Naposledy aktualizováno: 10.3.2018
Další zapomenutý pěvecký anděl a klasický prototyp výrazného rhythm’n’bluesového zpěváka padesátých let. Clyde McPhatter (15. 11. 1932 – 13. 6. 1972, narozen jako Clyde Lensley McPhatter) pocházel z Durhamu v Severní Karolíně, města obklopeného tabákovými plantážemi.
Začátky v církevním sboru
Clyde McPhatter měl neobvykle silný a vysoký tenor, téměř blížící se falzetu. V padesátých letech ovlivnil řadu rhythm’n’bluesových zpěváků včetně Jackieho Wilsona a Smokeyho Robinsona. Díky typickému frázování je na gramofonových nahrávkách snadno rozpoznatelný. Jeho specialitou bylo udržení jedné slabiky přes několik tónů.
Pěvecky vyrostl v prostředí církevních sborů, kam od dětství pravidelně docházel s rodiči a sourozenci. Silné gospelové cítění se později projevilo, i když zpíval blues; jeho styl zpěvu zůstával poměrně ležérní.
Rodina se v roce 1945 přestěhuje z Durhamu do New Jersey. Clyde okamžitě zakládá svoji první vokální skupinu The Mount Lebanon Singers. Na repertoáru mají gospelové písně a o mladém zpěváku se v místní církevní komunitě začíná mluvit jako o nadějném pěvci.
V osmnácti dokončí školu. Živí se jako číšník a obchodní příručí. V pracovním volnu postupně objevuje svět světských písní a samozřejmě i roztodivných radovánek. První profesionální angažmá získá na základě solidního umístění v amatérské pěvecké soutěži konané v harlemském Apollo Theatre. Clyde prohlašoval, že soutěž vyhrál. Její organizátoři po letech tvrdili, že byl druhý.
náročné tři učednické roky s billyM wardem a jeho dominoes
Zkušený hudební aranžér a učitel zpěvu Billy Ward mu nabídne pozici prvního tenora v nové skupině Billy Ward And His Dominoes. Ke klavíristovi Wardovi a tenoru McPhatterovi se přidali Bill Brown (bas), Jimmy van Long (druhý tenor) a Joe Lamont (baryton). Kvintet intenzivně zkouší a Ward svoje ovečky dennodenně neúprosně cepuje.
Výsledkem tři roky trvající spolupráce byl mj. rock’n’rollový hit Sixty Minute Man. Bylo to poprvé, kdy do národních hitparád pronikla nahrávka s černošskou skupinou. Na úspěšný singl zareaguje jiné znamenité doo wop těleso – The Du Droppers, když vydají svoji slavnou Can’t Do Sixty No More.
McPhatter samozřejmě zpívá na dalších úspěšných singlech Dominoes – Have Mercy Baby, Do Something For Me, Harbour Lights, When The Swallows Come Back To Capistrano nebo These Foolish Things Remind Me Of You. Spolupráci shrnuje kompilační LP deska Clyde McPhatter With Billy Ward And His Dominoes (1957, King Records). Když Clydea Ward vyhodil a nahradil Wilsonem, McPhatter podepsal sólový kontrakt s Atlantic Records.
s the drifters pod křídly atlantic records
V polovině roku 1953 kolem sebe sestaví skupinu The Drifters, která zakrátko začala produkovat hity jako Money Honey, Bip Bam, White Christmas nebo Such A Night.
Úspěch Drifters však nebyl jen McPhatterovou zásluhou; talentovaní a sehraní byli i zpěváci Bill Pickney (bas) a Andrew (baryton) a Gerhart Thrasherovi (tenor).
Skupině se dařilo díky skvělým vokálním harmoniím. Nezanedbatelný byl i podíl doprovodných muzikantů, ke kterým mj. patřili kytaristé MacHouston „Mickey“ Baker a Sam „Bluezman“ Taylor. S Drifters nazpívá pouze sedmnáct snímků.
Šest z nich se dostane na singly – Lucille, Such A Night, Honey Love, Someday You’ll Want Me To Want You, White Christmas a Watcha Gonna Do. Zbývající nahrávky vychází až pod jeho jménem v rámci sólové kariéry. Sumárně jsou dostupné na výběru Clyde McPhatter & The Drifters (1956, Atlantic). Drifters úspěšně pokračovali pokračoval i poté, co McPhatter musel narukovat do armády.
Nástup k usaf a po odchodu do civilu rozjezd sólové dráhy
V roce 1954 se mu ohlásí armáda Spojených států. Slouží u letectva (USAF) v jednotce Special Services. Během vojenské služby nazpívá singl Everyone’s Laughin‘ / Hot Ziggity a především spolupracuje s výtečnou zpěvačkou Ruth Brown na duetech I Gotta Have You a především Love Has Joined Us Together.
