Naposledy aktualizováno: 24.9.2018
Příkladem zdařilé kolekce záznamů jazzového mainstreamu z poloviny šedesátých let je CD disk At The Half Note, New York City (2017, Sounds Of Yester Year, Records). Zachycuje klubová vystoupení kvintetu pod vedením špičkového swingového trumpetisty Roye Eldridge a tenorsaxofonisty Richieho Kamucy.
Nespravedlivý soudce čas
Čas se nezachoval k takovým talentům, jako byli Roy Eldridge nebo Richie Kamuca, stejně. Dnes jsou oba známí pouze v malé komunitě obdivovatelů big bandů.
Album Roy Eldridge – Richie Kamuca Quintet: At The Half Note je rozšířenou kompilaci nahrávek natočených jejich kvintetem v průběhu dvou vystoupení uskutečněných v srpnu 1965 a březnu 1966 ve slavném jazzovém klubu Half Note.
Výběr šesti snímků vyšel již v roce 1978 na vinylovém albu Comin‘ Home Baby (1978, Pumpkin Productions). Na nové verzi jsou premiérově zařazeny tři čísla, Lown Down Dirty Shame, Ain’t Nobody’s Business a Roll ‚Em Pete, které si s kapelou pohostinsky zazpíval bluesový shouter Jimmy Witherspoon.
na cestě mezi swingovou érou a bebopovou rebelií
Roy Eldridge náležel již v polovině šedesátých let dvacátého století mezi uznávané veterány newyorské scény. V začátcích kariéry se hrdě hlásil k Louisovi Armstrongovi. Jeho vášní se stalo rozpracování harmonických postupů. Jeho virtuozní sóla, pověstná svojí pečlivou propracovaností, ovlivnily začínajícího Dizzyho Gillespieho. Je symbolem přímé linie na cestě mezi swingovou érou a bebopovou rebelií.
Svá nejlepší léta si odsloužil v populárních big bandech vedených legendárními kapelníky, jako byli Speed Webb, Cecil Scott, Elmer Snowden, Charlie Johnson, Teddy Hill a Fletcher Henderson. Hvězdné chvíle prožil především během angažmá ve skupině Genea Krupy, v níž Anita O’Day tehdy měnila představu o tom, jaká by měla být jazzová zpěvačka. Na konci válečných let zazářil u Artieho Shawa.
Trestuhodně přehlížený tenorsaxofonista
Tenorsaxofonista Richie Kamuca dnes patří k dalším neprávem přehlíženým hráčům. Obdivovatel fenomenálního swingového saxofonisty Lestera Younga je představitelem west coastové jazzové školy.
Prošel velkými orchestry Stana Kentona a Woodyho Hermana, u kterého nastoupil coby pokračovatel slavné saxofonové sekce Four Brothers, k níž také patřili Al Cohn a Bill Perkins.
Poté spolupracoval s trumpetistou Maynardem Fergusonem a barytonsaxofonistou Gerrym Mulliganem. Solidní práci odvedl i v menších combech, ve kterých hrál s trumpetistou a zpěvákem Chetem Bakerem, saxofonistou Artem Pepperem a trumpetistou Shortym Rogersem.
Koncertní Dokument skvěle swingujícího mainstreamového jazzu
Na tehdejší dobu a technické možnosti vznikl poměrně solidní koncertní záznam. Je dokumentem, dynamického, svižného a skvěle swingujícího mainstreamového jazzu, který se v té době na newyorské klubové scéně hrál. Oba šéfové se ve svých sólech navzájem výborně doplňují. Usnadňují jim to skvěle hrající a nesmírně přesní členové rytmiky.
Kontrabasista Tommy Potter je prototypem výborného a spolehlivého swingového/bopového hráče. Pohyboval se v muzikantské komunitě na slavné 52nd Street. Dopravázel mj. altsaxofonistu Birda Parkera, pianisty Earla Hinese, Buda Powella a trumpetistu Bucka Claytona. Na nahrávkách z roku 1966 ho nahradil dnes zcela neznámý Don Moore.
Bubeník Eddie Locke začínal v rytmickém duu s Oliverem Jacksonem. Záhy dostal nabídku na angažmá u Roye Eldridge a tenorsaxofonisty Colemana Hawkinse. Zahrál si také s pianisty Teddym Wilsonem, Earlem Hinesem nebo Rayem Bryantem.
Zatímco pianista Dick Katz si vydobyl velké renomé především coby hudební producent. V průběhu muzikantské kariéry doprovázel trombonové duo J.J.Johnson / Kai Winding, basistu Oscara Pettiforda, kytaristu Jima Halla nebo trumpetistu Kennyho Dorhama.
Album At The Half Tone, New York City samozřejmě nepatří mezi zásadní milníky jazzové historie. Patří do skupiny solidních mainstreamových koncertních alb, na nichž i méně populární hudebníci, dnes vyhledávaní pouhou hrstkou milovníků jazzu, hrají s vkusem a nadhledem velkého interpreta.
Ukázky:
Intro + Take The „A“ Train
– https://youtu.be/lO7H2IyuQ3Y
In A Mellow Tone
– https://youtu.be/zc3dLfquHxc
Roy Eldridge – Richie Kamuca Quintet: At The Half Note
Label: Sounds Of Yester Year (DSOY2079)
Format: CD, Album
Country: UK
Released: 2017
Genre: Jazz
Tracklist
1. Sweet Sue
2. Stompin‘ at the Savoy
3. Comin‘ Home Baby
4. Hackensack
5. Low Down Dirty Shame
6. Ain’t Nobody’s Business
7. Roll ‚Em Pete
8. Take The „A“ Train
9. In a Mellow Tone
Credits
Bass – Don Moore, Tommy Potter
Drums – Eddie Locke
Piano – Dick Katz
Tenor Saxophone – Richie Kamuca
Trumpet – Roy Eldridge
Vocal – Jimmy Witherspoon
Notes
Recorded New York City
August 22nd, 1965
March 25, 1966.