Naposledy aktualizováno: 1.5.2017
Alternative T.V. (ATV) byli v počátcích formování punkové scény na území Spojeného království jednou z nejzajímavějších kapel.
Od punku k abstraktní tvorbě
Alternative T.V. poměrně záhy opustili tříakordový písňový formát a nahráli mnoho zajímavého experimentálně-abstraktního hudebního materiálu, jenž byl pramálo podobný produkci úspěšnějších žánrových kapel, jako byli Sex Pistols nebo The Clash.
Debutové album z května 1978 The Image Has Cracked patří mezi vrcholné nahrávky punk rocku ve Velké Británii. Vychází v době, kdy se již původní punková scéna začíná drolit, dochází k její stylové proměně a nastupují nové kapely, hrající New Wave a Post Punk.
Bankovní úředník vydává fanzine Sniffin‘ Glue
Alternative T.V. založil Mark Perry, rodák z Deptfordu, jihovýchodní čtvrti Londýna a nudící se bankovní úředník. Poprvé na sebe upozornil v roce 1973. Napsal dopis redakci magazínu Disc, v němž vychvaloval progrockové trio Emerson, Lake and Palmer a označil je za Osmý div světa.
V červnu 1976 Mark navštíví koncert amerických The Ramones a o jeho vlivu na něj vypráví: „Ramones byli fantastičtí. Najednou jsem se prostě toužil nějak hudebně zapojit a pomoci. V mém případě nikoliv jako muzikant, ale jako redaktor a vydavatel čehosi, co se později stalo prvním britským punkovým fanouškovským magazínem. Měl jsem kliku, že jsem se ocitl ve správné chvíli na správném místě.“
Fanzine vyjde pod názvem Sniffin‘ Glue. V podtitulu je slibné “… a další rock’n’rollová lákadla pro deptfordské nevychované klacky!”. Prodával se za třicet pencí a udržel se přibližně jeden rok.
Distribuován byl prostřednictvím sítě londýnských obchodů s gramodeskami. Perry do něj přispívá pod pseudonymem Mark P. Záhy získá postavení vlivné osobnosti, která by mohla pomoci vysvětlit překvapené britské většinové společnosti, o co vlastně v punku jde.
S pomocí milese copelandA III zakládá Label Step forward Records
Na začátku roku 1977 Mark založí nezávislou vydavatelskou společnost Step Forward Records. Spolumajitelem je velezkušený hudební obchodník Miles Copeland III, bratr Stewarta Copelanda, pozdějšího bubeníka The Police a šéf amerického labelu I.R.S. Records.
Paralelně se Step Forward Records se pokouší sestavit vlastní kapelu. První pokus pod názvem New Beatles se nezdaří. Pro vznik Alternative T.V. se klíčovým okamžikem ukáže být Perryho setkání se skotským kytaristou Alexem Fergussonem.
určitě ne hardrockové písničky
Uskutečnilo zkraje března 1977 v obchodě s gramodeskami Rough Trade. „Již delší dobu jsem hledal partnera, který by složil hudbu, co by se hodila k mým textům,“ vzpomíná Mark.
Alex Fergusson, obdivovatel newyorských Velvet Underground, což byla pro Perryho záruka, že nebude skládat hardrockové písničky, se na Nový rok 1977 přesunul z rodného Glasgowa do Londýna.
S sebou si přivezl kytaru Fender Telecaster, stowattový zesilovač H&H a neocenitelné zkušenosti ze dvou ne příliš zdařilých pokusů o založení punkové skupiny s parťákem Sandym Robertsonem – první pod názvem The Bold Bucks a druhý jako The Nobodies.
Rychlá cesta ze zkušebny na pódium nottinghamského punkového festivalu
Fergusson přišel s návrhem na název kapely Alternative T.V.. Nové hudební duo se okamžitě vrhlo do přípravy repertoáru. Začali ve zkušebně industriálních Throbbing Gristle za výpomoci jejich člena, Genesis P-Orridge. Ten si sedl za bicí nebo hrál na baskytaru. Nabídku na členství v nové skupině ale odmítl.
V průběhu dubna zverbují baskytaristu Micka Smithe a bubeníka Johna Towea (prošel kapelami Chelsea a Generation X). Koncertní premiéru si ATV odbudou na Nottingham Punk Festivalu o několik týdnů později. Z tehdejšího repertoáru kapela nenahrála prakticky nic. Když šla poprvé do studia měli Perry s Fergussonem napsané úplně nové písničky.
