Naposledy aktualizováno: 9.3.2019
Vynikající kytarista Charles „Skip“ Pitts (7. 4. 1947 – 1. 5. 2012) patřil ve zlaté éře memphiského soulu mezi vyhledávané koncertní a studiové hudebníky. V šedesátých a sedmdesátých letech se díky své virtuozní hře podílel na stovkách legendárních funkových a soulových nahrávek.
Důležitý spoluhráč Černého Mojžíše
Od roku 1970 stál více jak třicet sedm let věrně po boku Isaaca Hayese, funkového a soulového Černého Mojžíše. Doprovázel ho coby člen Isaacovy koncertní i studiové skupiny. Výrazně mu dopomohl k zisku tří filmových ocenění Oscar, Zlatý Globe a BAFTA za hudbu a píseň k detektivnímu filmu Shaft (1971). Titulní skladba Theme From Shaft je vystavěná okolo Skipova nezapomenutelného kytarového riffu, zvukově vyšperkovaného wah-wah efektem.
Později se podílel na řadě hojně samplovaných nahrávek, původně vydaných nejenom na výborných Hayesových albech Black Moses (1972, Enterprise), Joy (1973, Enterprise) nebo hitparádově úspěšných písních, jako byly v roce 1976 Disco Connection a o dvaadvacet později Chocolate Salty Balls z televizního seriálu South Park.
S Isaacem nahrál dvě desítky gramofonových alb. Vystoupili mimo jiné v roce 1972 na jedné z největších koncertních funkových show WattStax v Los Angeles a v roce 2002 na festivalu v britském Glastonbury.
Nahrával i s dalšími akvizicemi memphiských hudebních firem Stax Records a Hi Records – The Coasters, Isley Brothers, Wilson Pickett, Sam & Dave, The Temprees, Soul Children, Albert King, Al Green nebo Cyndi Lauper.
V roce 2008 se objevil jako člen kapely Bo-Keys ve filmu Soul Men (česky V rytmu soulu – ČSFD), posledním, v němž si po boku Samuela L. Jacksona a Sharon Leal, zahrál americký herec a zpěvák Bernie Mack.
Nádějný mladíček měl Za souseda Bo Diddleyho
Narodil se ve Washingtonu, hlavním městě Spojených států amerických. Na kytaru se naučil hrát sám okolo jedenácti roků. V hraní se rychle zlepšoval i díky několika dobrým radám rock’n’rollového pionýra Bo Diddleyho, který nějakou dobu bydlel v sousedství. Skip se v jednom rozhovoru vyznal: „Bo byl pro mě hrdina. Jeho rytmická hra mě výrazně ovlivnila. Řadu jeho fint a nápadů jsem využil, když jsem začal hrát funk.“
S řadou bluesových, soulových a budoucích funkových hvězd se seznámil po jejich vystoupení ve washingtonském sále Howard Theatre. Byli mezi nimi například James Brown nebo Marvin Gaye. Obvykle se ubytovali v blízkém hotelu, který vlastnil Pittsův strýc.
Jako osmnáctiletý vyráží na turné s rhythm’n’bluesovým zpěvákem Gene Chandlerem. Výsledkem je mj. první gramofonová dlouhohrající deska, na níž se podílí.
Živý záznam z vystoupení v chicagském klubu Regal vychází pod názvem Gene Chandler: Live On Stage In ’65 (1965, Constellation Records). Z alba je pro vydání na singlu vybrán koncertní tahák Rainbow ’65.
Funkový riffový všeuměl
O nádějnou kytarovou hvězdu je zájem. Nejdříve zakotví u Wilsona Picketta. Kapelničí v jeho koncertní sestavě Midnight Movers.
Na začátku ledna 1969 pomůže reinkarnovat uvadající hudební kariéru kapely Isley Brothers. V newyorském studiu natočí skvělý kytarový riff ve funkové hymně It’s Your Thing. Singl se dočká ocenění Grammy a Isleies zažívají pocit zadostiučinění po odchodu od Motown Records.
V té době upoutá zájem Isaaca Hayese, který ho v roce 1970 pozve do Memphisu. Potřebuje, aby Skip nahradil v jeho koncertní sestavě mladistvého kytaristu Michaela Tolese, který natočil kytarový part s wah-wah efektem na nahrávce Walk On By, jež se v roce 1969 objevila na excelentním Hayesově albu Hot Buttered Soul.
V průběhu zkoušek na navazující turné testuje několik kytarových efektů. Při hraní s wah-wah pedálem zahraje riff, který okamžitě zaujme zkušeného skladatelského profíka Hayese. Společně s bubeníkem Willie Hallem vymyslí úvod pro skladbu, která oba později proslaví – Theme From Shaft.
Přibližně ve stejné době použije další zajímavý kytarový fígl, spočívající v rychlém přejiždění strun levou rukou sem a tam po hmatníku, na funkovém singlu The Breakdown z dílny Rufuse Thomase. Později vše vysvětlil slovy: „Byl to můj vlastní vynález,“ a doplnil „poprvé jsem ho použil již ve dvanácti letech. Později jsem ho běžně používal jako doplněk souhry s bubeníkem.“
Soulová radost v dresu The Bo-Keys
Na konci 20. století spolupracuje na hudbě k filmu Black Snake Moan, nahrává se Cindy Lauper a Alem Greenem. Podílí se i na výchově nové muzikantské generace. Vyučuje hru na kytaru v rámci hudební akademie Stax Music Academy.
Zároveň se stává zakládajícím členem The Bo-Keys – soulové kapely, v níž se sešla věkově rozmanitá muzikantská parta.
Společně nahráli materiál pro dvě solidní alba The Royal Sessions (2004, Yellow Dog Records) a Got To Get Back (2011, Electraphonic Recording). Spojení mladých nadějí, se zkušenými studiovými profíky, zní skvěle.
Charles „Skip“ Pitts umírá v roce 2012 po statečném, ale marném několikaletém boji s rakovinou. Hudební svět opustil talentovaný muzikant a věčně dobře naložený side-man.
Ukázky:
Gene Chandler: Rainbow ’65 – https://youtu.be/wKIWAYRu_nE
Isaac Hayes: Theme From Shaft – https://youtu.be/Q429AOpL_ds
Isley Brothers: It’s Your Thing – https://youtu.be/Tqc_EhmL8-E
Rufus Thomas: The Breakdown – https://youtu.be/EzrEGWlCRio
The Bo-Keys: Coming Home Baby – https://youtu.be/9Zp-gqy8mKU
Samuel L Jackson, Bernie Mac & Sharon Leal
– Do Your Thing – https://youtu.be/05TCw0tCssM
South Park: Chocolate Salty Balls (Live Glastonbury 2002)
– https://youtu.be/tM9rnqdAx00