Naposledy aktualizováno: 28.10.2018

Slibný mladičký kytarista, talentovaný skladatel a pěvecký idol teenagerů Ritchie Valens (13. 5. 1941 – 3. 2. 1959, narozen jako Ricardo Esteban Valenzuela Reyes) je dnes vnímán coby první latinoamerická rocková hvězda.
V žilách mu kolovala krev hispánských zemědělců
Ritchie Valens byl světlonošem stylu Chicano Rock. Zasloužil se o to, že se do rockových slovníků zařadily latinskoamerické rytmy s kytarovým doprovodem. Ovlivnily nejen jeho současníky, jako byli Eddie Quinteros (Come Dance With Me) a Chan Romero (Hippy Hippy Shake). Dnes je reprezentují skupiny Los Lobos, Las Cafeteras, Cannibal & The Headhunters nebo Los Lonely Boys a řada více či méně slavných seskupení.
V Ritchieho žilách kolovala krev mexických předků, kteří se usadili ve čtvrti Pacoima na předměstí Los Angeles. Ještě před dokončením střední školy natočil tři hity: Come On Let’s Go (dokonalou definicí rock’n’rollu), Donna (jednu z nejlepších rockových balad 50. let) a La Bamba (poháněnou Ritchieho obratnou, spodně těžkou kytarovou stylizací).
Spolužáci ze střední školy Pacoima Jr. High School si na něj i po letech vzpomínají jako na kluka, který s sebou všude nosil kytaru a rád na ni přátelům a spolužákům zahrál.
Nehledě na to, že mu bylo teprve sedmnáct, když zahynul, je Valensův přínos rocku poměrně zásadní. Jeho Come On Let’s Go vydali nejenom McCoys pod vedením Ricka Derringera v polovině šedesátých let. Ramones se ji zmocnili na konci sedmé dekády. Cover písně La Bamba od chicano punkové skupiny Plugz je úchvatný.
Do nahrávacího studia pod dohledem Boba Keanea
V šestnácti sbírá první muzikantské zkušenosti na tanečních večerech a komunitních oslavách s místní partou The Silhouettes. O rok později podepisuje smlouvu s producentem Bobem Keanem, vlastníkem společnosti Del-Fi Records. Bob mj. ještě jako zaměstnanec labelu Keen Records pomohl nastartovat kariéru budoucí soulové hvězdě Samu Cookeovi.
V červenci 1958 jde Ritchie Valens poprvé do studia, aby nazpíval svoji vlastní píseň Come On, Let’s Go pro debutový singl. Na B-stranu producent Keane vybere píseň Framed od hitmakerů Leiber & Stoller. Ve studiové skupině hraje legendární baskytaristka Carol Kaye, kytarista René Hall a bubeník Earl Palmer. Singl má solidní ohlas a umístí se na žebříčku Billboardu na čtyřicátém druhém místě.

úspěšná verze tradicionálu la bamba

Vinyl s dvojitou A-stranou, na němž vyšly Ritchiem upravený hispánský tradicionál La Bamba (22. místo) a další Valensova skladba Donna (2. místo), je oceněn Zlatou deskou za milion prodaných nosičů. Úspěch byl pádným důvodem, aby Ritchie přerušil studium a rozhodl se pro pěveckou dráhu.
Ještě před odjezdem na turné Winter Dance Party si zahraje menší roli ve filmu Go, Johnny Go režiséra Hala Roache Jr. Objeví se v něm po boku Chucka Berryho a zazpívá píseň Ooh My Head. V rámci společné „Zimní taneční zábavy“ s Dion and The Belmonts, Frankiem Sardo, The Crickets, J.P. „The Big Bopper“ Richardsonem a Buddym Hollym vystoupí ve státě Iowa ve městě Clear Lake v místním zcela vyprodaném Surf Ballroom.
Letecká havárie u Clear Lake
Po koncertě odlétá s Hollym a Bopperem pronajatým letadlem na další štaci v Severní Dakotě. Zbytek party se má za nimi přesunout nevytápěným autobusem. Soukromé letadlo havaruje několik minut po startu a všichni na jeho palubě zahynou.
Ačkoliv Ritchie Valens vydal za svého života jen několik nahrávek je zřejmé, že byl velice talentovaným skladatelem a zpěvákem. Na otázku, zda by se hudebně dále rozvíjel a byl stejně úspěšným i v dalších letech, se velice těžko hledá odpověď…
Krátce po Valensově úmrtí vychází dvě dlouhohrající desky rekapitulující studiový materiál, který Ritchie nazpíval na závěr pro něj tak úspěšného roku 1958. Měsíc po leteckém neštěstí jde do prodeje LP deska Ritchie Valens (1959, Del-Fi, spotify link). Obsahuje tři výše zmíněné hity, čtyři rychlá rhythm’n’bluesová čísla, několik balad, jeden slibný chicano nášup a na závěr popovou cukrovou vatu.
V prosinci 1959 vychází další album s názvem Ritchie (1959, Del-Fi, spotify link). Nabízí vedle rockových skladeb a balad i kytarové instrumentálky. Jeho třetí LP deska In Concert At Pacoima Jr. High (1960, Del-Fi, spotify link) je z jedné poloviny koncertním záznamem a z druhé sbírkou demo snímků. V roce 1969 údajně stála 125 dolarů za kus.
V roce 1972 nazpívá Don McLean slavnou píseň American Pie, jako vzpomínku na „den, kdy zemřela hudba“ a tři talentované představitele generace pionýrů starého dobrého rock’n’rollu.
P.S.
Covery od Ramones resp. Plugz.