U Step Forward mezitím vychází první vinyly – nahrávky kapel Chelsea a The Continas. ATV ale zatím čekají na vhodnou příležitost a nabídky. Bylo to Markova skálopevného přesvědčení hned na počátku existence vlastní nahrávací společnosti. Nedávalo mu smysl, aby vydával vlastní hudbu.
Pro EMI jsme byli naštěstí příliš političtí
Do ATV nastoupí nový basák Tyrone Thomas a prakticky v tu samou chvíli přichází s nabídkou na nahrání dema major label EMI. Na zkušenost s globálním hráčem na hudební trhu Mark vzpomíná takto: „Byl jsem naprosto pohlcen punkovou vírou v to, že bychom si vše měli zařizovat sami. Kapela byla z nabídky EMI nadšená. Pánbu ví, co bych asi udělal, kdyby nám EMI nakonec předložili k podpisu nahrávací smlouvu… naštěstí jsme pro ně byli příliš političtí. Moje neustálé klení a nadávky nebrali v úvahu.“
Manažeři z EMI se vůči kapele zachovali velkoryse. Přenechali jim pásky s nahrávkami všech čtyř skladeb (How Much Longer, You Bastard, Life a Love Lies Limp), které vznikly ve studiu na Machester Square.
hrčivě klopotné písně punkového léta ’77
Alternative T.V. se nakonec rozhodnou, že nebudou akceptovat žádnou další nabídku od velké gramofonové společnosti. Dohodnou se na nahrávací smlouvě s Milesem Copelandem.
Po výměně na bubenickém postu, kdy do skupiny nastoupí Chris Bennett, pořídí nové verze písní How Much Longer a You Bastard pro další Copelandem vlastněný label Deptford Fun City, u nějž již vydávají například Squeeze.
Nová sestava se rychle sehrává. V polovině památného horkého britského punkového léta ’77, kdy nezůstane v hudební branži kámen na kameni, mají Perry s Fergussonem pohromadě zbrusunový repertoár.
Zvukově stojí na Alexově disonantní hře na kytaru, jíž doplňují předpřipravené zvukové smyčky. K hrčivě klopotným písním Mark napíše texty, v nichž rozebírá témata vnitřního sexuálního napětí dospívajících puberťáků a polemizuje s postupným prorůstáním obecných hudebních a obchodních stereotypů do punkové hudby.
Konec vydávání Sniffin‘ Glue
Na konci srpna 1977 se Perry rozhodne zastavit vydávání Sniffin‘ Glue a do budoucna se chce věnovat jen Alternative T.V. a labelu Step Forward.
Jako bonus je ve formě flexi-disku přibalena k poslednímu dvanáctému číslu magazínu, jenž mezitím dosáhl nákladu deseti tisíc kusů z původních padesáti, demo nahrávka ATV Love Lies Limp ze studiové session u EMI. Výroba a distribuce flexi-disku pohltila poslední bankovní aktiva, jež si Perry vydáváním fanzinu vydělal.
Fergussonova největší a nejodvážnější punková akce
O několik týdnů později konečně vychází první oficiální singl Alternative T.V. s nově nahranými verzemi písní How Much Longer a You Bastard. Perry později nechá dolisovat novou várku vinylů, na níž jsou původní demo verze stejných písní, ale natočených ve studiu EMI.
Mark své rozhodnutí po letech vysvětlil takto: „Když jsme se nastěhovali do studia na Fulham Road, kde jsme chtěli znovu nahrát písně pro náš první singl, zjistili jsme, že nás tamní zvukař nenávidí a pohrdá námi pro naši totální neprofesionalitu. Situace se navíc vyhrotila poté, co si Alex otevřel plechovku s pivem a jejíž obsah vychrstl na okno, oddělujícím studio od kontrolní místnosti. Chudák Alex netušil, že jsem s plechovkou předtím zatřásl… Dodnes jsem přesvědčen, že se jednalo o Fergussonovu největší a nejodvážnější punkovou akci!“
Rozchod s Alexem Fergussonem
Těsně před vydáním singlu se Perry rozhodne dát Alexu Fergussonovi výpověď. Měl pocit, že si již umělecky přestávají rozumět. „… přestalo mě bavit napsat text a čekat, co k němu Alex napíše za hudbu. Byla to moje kapela, já byl její šéf a tak jsem si řekl, že bude lepší, když Alex odejde.“
Chtěl hrát podstatně více experimentální muziku a Alexův víceméně popový styl hraní v jeho záměrech neměl místo. Pro mnoho fanoušků a hudebních kritiků se další osud ATV nejevil dobře. Při zpětném pohledu je jisté, že tomu bylo přesně naopak. Alternative T.V. byli na prahu svého nejlepšího uměleckého období.
