Charles „Skip“ Pitts, soulová kytarová legenda

Naposledy aktualizováno: 9.3.2019

Vynikající kytarista Charles „Skip“ Pitts (7. 4. 1947 – 1. 5. 2012) patřil ve zlaté éře memphiského soulu mezi vyhledávané koncertní a studiové hudebníky. V šedesátých a sedmdesátých letech se díky své virtuozní hře podílel na stovkách legendárních funkových a soulových nahrávek.

Důležitý spoluhráč Černého Mojžíše

Od roku 1970 stál více jak třicet sedm let věrně po boku Isaaca Hayese, funkového a soulového Černého Mojžíše. Doprovázel ho coby člen Isaacovy koncertní i studiové skupiny. Výrazně mu dopomohl k zisku tří filmových ocenění Oscar, Zlatý GlobeBAFTA za hudbu a píseň k detektivnímu filmu Shaft (1971). Titulní skladba Theme From Shaft je vystavěná okolo Skipova nezapomenutelného kytarového riffu, zvukově vyšperkovaného wah-wah efektem.

Isaac Hayes: Black Moses (1971, Enterprise Records)
Isaac Hayes: Black Moses (1971, Enterprise Records)

Později se podílel na řadě hojně samplovaných nahrávek, původně vydaných nejenom na výborných Hayesových albech Black Moses (1972, Enterprise), Joy (1973, Enterprise) nebo hitparádově úspěšných písních, jako byly v roce 1976 Disco Connection a o dvaadvacet později Chocolate Salty Balls z televizního seriálu South Park.

S Isaacem nahrál dvě desítky gramofonových alb. Vystoupili mimo jiné v roce 1972 na jedné z největších  koncertních funkových show WattStax v Los Angeles a v roce 2002 na festivalu v britském Glastonbury.

Nahrával i s dalšími akvizicemi memphiských hudebních firem Stax RecordsHi Records –  The Coasters, Isley Brothers, Wilson Pickett, Sam & Dave, The Temprees, Soul Children, Albert King, Al Green nebo Cyndi Lauper.

V roce 2008 se objevil jako člen kapely Bo-Keys ve filmu Soul Men (česky V rytmu souluČSFD), posledním, v němž si po boku Samuela L. JacksonaSharon Leal, zahrál americký herec a zpěvák Bernie Mack.

Nádějný mladíček měl Za souseda Bo Diddleyho

Narodil se ve Washingtonu, hlavním městě Spojených států amerických. Na kytaru se naučil hrát sám okolo jedenácti roků. V hraní se rychle zlepšoval i díky několika dobrým radám rock’n’rollového pionýra Bo Diddleyho, který nějakou dobu bydlel v sousedství. Skip se v jednom rozhovoru vyznal: „Bo byl pro mě hrdina. Jeho rytmická hra mě výrazně ovlivnila. Řadu jeho fint a nápadů jsem využil, když jsem začal hrát funk.

S řadou bluesových, soulových a budoucích funkových hvězd se seznámil po jejich vystoupení ve washingtonském sále Howard Theatre. Byli mezi nimi například James Brown nebo Marvin Gaye. Obvykle se ubytovali v blízkém hotelu, který vlastnil Pittsův strýc.

Gene Chandler: Live On Stage In ’65 (1965, Constellation Records)

Jako osmnáctiletý vyráží na turné s rhythm’n’bluesovým zpěvákem Gene Chandlerem. Výsledkem je mj. první gramofonová dlouhohrající deska, na níž se podílí.

Živý záznam z vystoupení v chicagském klubu Regal vychází pod názvem Gene Chandler: Live On Stage In ’65 (1965, Constellation Records). Z alba je pro vydání na singlu vybrán koncertní tahák Rainbow ’65.

Funkový riffový všeuměl

O nádějnou kytarovou hvězdu je zájem. Nejdříve zakotví u Wilsona Picketta. Kapelničí v jeho koncertní sestavě Midnight Movers.

Na začátku ledna 1969 pomůže reinkarnovat uvadající hudební kariéru kapely Isley Brothers. V newyorském studiu natočí skvělý kytarový riff ve funkové hymně It’s Your Thing. Singl se dočká ocenění Grammy a Isleies zažívají pocit zadostiučinění po odchodu od Motown Records.

V té době upoutá zájem Isaaca Hayese, který ho v roce 1970 pozve do Memphisu. Potřebuje, aby Skip nahradil v jeho koncertní sestavě mladistvého kytaristu Michaela Tolese, který natočil kytarový part s wah-wah efektem na nahrávce Walk On By, jež se v roce 1969 objevila na excelentním Hayesově albu Hot Buttered Soul.

V průběhu  zkoušek na navazující turné testuje několik kytarových efektů. Při hraní s wah-wah pedálem zahraje riff, který okamžitě zaujme zkušeného skladatelského  profíka Hayese. Společně s bubeníkem Willie Hallem vymyslí úvod pro skladbu, která oba později proslaví – Theme From Shaft.

Přibližně ve stejné době použije další zajímavý kytarový fígl, spočívající v rychlém přejiždění strun levou rukou sem a tam po hmatníku, na funkovém singlu The Breakdown z dílny Rufuse Thomase. Později vše vysvětlil slovy: „Byl to můj vlastní vynález,“ a doplnil „poprvé jsem ho použil již ve dvanácti letech. Později jsem ho běžně používal jako doplněk souhry s bubeníkem.

Soulová radost v dresu The Bo-Keys

Na konci 20. století spolupracuje na hudbě k filmu Black Snake Moan, nahrává se Cindy Lauper a Alem Greenem. Podílí se i na výchově nové muzikantské generace. Vyučuje hru na kytaru v rámci hudební akademie Stax Music Academy.

The Bo-Keys: The Royal Sessions (2004, Yellow Dog Records)

Zároveň se stává zakládajícím členem The Bo-Keys –  soulové kapely, v níž se sešla věkově rozmanitá muzikantská parta.

Společně nahráli materiál pro dvě solidní alba The Royal Sessions (2004, Yellow Dog Records) a Got To Get Back (2011, Electraphonic Recording). Spojení mladých nadějí, se zkušenými studiovými profíky, zní skvěle.

Charles „Skip“ Pitts umírá v roce 2012 po statečném, ale marném několikaletém boji s rakovinou. Hudební svět opustil talentovaný muzikant a věčně dobře naložený side-man.

Ukázky:

Gene Chandler: Rainbow ’65 – https://youtu.be/wKIWAYRu_nE
Isaac Hayes: Theme From Shaft – https://youtu.be/Q429AOpL_ds
Isley Brothers: It’s Your Thing – https://youtu.be/Tqc_EhmL8-E
Rufus Thomas: The Breakdown – https://youtu.be/EzrEGWlCRio
The Bo-Keys: Coming Home Baby – https://youtu.be/9Zp-gqy8mKU
Samuel L Jackson, Bernie Mac & Sharon Leal
– Do Your Thing – https://youtu.be/05TCw0tCssM
South Park: Chocolate Salty Balls (Live Glastonbury 2002)
https://youtu.be/tM9rnqdAx00

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..