo také Gangsta Rapu. Rezonuje na nich frustrace mladých černošských obyvatel losangelského předměstí Compton z policejního násilí, rasismu a nespravedlností.

S odstupem času se však zdá, že zloba byla spíše vychytralým marketingovým trikem než nějakou výzvou ke společenské polemice. Přesto nikdo nemůže popřít, že N.W.A. byli zvukově úderní, a to především díky nápadům Dr. Dre. FBI se o ně začala zajímat, a dala jim nálepku “Nejnebezpečnější skupina na světě”, když vyšla skladba Fuk Da Police.

Gangsterské scény

„Můžu vzít tříleté dítě a udělat hitovou desku.“

Okamžitě po vydání alba Efil4zaggin, a několika potyčkách s Eazy-E, Dre, opustil N.W.A. Ukončení spolupráce provázely opravdu nechutné gangsterské scény. Ve snaze vyvázat Andrého ze smluvního vztahu, pohrozil tehdejší Dreho přítel Marion „Sure“ Knight použitím pistole, baseballové pálky a navíc i únosem. Dre a Knight poté založili Death Row Records a časem ji proměnili ve společnost s mnohamilionovým majetkem. Pod svá křídla získali další hvězdy Snoop Doggy Dogga2pac Shakura.

Přes fenomenální úspěch se Death Row rozpadají díky osobním rozporům, hamižnosti a Knightovým násilnostem (dostal za ně devět let natvrdo), aniž by si Dr. Dre vzal desetník odstupného. Proč? Dre to nikdy nekomentoval. Raději se zeptejte, kdo zabil superhvězdu Death Row, zesnulého Tupaca Shakura, nebo jeho domnělého konkurenta, Christophera „The Notorious B.I.G.“ Wallace.

Dr. Dre raději rozjíždí vlastní nahrávací společnost Aftermath Entertainment, přičemž prohlásil: „Můžu vzít tříleté dítě a udělat hitovou desku.“ Následně řekl, že gangsta rap je mrtvý, a pokles prodeje Death Row naznačoval, že měl pravdu.. Na novém labelu vydá netradiční kompilační deskou Dr. Dre Presents… The Aftermath (spotify link). Propadla, byť byla jen jednou platinová.

Objeví a nabídne nahrávací smlouvu budoucím hvězdám, jako jsou Eminem, 50 Cent, Busta Rhymes, The Game nebo Kendrick Lamar. „Byl to ten nejsilnější hiphopový shit, jaký jsem za poslední roky slyšel – a ten hlas, chlape, prostě jsem věděl, že v něm něco je,“ vyprávěl Dre o prvním setkání s Eminemem.

Sólová tvorba Dr. Dreho

Sólová diskografie Dr. Dre není rozsáhlá. Upřednostňuje kvalitu nad kvantitou, i když jeho receptura – klávesové brnkání, basy v co nejhlubších tónech a atmosférický P-Funkový zvuk – se zdá být ve druhé dekádě 21. století již překonaná. Prozatím vydal pouze tři alba – The Chronic (1992, Interscope Records, spotify link), 2001 (1999, Aftermath/Interscope Records, spotify link) a Compton: A Soundtrack by Dr. Dre (2015, Aftermath/Interscope Records , spotify link).

Co se týče mojí muziky, je mi úplně u prdele, co si o ní kdo myslí, víš, co tím chci říct? Jestli je to funky a líbí se ti to, tak si to poslechni. Je to zábavné. Nesnažím se vysílat nějaké poselství, být vzorem nebo něco takového. Chodím do studia dělat desky, abych lidi bavil, a jestli se vám to nelíbí, tak si to nekupujte. Je to tak jednoduché,“ nabídl svůj pohled Dr. Dre.

sólový debut The Chronic je holdem hiphopové virtuozitě

Na Chronic (název je inspirovaný slangem pouličních gangů pro velmi silný druh mariuhany) přišel s texty plnými syrového realismu v podobě tzv. “zhuleného drsňáctví”. Byla to také nevázaná oslava Dreho nově nalezené lásky k marihuaně. Všechny zároveň ohromil příklonem k P-Funku tak, jak ho na začátku sedmé dekády vymysleli George ClintonFunkadelic.

V sedmdesátých letech dělali lidi jen tohle: hulili, nosili afro a zvonáče a poslouchali Parliament a Funkadelic. Proto jsem své album nazval The Chronic, protože tyhle sračky mě hodně ovlivnily,“ vysvětlil Dre. Podařilo se mu tím vzdát hold hiphopové virtuozitě. Přičemž ne všichni byli z Chronic nadšeni – kritik Robert Christgau ho odmítl jako “sociopatický easy-listening”.

