Naposledy aktualizováno: 8.5.2020
Tisíce umělců, pracovníků a organizací v důsledku nouzových opatření nemohou pracovat a dostávají se do existenčních problémů. Hudební scéna je přitom ekosystém, v němž všichni zúčastnění hrají klíčovou roli, a pokud by jediný vypadl, způsobilo by to obrovské problémy celému hudebnímu odvětví. Český hudební průmysl bez přímé podpory státu možná brzy dohraje. Tomu chceme zabránit iniciativou #zazivouhudbu. Institucionálním koordinátorem projektu je SoundCzech (Institut umění – Divadelní ústav).
Bez rychlé a cílené pomoci státu má hudební ekosystém jen velmi malou šanci na přežití. Hudební branže potřebuje získat 4,5 mld. Kč. Prvním opatřením, které po státu žádáme, by mělo být zrušení DPH na prodej hudby a snížení sazby DPH z prodeje vstupenek na 10 %. Nezbytné je pokračování pětadvacítky pro OSVČ a systém bezúročných půjček. Navrhujeme také založení Národního fondu hudby, který by pomohl řešit ty nejtěžší škody.
Hudební branže stojí před kolapsem. Bez podpory státu přijde brzy o práci až 65 000 lidí
Praha, 7. května 2020 – Hudební sektor se hroutí. Kvůli koronakrizi přicházejí o práci umělci, nástrojaři, zvukaři a další profesionálové z oboru. Dohromady 130 000 lidí, přičemž polovina je ohrožena bezprostředně. Hudební sektor byl zasažen jako první a na systematickou podporu zatím stále čeká. Proto desítky organizací a jednotlivců z branže spojily síly a založily pod hlavičkou České obce hudební iniciativu #zazivouhudbu. Cílem je čelit kolapsu odvětví s ročním obratem přes 20 miliard korun.
„Hudební sektor si žádá nemalé vstupní investice a je odkázaný na sezónní výdělky. Už dnes víme, že letošní sezóna zaznamená propad o přibližně 10 miliard korun, tedy o polovinu. Náš obor krize zasáhla jako první a vzpamatuje se z ní jako poslední. Okamžitá opatření dokáží zabránit skokovému růstu nezaměstnanosti, dlouhodobá pomohou znovu nastartovat hudební scénu. S následky krize chceme bojovat, ale bez podpory státu hrozí, že se obor nedokáže postavit zpět na nohy,” říká mluvčí České obce hudební, iniciující projekt #zazivouhudbu, Alexandr Smutný.
Podle Alexandra Smutného hudební sektor potřebuje okamžitý plán, aby se celé odvětví stabilizovalo: „Kolaps odvětví chceme zmírnit řadou systematických a rychlých řešení. Podle našich propočtů a analýz branže potřebuje získat 4,5 miliardy korun. Prvním opatřením by mělo být zrušení DPH na prodej hudby a snížení sazby DPH z prodeje vstupenek na 10 %. Nezbytné je pokračování pětadvacítky pro OSVČ a systém bezúročných půjček. Navrhujeme také založení Národního fondu hudby, ten pomůže řešit ty nejtěžší škody.”
Z analýzy České obce hudební vyplývá, že hudební sektor se propadl z obratu 20 miliard korun na polovinu, přičemž další ztráty mohou nastat s prodlužováním vládních opatření. Zásadní problém má už v tuto chvíli 20 000 profesionálních hudebníků. Ti nemohou koncertovat doma ani v zahraničí a přišli tím o svůj hlavní příjem. V ohrožení je také existence živých hudebních produkcí a všech festivalů. Výroba hudebních nástrojů a techniky klesla o 50 %. 250 hudebních klubů stojí na prahu ukončení činnosti. Kromě toho hrozí také situace, že se hudebníci a pracovníci hudebního průmyslu budou nuceni přeorientovat a hudební sektor zcela opustí. Mezi hlavní omezení patří fakt, že není možné plánovat návrat na koncertní pódia, většina akcí se přesouvá ze strachu z dalších ztrát na rok 2021. Umělců se týká také zásadní omezení cestování.