Náhradníkem za Fergussona na postu kytaristy se nejdříve stal baskytarista Tyrone Thomas, ale tomu výměna nástroje nesedla. Mark se ho rychle zbavil. Novým baskytaristou se stane Dennis Burns.
ATV plánovali nahrání druhého singlu Life After Life a tak s úlevou přijali výpomoc kytaristy Kima Turnera, jehož bratr Martin hrál s Wishbone Ash. Ve studiu se ke kapele přidal pianista Jools Holland.
Nahrávka vyprodukovaná Joem Sinclairem, a lehce se pohupující v rytmu reggae, náročné britské posluchače zaujala. Což je v rozporu s Markovými vzpomínkami, v nichž se singlu nedostává příznivého hodnocení. I po letech je přesvědčený, že měl trvat na aranžmá, které si ATV připravili ještě před příchodem do studia a neměl si nechat vnutit Sinclairovy představy.
Albový debut The Image Has Cracked
Na začátku roku 1978 dozrál čas, aby Alternative T.V. připravili debutové album. Dostalo název The Image Has Cracked (1978, Deptford Fun City Records). Nahrála jej sestava Mark Perry – zpěv, kytara, Kim Turner – kytara, Dennis Burns – basa a Chris Bennett – bicí.
Dlouhohrající deska je kompilací koncertního záznamu vystoupení ve slavném londýnském punkovém svatostánku 100 Clubu a studiových nahrávek.
Mark upřesňuje, s jakými představami šli do studia: „Určitě jsem nechtěl nahrát nějaké tuctové album. Chtěl jsem, aby vznikl co nejvěrnější záznam toho, co jsme v té době dělali. K tomu mi sloužily moje tehdejší texty a hudba. Rozhodně jsem nestál o to, aby na debutu byly naše dřívější nahrávky, které jsme již vydali na singlech.“
Ve dvou písních (Alternatives a Viva La Rock N‘ Roll) opět hostuje Jools Holland na klávesy. Jasnou volbou pro singl se stala Action Time Vision. Perry a jeho kumpáni dokonce připravili cover zappovské rarity Why Don’t You Do Me Right?, která vyšla v roce 1967 společně s Big Leg Emma na singlu The Mothers of Invention.
Jsi to, co vidíš
Těsně po vydání debutu do kapely přichází další kytarista Mick Linehan. ATV s ním vyráží na turné v rámci tzv. UK Free Festivalů, během nějž vystoupí s hippie kapelou Here & Now na festivalu ve Stonehenge.
Raritou koncertních vystoupení je rozdávání společného alba Alternative TV / Here And Now – What You See… Is What You Are (1978, Deptford Fun City Records) divákům.
V Markovi narůstá pocit deziluze. Je unavený z představy, že by měl absolvovat klasické turné na podporu právě vydaného vinylu. Převládá u něj chuť připravit ještě více experimentální hudbu, než doposud hrál. Ve snaze vyhnout se plánovanému turné po USA vyhodí bubeníka Chrise Bennetta. Byl to důvod k výmluvě: “Bez bubeníka přeci nemůžeme jet na šňůru…”
Prvek nejistoty, druhé album ATV – Vibing Up The Senile Man (Part One)
Na konci roku 1978 jdou ATV znovu do studia. Přizvou si starého známého Genesis P-Orridge jako perkusionistu. Základem nového dlouhohrajícího alba Vibing Up The Senile Man (Part One) (1979, Deptford Fun City Records) jsou skladby Release The Natives a The Good Missionary, které premiérově představil John Peel v rámci druhého písňového bloku o Alternative T.V. na rozhlasových vlnách BBC.
Je poctivé na rovinu přiznat, že snímky na Vibing Up… nemají nic společného s rockovou hudbou. Jedná se o naprosto bizarní směs tónů, méně či více intenzivního bouchání, hluku, recitací a zvukových koláží, ke které se hledá velice těžce cesta.