Po návratu do civilu se znovu věnuje sólové dráze. Nazpíval pár hitů, které však nebyly tak strhující jako v době jeho působení v Drifters. Postupně se z něj stal spíše zpěvák balad s líbezným doprovodem.
Před Vánoci 1955 vychází Clydeův první úspěšný sólový snímek Seven Days, následovaný dalším trhákem Treasure Of Love. Atlantic Records neváhají a v rychlém sledu vydávají solidní hitovou trojici singlů – Without Love There Is Nothing, Just To Hold My Hand a Rock And Cry (ta zazněla ve filmu Mr. Rock And Roll).
V průběhu dalších tří let bývá jméno Clyde McPhatter vytištěno na plakátech řady koncertních akcí největšími písmeny a vévodí seznamu všech účinkujících. V roce 1958 nazpívá milionový hit A Lover’s Question. Jasnou jedničku na rhythm’n’bluesovém žebříčku a šestku na celonárodní popové hitparádě. Následuje dvojice neméně povedených písniček Lovey Dovey a Since You’ve Been Gone.
pozvolný úpadek, posluchačům se zkrátka mění vkus
V roce 1959 opustil společnost Atlantic a přešel k MGM. U nového chlebodárce startuje skladbou I Told Myself A Lie. S výjimkou Let’s Try Again se novým nahrávkám příliš nedaří a tak zkusí oslovit fanoušky v Evropě.
V roce 1960 absolvuje společné anglické turné se zpěvákem Bobbym Darinem a šikovným kytaristou Duanem Eddym. Jeho smlouvu odkoupí Mercury. Najímá pro něj producenta Clydea Otise a v červenci 1960 mu vychází premiérová nahrávka Ta Ta.
Toužebně vyhlížený hitparádový úspěch přichází až se singlem I’ll Love You Til The Cows Come Home, následovaný Lover Please a poté Little Bitty Pretty One. Během pobytu u Mercury nazpívá velice zajímavé, koncepčně pojaté, dlouhohrající album Songs Of The Big City (1964, Mercury).
smutné přiznání: „nemám fanoušky!“
V následujících deseti letech se Clyde utápí v osobních problémech a alkoholu. Nedokáže se vyrovnat se ztrátou popularity. Psychicky se trápí a vlastně tak mučí sám sebe.
Nejdříve vyzkouší několikaměsíční návrat k The Drifters. Poté na necelé čtyři roky odlétá do Anglie. I na ostrovech ho doženou deprese a ztrácí poslední věrné příznivce. Sám si přiznává hořkou skutečnost: „Nemám žádné fanoušky!“
V posledních letech života podepisuje pouze krátkodobé nahrávací kontrakty. Nejdříve s Amy (1965-1967), u kterých vydává pět výborných, ale komerčně neúspěšných singlů.
Zajímavé období nakonec záslužně zmapovala specializovaná firma Sundazed na CD z roku 2000, vydaném pod názvem A Shot Of Rhythm And Blues.
Následují smlouvy s Deram (1968-1969), B&C (1969) a Decca (1970). Většina vyprodukovaných vinylů má již prachbídnou uměleckou kvalitu, včetně posledního řádného alba Welcome Home (1970, Decca), vydaného po návratu do USA.
Milosrdná Paní Smrtka si Clydea McPhattera vezme s sebou v červnu 1972. Rozsáhlý infarkt ukončí jeho pozemské trápení. Svět populární hudby ztratil jednoho z největších rhythm’n’bluesových a rock’n’rollových zpěváků páté a první poloviny šesté dekády dvacátého století.
Ukázky:
Dominoes: Do Something For Me
– https://youtu.be/SB-ozEp03Ls
Billy Ward and The Dominoes: Sixty Minute Man
– https://youtu.be/OpQuNY3XFI0
The Drifters: Money Honey
– https://youtu.be/OHgFs4Oxuc4
The Drifters Feat. Clyde McPhatter: Honey Love
– https://youtu.be/DEsSVbwIAsU
The Drifters: Someday You’ll Want Me To Want You
– https://youtu.be/sHaO2MVH9XQ
Clyde McPhatter/Ruth Brown: I Gotta Have You
– https://youtu.be/vybW6N4BQ0w
Clyde McPhatter:
Seven Days – https://youtu.be/UBWdIIwm-bk
Treasure Of Love – https://youtu.be/lETG3uLUV9I
A Lover’s Question – https://youtu.be/THUpkMryjOs
I’ll Love You Til The Cows Come Home / Tomorrow Is A Comin‘
– https://youtu.be/6VH4aCTCLh8