Naposledy aktualizováno: 9.2.2019
Již od druhé poloviny sedmdesátých let minulého století patří Tina Weymouth (22. 11. 1950, narozena jako Martina Michèle Weymouth) mezi špičku rockových baskytaristek. Nebyla jen polovinou jedné z nejfunkovějších rockových rytmik v historii, ale je zároveň i autorkou dravě pulsující basové linky v písni Genius of Love, prvním hitu kapely Tom Tom Club.
baskytara je přeci pro holky
Mezi její baskytarové vzory patří vynikající studioví hráči James Jamerson, člen motownské funkové úderky The Funky Brothers a Donald ‚Duck‘ Dunn z memphiských soulových Booker T. & M.G.’s. Podle zpěváka Bona to byla právě ona, kdo měl velký vliv na basovou hru Adama Claytona z irských U2.
Nejdříve na sebe upozorní coby členka newyorských novovlnných Talking Heads. V kapele má podobnou roli, jakou měla Kim Deal, basistka bostonských The Pixies.
Své ženství rozhodně nevyužívala jako marketingový nástroj. Umožnilo jí to hrát tak, aby vyjádřila svoje vlastní muzikantské myšlení. Baskytara se v jejích rukách proměnila v rytmickou kotvou a byla hnacím motorem pro ostře řezané kytarové akordy a klávesové party.
Později se stává důležitou součástí pobočného projektu Tom Tom Club, v němž působila většina členů mateřské kapely a její rozšířené koncertní sestavy. Členkami byly i Tininy sestry Lania Laura. A nakonec hraje v The Heads, jednorázovém pokusu osiřelé trojice muzikantů oživit slávu bez účasti frontmana Davida Byrnea.
inspirací a vzorem pro další baskytaristky
S nástupem punku dochází ke zrovnoprávnění žen jak mezi fanoušky, tak i muzikanty. Řada kapelníků požaduje po svých přítelkyních, aby začaly hrát na baskytaru po vzoru Tiny Weymouth.
A tak se během následujících let objevují namátkou Tessa Pollitt (The Slits), Kim Gordon (Sonic Youth), Kim Deal (The Pixies), technicky nesmírně zdatná Me’Shell NdegéOcello, Melissa Auf der Maur (Smashing Pumpkins) nebo jazzmenky Esperanza Spalding a Tal Wilkenfeld (mj. u Jeffa Becka).
Jasno měl i malý Robin Franz, syn Tiny a Chrise. Jeho lakonická odpověď na otázku zvídavého novináře, zda má i baskytaru, když se před zástupci tisku předváděl za bicími, je výmluvná: „Baskytara je přeci pro holky!“
od dívčího brnkání na kytaru k nápadu na budoucí hit psycho killer
Tina je rodilá Kaliforňanka. V deseti letech se sama učí hrát na kytaru. O dva roky později již vystupovala s kapelou Potomac English Hand Bell Ringers. V pozdějších rozhovorech přiznává, že šlo jen o dívčí pubertální brnkání v dětském pokoji, jaké je běžné u většiny dospívajících. Ráda poslouchala folkové nahrávky, ale i desky The Beatles, Boba Dylana a tria Peter, Paul & Mary.
Na vysokou školu nastoupí na Rhode Island School of Design. V roce 1972 se ve třídě figurální malby seznámí se svým budoucím spoluhráčem a pozdějším manželem, bubeníkem Chrisem Franzem.
Ten založí v zimě 1974 kapelu The Artistics, ve které hraje na kytaru David Byrne. Franz s Weymouth mu pomohou s napsáním budoucího hitu Psycho Killer. V té době Tina patří mezi nejvěrnější fanoušky skupiny. Chodí se dívat na zkoušky a snaží se je propagovat ve studentské komunitě.
součást talking heads
Po dokončení vysokoškolského studia se Tina a Chris stěhují do newyorského Bowery, kde již nějakou dobu živoří i Byrne.
Chrisovi se podaří Tinu přemluvit, aby začala cvičit na baskytaru. Údajně se učila hrát s nahrávkami Suzi Quatro. Teprve při třetí zkoušce je spokojen i David Byrne a souhlasí, že založí společné trio Talking Heads.
Kapela půl roku každý den několik hodin intenzivně cvičí. Debutují v červnu 1975, když vystoupí coby předskokani The Ramones v klubu CBGB. O několik měsíců později přiberou kytaristu/klávesistu Jerryho Harrisona se zkušenostmi z velice zajímavé skupiny Modern Lovers.