Perry byl s konečným výsledkem nadmíru spokojen: „Jsem neuvěřitelně pyšný na to, co jsme na Vibing Up dokázali. Veškeré zvuky jsme doslova roztrhali na základní částice. Jakékoliv ovlivnění rockem bylo pryč! Vznikla nahrávka, která je záznamem performance, než čehokoliv jiného. Vnesli jsme mezi nás a posluchače prvek nejistoty, co se bude dít příště. Konečně jsem přestal hrát podle předem vytyčených a předvídatelných pravidel.“
Nová koncepce se zajídá kytaristovi Linehanovi. Na začátku roku 1979 jej nahrazuje Dave George. ATV navíc přijali zpěvačku Anno (Anni Wombat) ze zpřátelených Here & Now. V této sestavě natáčí skladby The Force Is Blind a Lost In Room pro další singl. Obě novinky se opírají o volnou písňovou formu a koncepčně navazují na album Vibing Up…
Nebyl by to Mark, aby lehce nešokoval, když prohlásí: „The Force Is Blind je moje nejoblíbenější nahrávka s ATV. Vyšla v období, kdy jsme se cítili umělecky svobodní a nesvázaní. Navíc, Milesovi nedělalo žádný problém naše experimentování bez výhrad zafinancovat.“
Počátek problémů a vznik The Good missionaries
Perry již delší dobu nosí v hlavě představy, jak koncertně předvést nejnovější hudební materiál. Náhoda mu do cesty přivedla Dicka O’Della, manažera skupiny The Pop Group. Domluví se, že Dick zajistí společné turné obou kapel.
To, co znělo ve studiu zajímavě a nevšedně, se mnoha návštěvníkům společných koncertů Alternative T.V. a The Pop Group nelíbilo. Fanoušci The Pop Group dávají najevo svůj názor na chaos a rámus, který se podle nich linul z pódia při vystoupení ATV.
Mark si vzpomíná: „V publiku byli pankáči a příznivci new wave. V Derby mě strefili lahví. Koncert v Greenwich Theatre ukončila policie, když nám před tím po půlhodině hraní místní promotér vypnul elektrický proud. Fanoušci následně vyvolali násilnosti. Demolovali aparaturu a zařízení divadla. Raději jsme se pro zbytek šňůry přejmenovali na The Good Missionaries, abychom zmátli punkové puristy. Změna zafungovala a zbytek turné proběhl bez vážnějších incidentů.“
The Good Missionaries tvoří základní trio Mark Perry, Dennis Burns a Dave George. Později se k nim přidají zpěvačka Gillian Hanna a bubeník Henry Badowski.
Sestava si postupně začíná hudebně věřit. Byť stále hrají materiál z alba Vibing Up… rozhodnou se vydat koncertní debut Fire From Heaven (1979, Deptford Fun City Records). Po sérii nedorozumění a rvaček se zbytkem skupiny má Mark všeho plné zuby a Misionáře rozpouští.
Perryho sólová nahrávka Snappy Turns
Po rozpadu The Good Missionaries se Perry rozhodne pokračovat jako bubeník. Zaměří se na spolupráci s experimentátory z kapel The Lemon Kittens, jimž vydá debut Spoonfed + Writhing (1979, Step-Forward Records) a později se přidá k severolondýnskému duu The Door & The Window.
„Spolupracovat s The Door & The Window bylo v té době to nejlepší, co jsem mohl dělat,“ vzpomíná Mark a pokračuje. „Nemusel jsem myslet na to, že jsem frontman a soustředil jsem se jen na hraní a hudbu.“
Ve stejnou dobu začíná pracovat na novém repertoáru, který se nakonec objeví na jeho sólovém počinu Snappy Turns (1980, Deptford Fun City Records). Album příjemně překvapilo. Marka představilo v lehce komerčním hávu. Natáčelo se v Street Level Studio, vlastněném Grantem Showbizem, zvukařem Here & Now a známým ze spolupráce s The Fall, The Smiths a Billym Braggem.
Mezi hosty jsou bývalí členové ATV Dennis Burns, Tyrone Thomas a Anno. Pozvání přijal i Nag z The Door & The Window. Během nahrávací frekvence vznikly i dva singly Whole World’s Down On Me/I Live – He Dies a You Cry Your Tears.
Na konci roku 1980 definitivně dochází Milesu Copelandovi trpělivost s Perryho experimenty a neochotou je alespoň koncertně podpořit na turné. Dá mu jasné ultimátum – nahraj něco, co by se dalo úspěšně prodávat nebo naše spolupráce skončí.