Hudební sektor má řadu specifik, která znemožňují rychlý restart po celosezónním útlumu. Klíčovým faktorem jsou vysoké vstupní a provozní náklady. Ty nesou pořadatelé velkých akcí, provozovatelé koncertních hal a klubů a také technické profese, umělci a vydavatelé. Dalším úskalím je sezónnost výdělků. Vysoké příjmy v sezóně zajišťují fungování subjektů po zbytek roku, kdy je snížená poptávka. V neposlední řadě hraje velkou roli setrvačnost plánování. V případě uvolnění opatření nelze začít pořádat koncerty ze dne na den. Plánování
trvá v hudebním sektoru průměrně jeden až dva roky. Spousta promotérských agentur rok 2020 už úplně odepsala a predikuje, že zasažena bude i činnost v roce 2021. V takto nejistých podmínkách, nelze začít plánovat.
zazivouhudbu.cz
facebook.com/zazivouhudbu
instagram/zazivouhudbu
twitter.com/zazivouhudbu
Libor Galia, Anna Mašátová
Koordinátoři PR iniciativy #zazivouhudbu
E: pr@zazivouhudbu.cz
M: + 420 732 566 667, +420 775 614 984
Tomáš Kolář, Monika Klementová, Márton Náray
Koordinátoři iniciativy #zazivouhudbu
E: zazivouhudbu@zazivouhudbu.cz
Přílohy (ve formátu pdf):
ANALÝZA DOPADŮ COVID 19
Analýza dopadů Covid 19 Tabulka
#zazivouhudbu iniciuje Česká obec hudební
Volné sdružení prosazující zájmy 130 000 lidí z oblasti populární i klasické hudby, s nimi spjatých služeb a zahrnujících: umělce, autory, dramaturgy, promotéry, festivaly, kluby, hudební publicisty a odborné technické profese. Ty všechny zasáhla krize spojená s pandemií COVID-19 a jsou nuceni čelit existenčním problémům. Cílem #zazivouhudbu je odvrátit zhroucení české hudební scény a pomoci lidem, kteří se ze dne na den ocitli bez práce.
Česká obec hudební byla svolána proexportní kanceláří SoundCzech, ta spadá pod Institut umění – Divadelní ústav. Iniciativy se účastní: Asociace dramaturgů v audiovizi (ADA), Asociace nezávislé hudby (ANH), Asociace promotérů a producentů v oblasti kultury (APPOK), Asociace výrobců hudebních nástrojů (AVHN), Brněnská asociace clubové hudby (BACH), Česká hudební rada (ČHR), DILIA, Festivalová asociace (FESTAS), INTERGRAM (nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů), Music managers forum (MMF – CZ), Ochranný svaz autorský (OSA), Sdružení umělců klasiky (SUK), Platforma českých nezávislých výrobců zvukových záznamů, z. s., Svaz autorů a interpretů (SAI).
V jednotlivých otevřených skupinách zastoupení konkrétně jmény:
Petr Blažek (MMF), David Čajčík (Heartnoize, Roxy), Roman Dietz (AHF), Adam Dvořák (Intergram), Tomáš Fiala (Obscure), Jana Heřmánková (APPOK, T servis), Borek Holeček (Rachot), Vojta Kalina (MMF), Vít Kalvoda (BACH), Václav Kokeš (Fource), Martin Kozumplík (BACH), Marek Lakomý (MeetFactory), Tereza Landová (Intergram), Petra Ludvíková (Palác Akropolis), Václav Luks (SUK), Anna Mašátová (AMPromotions), Martin Nedvěd (Platforma) , Michal Novák (ANH), Jakub Nový (SAI), Milena Palečková (10:15 Promotion), Marcel Palovčík (Barrák), Petr Pylypov (P&J Music), Jaroslav Raušer (Move Association), Jakub Siňor (Mighty Production), Alexandr Smutný (Soundgate), Zdeněk Souček (Storm Club), Jiří Srstka (Dilia), Roman Strejček (OSA), Dušan Svíba (Earth Music), Přemysl Štěpánek (Indies Scope), Michal Thomes (Ameba), David Urban (D Smack U), Jaromír Telenský (Lucerna Music Bar), Marek Vohralík (FESTAS)