Spolupráce s Davidem Byrnem rozhodně nebyla jednoduchá. Až mnohem později byl u něj diagnostikován Aspergerův syndrom. „Talking Heads začínali jako sen, na jehož uskutečnění nám všem záleželo. Nebyl jsem sám, kdo pro to dělal maximum, ale ukázalo se, že vydržet delší dobu pohromadě je ještě těžší, než když jsme kapelu dávali společně dokopy,“ okomentoval nelehké období Chris Frantz.
Možná i to byl důvod, proč během existence dokráčeli na samý vrchol popularity a dodnes patří mezi nejvýznamnější novovlnné kapely na světě. Zůstalo po nich osm studiových alb, přičemž trojice dlouhohrajících desek More Songs About Buildings and Food (1978, Sire), Fear of Music (1979, Sire) a Remain in Light (1980, Sire) v produkci Briana Eno je řazena ke klasice žánru.
na scéně s tom tom club
V době, kdy se David Byrne rozhodne věnovat se vlastním sólovým projektům, rozjedou Chris a Tina takřka rodinnou skupinu Tom Tom Club. Debutují eponymním albem v roce 1981.
Tom Tom Club nabídli závan čerstvého a svěžího hudebního myšlení. Va dosavadních šesti studiových albech a několika úspěšných singlech, jako byly Genius Of Love nebo Wordy Rappinghood, dovedně propojili různá rytmická pojetí a hudební styly, když čerpají z Euro Disca, P-Funku a celé to okoření trochou Latin Grooves nebo Rhythm’n’blues.
THe HEADS, pokus o reformu
V polovině devadesátých let se zreformuje trio Chris Franz – Tina Weymouth – Jerry Harrison. Pojmenují se The Heads a připraví album No Talking, Just Head (1996, MCA). O zpěv se na něm postarají Johnette Napolitano (začínala v alternativních Concrete Blonde), Debbie Harry (v dobách klubu CBGB zpívala s The Blondie), Michael Hutchence (dnes již nežijící zakládající člen australských INXS), významný pionýr newyorské punkové scény Richard Hell nebo Shaun Ryder z britských indies Happy Mondays.
V roce 2000 mají Tom Tom Club venku již pátou LP desku The Good, The Bad, and The Funky (2000, Rykodisc) a poté se na dlouhých dvanáct let odmlčí.
V rozhovorech u příležitosti vydání zatím posledního titulu Downtown Rockers (2012, Nacional) Tina vysvětlila, že si s Tom Tom Club vybrali uměleckou přestávku, aby se mohli společně s Chrisem věnovat stárnoucím rodičům a především svým dvěma klukům.
využití cenných muzikantských zkušeností
Tina spolupracovala s celou řadou umělců, počínaje bohyněmi electronic music Chicks On Speed, feministickými ikonami Le Tigre či podceňovanou Nicolou Kuperus z dua ADULT.
Cenné muzikantské zkušenosti uplatnila coby spoluproducentka na albech Ziggyho Marleyho, Happy Mondays, Los Fabulosos Cadillacs a Angelfish. S Chrisem navíc vypomáhala v kapele Bernie Worrell Orchestra okolo dnes již zesnulého někdejšího klávesisty Funkadelic/Parliament a Talking Heads Bernieho Worrella.
V roce 2019 ji požádali o spolupráci producenti druhého ze tří dílů televizní série Guitar, Drum & Bass pro stanici BBC Four. Pro diváky zasvěceně komentovala vývoj hry na baskytaru od doo-wopu přes Beatles až k Peteru Hookovi z New Order/Joy Division.
Zdá se, že Tina a Chris Franzovi mají i po čtyřiceti letech spokojené manželství, jež je naplněné společnými zájmy.
Ukázky:
Talking Heads: Psycho Killer – https://youtu.be/O52jAYa4Pm8
Talking Heads: Great Curve (Live 1980) – https://youtu.be/2KQjy02eqOk
Tom Tom Club: Genius of Love – https://youtu.be/ECiMhe4E0pI
Tom Tom Club: Wordy Rappinghood – https://youtu.be/6Vl1m5FYlAo
The Heads (with J.Napolitano) : Damage I’ve Done
– https://youtu.be/62Mye3v3_KQ
Tom Tom Club: Won’t Give You Up – https://youtu.be/lKeP_ceBw7k