Obnovení Alternative T.V. a spolupráce s Alexem Fergussonem
Perrymu se postupně zhroutila představa nezávislé experimentální tvorby. Pod komerčním tlakem se znovu sblíží s někdejším autorským partnerem, Alexem Fergussonem, aby společně oživili Alternative T.V. v mnohem komerčnější verzi. Výsledkem kompromisu je Copelandem požadovaná písňová kolekce Strange Kicks (1981, I.R.S. Records).
Od začátku bylo zřejmé, že se jedná o sňatek z rozumu. „Hudebně jsem k celé záležitosti přistoupil s velkými rozpaky,“ komentuje Mark a dodává. „Napsal jsem texty a Alex dodal hudbu. Aranže dodělal producent Richard Mazda. Samozřejmě jsme vyrazili na propagační turné. Po několika měsících bylo po všem. Tohle nebyl projekt, který by mě bavil a byl mojí srdeční záležitostí.“
Kolportér denního tisku
Album bylo obchodním propadákem. Copeland je příliš tvrdým obchodníkem, aby dále podporoval ATV. Nekompromisně vypoví Perrymu nahrávací smlouvu. V dalších letech bývalí blízcí spolupracovníci svedou několik právních bitev okolo vyplácení tantiém.
Perry je bez nahrávacího kontraktu a bez kapely. Do vyřešení nepříjemné situace okolo sporu s Copelandem začne prodávat noviny na londýnském nádraží Waterloo Station, což neunikne pozornosti redaktorů New Musical Expressu, lačných po senzaci… a tak v NME vychází článek, jak chudák Perry skončil coby kolportér denního tisku.
Třetí obrození Alternative T.V.
V roce 1984 jsou Alternative T.V. a Mark Perry zpátky na scéně. Okolo jejich ústřední postavy se od té doby sice střídají muzikanti, přesto i v proměnlivých sestavách jsou ATV stále zajímaví a invenční.
Obehrávají dávné hity a jsou častými hosty různých punkových festivalů. Nadšené přijetí fanoušky potvrdilo významné postavení ATV mezi legendami punk rocku.
O tři roky později vychází u labelu Anagram studiová novinka Peep Show. Mark na ní autorsky navazuje na období bez Alexe Fergussona. Navíc rozšířil zvukovou paletu ATV o dechové a klávesové nástroje.
Na přelomu osmé a deváté dekády kapela připraví EP desku The Sol a album Dragon Love (1990, Chapter 22). Na ně naváže po dlouhých jedenácti letech čekání Revolution (2001) a prozatím poslední studiová nahrávka Opposing Forces (2015). Oba tituly vydává značka Public Domain Records.
Pionýr testování netradičních hudebních postupů
Mark Perry se většinu aktivního muzikantského života pohyboval v prostoru, který je vyhrazen hudebním experimentům a avantgardním umělcům. Nahrávky z tohoto okruhu nebývají předmětem obecného zájmu. Často způsobují řadu nedorozumění a vyvolávají názorové střety mezi posluchači.
Avantgardní scéna byla a je nesmírně důležitým místem, kde se rodí a testují netradiční hudební postupy, které se v průběhu času staly běžně přijímanými a využívanými.
Ukázky:
Action Time Vision (album The Image Has Cracked)
– https://youtu.be/65rTGgKtWN4
Why Don’t You Do Me Right? (album The Image Has Cracked)
– https://youtu.be/8Xen0dI0n38
Alternative TV – The Good Missionary (Peel Session)
– https://youtu.be/HCV3V_Waoaw
The Good Missionaries – Fire From Heaven
– https://youtu.be/dxkjL2tf7A4
The Force Is Blind
– https://youtu.be/dXn5EKyJhTU
Mark Perry – Snappy Turns
– https://youtu.be/ZB61F2Q9vm8
Ancient Rebels (album Strange Kicks)
– https://youtu.be/vWKBZ5CziiM
Opposing Forces (album Opposing Forces)
– https://youtu.be/wN0UdtunOFM
@Mingus – od mého posledního vzkazu jsi na stránkách zveřejnil pěknou řádku výborného a zajímavého materiálu. Když zemřel pan trumpetista Jaromír Hnilička, byl tvůj článek první, který jsem si vyhledal podle fráze „hnilofon“.