Naposledy aktualizováno: 15.4.2019
V pořadí čtvrté společné album Landmarks sextetu Brian Blade & The Fellowship Band vyšlo v dubnu 2014 na značce Blue Note Records. Bezprostřední atmosférou připomíná rodinné muzicírování, na němž díky letité souhře všech účastníků zní důvěrně známé zlidovělé písně, ale i vlastní silné melodické nápady. Ostatně členové rytmiky a oba plátkaři spolu hrají více jak dvacet let.
Své hudbě bezmezně věří
Hudební spolek Brian Blade & The Fellowship Band se od svého vzniku v roce 1998 pohybuje na špici současné jazzové scény. Tahle parta rozhodně netrpí nadprodukcí. Za jednadvacet let připravili pět pečlivě vyprodukovaných alb, což je dostatečným důkazem toho, že se nikam netlačí a své hudbě věří.
Sofistikovaně pracují s motivy tradičních pracovních písní, honáckého hillbilly a sborových písní z nedělních církevních dopoledních setkáních, jež jsou charakteristické pro celou pohraniční oblast Ark.La.Tex ležící na pomezí mezi třemi jižanskými unijními státy Arkansas, Louisiana a Texas.
Na titulní straně graficky střídmě bělostného digipacku je použita dohněda kolorovaná fotografie staré polorozpadlé kamenné zdi, oprýskaného okenního rámu a plujících oblaků od Michela Varisca s názvem Open Window. Zadumaně, tajemně a volně působí i veškerý hudební materiál na albu.
Vše, co slýchával na sobotních tancovačkách
Sedm z deseti hudebních témat připravil vyhledávaný spoluhráč mnoha hvězd Brian Blade. V rozhovorech poskytnutých v době vydání Landmarks zmiňoval, že se při psaní písní nechal inspirovat nejenom všudypřítomným gospelem a jazzem, ale i rhythm’n’blues a blues, které slýchával coby děcko na sobotních večerních tancovačkách v okolí rodného města Shreveport – důležitého louisianského přístavu. Navíc ho ovlivnily vzpomínky na jeho nejbližší rodinu, studentský život v Crescent City a pobyt v Portlandu.
Hudba Společenství stojí na dokonalé souhře Bladeových bicích, kontrabasu Chrise Thomase a kláves Jona Cowherda. Nad ní hrají, jakoby v hymnickém opojení, oba dechaři Myron Walden (altsaxofon, basklarinet) a Melvin Butler (sopran, tenorsaxofon). Občas je doplní jeden z dvojice přizvaných hostujících kytaristů, kteří nahradili původního stálého hráče Kurta Rosenwinckela.
Vedle kratičké, pastorální verze zlidovělé Shenandoah, známé od 19. století i jako Across The Wide Missouri, hrané na harmonium, prošly finálním výběrem stejnojmenná pocta celému regionu Ark.La.Tex a také vzpomínka na Brianovu matku Dorothy ve Friends Call Her Dot.
Rytmicky důraznou He Died Fighting autor vzdal hold Nelsonu Mandelovi, Martinu Lutheru Kingovi a také svému dědečkovi z matčiny strany Levi Gardnerovi. Každý z nich nějak zapůsobil na Brianovy životní postoje a on si jich váží coby bojovníků, bez nichž by dnešní svět vypadal jinak.
Chicagský rodák Marvin Sewell zazářil bluesovým kytarovým sólem ve Farewell Bluebird – památce na Brianovu oblíbenou neworleanskou kavárnu Bluebird Café. Naopak jeho kolega Jeff Parker se blýsknul v emotivní Bonnie Be Good věnované Bladeově neteři.
Kolekce Landmarks je klasickým příkladem současné jazzové produkce, ke které se budou jazzoví nadšenci, a nejenom oni, jistě rádi vracet.
Ukázky:
Landmarks (Live on KEXP)
– https://youtu.be/J33bn2PjKRA
Shenandoah (Live on KEXP)
– https://youtu.be/oanAeie_Tag
He Died Fighting
– https://youtu.be/uE1qx3np0e8
Friends Call Her Dot
– https://youtu.be/kmfkRmZ593Q
Farewell Bluebird
– https://youtu.be/JfofO8fgg4Q
Brian Blade & The Fellowship Band: Landmarks
Label: Blue Note – B001999402, Mid City Records – B001999402
Format: CD, Album
Country: US
Released: 15 Apr 2014
Genre: Jazz
Style: Contemporary Jazz
Tracklist
1/ Down River (0:57)
(Composed By – Jon Cowherd)
2/ Landmarks (8:23)
(Composed By – Jon Cowherd)
3/ State Lines (1:04)
(Composed By – Brian Blade, Marvin Sewell)
4/ Ark.La.Tex (11:37)
(Composed By – Brian Blade)
5/ Shenandoah (1:52)
(Traditional)
6/ He Died Fighting (5:40)
(Composed By – Brian Blade)
7/ Friends Call Her Dot (4:07)
(Composed By – Brian Blade)
8/ Farewell Bluebird (13:22)
(Composed By – Brian Blade)
9/ Bonnie Be Good (4:01)
(Composed By – Brian Blade)
10/ Embers (2:22)
(Composed By – Brian Blade)
Credits
Alto Saxophone, Bass Clarinet – Myron Walden
Bass – Chris Thomas
Drums, Producer – Brian Blade
Guitar – Jeff Parker (tracks: 7,9), Marvin Sewell (tracks: 3, 4, 6, 8, 10)
Piano, Mellotron, Organ [Pump], Producer – Jon Cowherd
Soprano Saxophone, Tenor Saxophone – Melvin Butler
Recorded At – Blade Studios
Mixed At – Blade Studios
Recorded At – Kung Fu Bakery
Mixed At – Avatar Studios
Recorded By – Tucker Martine (tracks: 7, 9)
Recorded By, Mixed By – Chris Bell (tracks: 2 to 6, 8 to 10)
Engineer [Assistant] – Dave Coleman (tracks: 7, 9), Tim Marchiafava (tracks: 4, 6, 7, 9)
Mixed By – Joe Barbaria (tracks: 4, 6, 7, 9)
Mastered By – Andy VanDette
Mastered By [Assistant] – Jeremy Lubsey
A&R – Don Was
A&R [Administration] – Steve Cook
Executive-Producer – Brady L. Blade, Jr.
Photography By [Cover] – Michael Varisco
Photography By [The Fellowship Band] – Lurah Blade
Layout – Sydney Nichols