Další hvězdou alba je Snoopy Doggy Dogg. Dr. Dre nám také představuje nováčky Kurupt, Rage, RBX nebo That Nigga Daz a nechybí jeho dřívější objev D.O.C. Popisuje život na ulicích městského ghetta s děsivou upřímností. Vypráví o vraždách mezi členy konkurenčních gangů, sexualizovaném násilí, o opilcích mezi bezďáky, ale i mezi násilnickými policajty.

A tak mu možná rádi odpustíte misogynní chování a naparování se s „ptákem“ před kterým každá „pinda“ omdlí. Je tu i záblesk zodpovědnosti, když si v písni Lil‘ Ghetto Boy pokládá otázku: „Co budeš dělat, až vyrosteš a budeš muset čelit zodpovědnosti?“

Tohle je gangsta rap, jak ho změnily úmrtí Tupaca Shakura a Biggieho Smallse

Album 2001 je více než důstojným pokračovatelem Chronic. Začaly se sice objevovat pochybnosti, zda Dr. Dre neztrácí inspiraci. „Časopisy, šuškanda mezi lidmi a rapový bulvár tvrdily, že už na to nemám,“ mračil se. „Co mám tedy ještě udělat?“ položil si řečnickou otázku.

Ve skutečnosti je LP 2001 výtečná, valící se hudební hostina. Ačkoli se na ní Dr. Dre zřekl většiny násilných témat svých předchozích hitů, je stále světem drog, ulice, agrese a sexu. Samozřejmě, že hostuje starý parťák Snoop Doggy Dogg. Pozvánku dostal i Dreho plavovlasý chráněnec Eminem.

Tohle je gangsta rap, jak ho změnily úmrtí Tupaca Shakura a Biggieho Smallse. Novou realitu odráží zlověstný The Watcher. Dre se zkrátka stále umí rvát a nevzdává se. Po singlu Still D.R.E. – s valivými beaty a dlouhým refrénem – o něm nikdo nemůže pochybovat. Katalyzátorem mohla být i smrt Dreho bývalého parťáka z N.W.A Erica „Eazy-E“ Wrighta v roce 1995 spojená s AIDS. V písni What’s The Difference Dr, Dre naříká: „Eazy, jsem pořád s tebou, kašlu na hádky, negře, chybíš mi, a to jsem k tobě upřímný.“

„Celý život jsem se věnoval hudbě, poslouchal ji a kritizoval.“

Dre zažíval na začátku nového tisíciletí další úspěšné období, kdy mu vyšly hity pro Eminema (Crack A Bottle, Guilty Conscience), Mary J Blige (Family Affair), Gwen Stefani (Let Me Blow Ya Mind) a poslední megahvězdu značky Aftermath, 50 Centa (In Da Club). Tvrdil, že jeho třetí sólové album bude znít jako kdyby „Kraftwerk potkali George Clintona, nic jako sračky, které jsem dělal předtím.“

Od roku 2004 pracoval na svém údajně posledním albu Detox. Dokonce bylo oznámeno několik termínů vydání. Jediným prozatím známým faktem je skutečnost, že nahrávky nebyly doposud vydány a zřejmě již nikdy ani nevyjdou. Nakonec šel celý projekt po jedenácti letech k ledu a raději začal od nuly. Výsledkem byla v pořadí třetí sólová deska Compton: A Soundtrack by Dr. Dre, jež je úzce provázaná s autobiografickým filmem Straight Outta Compton o vzepětí a pádu N.W.A.

V roce 2006 se Dr. Dre společně s Jimmy Iovinem podílel na vývoji a výrobě špičkových sluchátek, které jsou uvedeny do obchodní sítě v roce 2008 pod názvem Beats by Dre. K sluchátkům postupně přibudou produktové řady menších sluchátek, mikrofonů a streamerů. V srpnu 2014 Dr. Dre prodá svůj dvaceti pěti procentní podíl ve firmě Beats Electronics společnosti Apple a stane se multi-milionářem.

Prohlížel jsem si fotky, které má moje máma, z doby, kdy mi byly čtyři roky, u gramofonu. Jsem na nich, jak se natahuji, abych přehrál desky. Mám pocit, že jsem byl k tomu, co dělám, vychován. Celý život jsem se věnoval hudbě, poslouchal ji a kritizoval,“ shrnul svůj profesní život Dr. Dre.

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..