Naposledy aktualizováno: 20.6.2021
Jednoho ze současných nejvlivnějších rozhlasových disc-jockeyů Velké Británie Gillese Petersona, a šéfa hudebního vydavatelství Brownswood Recordings, pojí letité přátelství s uznávaným průkopníkem britského funku, acid jazzovým králem a kytaristou Jean-Paulem „Bluey“ Maunickem. Hudební covidové jaro 2021 obohatili LP deskou Aspects, kterou nahráli pod hlavičkou STR4TA.
Návrat ke spolupráci po deseti letech
Devět písní projektu STR4TA, zařazených na album Aspects (2021, Brownswood Recordings), z nichž Vision 9, Rhythm In Your Mind a Aspects vyšly na pilotních singlech, je první materiál, který Gilles Peterson a Jean-Paul Maunick společně vydali po více než deseti letech.
„Jde o dílo, na němž jsme pracovali již delší dobu, ale jeho dokončení urychlil překvapivý podnět: děkovná řeč Tylera, The Creatora na předávání cen Brit Awards 2020, během níž vyzdvihl vliv britského funku z osmdesátých let,“ objasnil Bluey.
Od Tylera, The Creatora to byla neočekávaná poklona osobitému zvuku, který Maunick a jeho vrstevníci před více jak čtyřiceti lety vypiplali a podomácku, doslova na koleni, dotvořili po svém. „Jako každý, kdo hraje hudbu, jsme se snažili napodobit své hrdiny,“ říká Jean-Paul. „Ale neměli jsme nástroje, nestudovali jsme hudbu: všichni jsme hráli podle sluchu a vycházeli jsme z částí, které se nám líbily na různých deskách.“
Pro pořádek doplňme, že první z nich se narodil v Caen švýcarsko-francouzskému páru jako Gilles Jérôme Moehrle. Druhý je rodákem z ostrova Mauritius (syn tamního básníka Edouarda Maunicka) a je známý též pod přezdívkou „Bluey“.
odkaz na zásadní kapitolu černošské britské hudební historie
Z důvodů covidových uzávěr zůstává STR4TA prozatím pouze studiovým projektem. Navzdory tomu, že hudebním pojetím jasně čerpá z uvolněné, neustále se proměňující a energií překypující atmosféry ostrovní funkové scény počátku osmdesátých let dvacátého století, jež vyústila v onen parádně omamný brit-funkový zvuk.
Dodnes je tato zásadní kapitola černošské britské hudební historie v Čechách prakticky neznámá nebo trestuhodně přehlížená. Připomněli jsme ji stručně v materiálech o současných londýnských funkových úderkách The Boom Yeh a Brit Funk Association (BFA). Obě navazují na to hudebně nejzajímavější z britské funkové scény, jež se formovala od začátku sedmdesátých let v komunitách karibských přistěhovalců usídlených v okrajových čtvrtích Londýna.
zachytit ten syrový, bezprostřední zvuk
Jako první ochutnávka z alba vyšel v říjnu 2020 singl s remixem Aspects & The Demus Dub (spotify), přičemž autorský tandem nezveřejnil, kdo za tímto projektem ve skutečnosti stojí.
Limitovaná edice 12″ vinylu se přesto rychle vyprodala a skladba se dostala do rádií, kde ji hráli Moses Boyd (BBC Radio 6 Music), Francois K (Worldwide FM), Trevor Jackson (NTS), Colin Curtis (Worldwide FM) a do svých pravidelných playlistů ji zařadili rozhlasové stanice KEXP a KCRW .
„Myšlenkou projektu STR4TA bylo zachytit ten syrový, bezprostřední zvuk,“ objasňuje Maunick a vykresluje tak výrazný rozdíl oproti jeho současné vycizelované produkci, ke které se on a jeho kolegové během uplynulých dekád dobrali.
Brit-funková bouřlivá živá show se atmosférou vyrovnaly i punkovým koncertům
Ve svých počátcích byl zvuk Brit-Funku – a londýnského jazz-funkového prostředí, z něhož vzešel – spjatý s bouřlivými živými show, které se atmosférou vyrovnaly i punkovým koncertům z té doby.
Tehdejší skupiny jako Atmosfear, Hi-Tension, Light Of The World a Freez byly známé jen mezi domácí podzemní klubovou komunitou. Je třeba zdůraznit, že Bluey hrál v posledních dvou jmenovaných kapelách.
Všechny je charakterizovala snaha o nalezení vlastní cesty bez okatého přebírání nápadů zahraničních vzorů. Leckdy i za pomoci umanuté, spontánně živelné a dravé energie. Ta sálala z muzikantů při každém živém vystupování. Bluey vše vysvětlil slovy: „To je to, co hudba dělá, sytí mou duši. Takže ji sdílím!“
Peterson vzpomíná na svou roli v onom hudebním kvasu před čtyřiceti lety a přiznává, že to byl právě on, kdo dohlížel na to, aby se muzika příliš neuhlazovala. “Obvykle jsem seděl někde vzadu a říkal jim: ‘Ne, nechte to takhle, tady to vystřihněte nebo prostě použijte tu první nahrávku,’” vysvětluje po letech.
Setkání skrze Maunickovu kapelu Incognito
Duchovní otcové projektu se poprvé setkali skrze Maunickovu acid jazzovou kapelu Incognito – jednoho ze stylotvorných uskupení Brit Funku. Jejich vysoce ceněná alba vycházela na Gillesově průkopnickém, dnes již zaniklém labelu Talkin‘ Loud Records.
Typické pro ně bylo využití několika prolínajících se hudebních styčných ploch, které se vměstnaly do přímočarých, nepodbízivých skladeb. Jednotlivé části skladeb byly při závěrečném mixu ořezány až na kost.
I na novinkovém albu Aspects se tvůrci řídí podobným étosem. Snažili se dobrat společných výsledků – třebas jednodušších, často prostších a bez prvoplánových kalkulů.
Peterson nejprve ze svého archívu vyhrabal nahrávky, které vykazovaly určité zajímavé nápady nebo nálady, aby mohl snáze demonstrovat, od čeho by se chtěl odrazit a Maunick pak ve spolupráci se svými muzikanty z těchto podnětů nebo návrhů vytvořil nový hudební materiál.
Projekt STR4TA je prozatím poslední kapitolou příběhu
V případě titulní skladby Aspects si při programování bicích přizval Richarda Bulla, s nímž hraje v jazzfunkových Citrus Sun. Potřeboval, aby tempo bylo střídmé a současně patřičně řízné. Ve svých představách měl jasnou vizi sevřeného, tanečního zvuku.
Na skladbách jako Steppers Crusade, After The Rain a Kinshasa FC to znamenalo spolupráci s dlouholetými spoluhráči, jako jsou klávesista Peter Hinds a basista Randy Hope-Taylor. Umí vytvořit báječný groovový rytmus a zároveň nahrávkám neustále dodávají obrovské množství nepolevující energie, která dosáhne až kamsi k nebetyčným výšinám.
Ve skladbě Rhythm In Your Mind pak kapela předvádí další mistrovský kousek. V pevném sevření kolem magického groovu vynikají výtečné muzikantské výkony Francise Hyltona (baskytara) a Matta Coopera (klávesy a bicí), kteří také prošli Blueyho acid jazzovou přípravkou.
Do závěrečné Vision 9 hudebníci vpašovali špetku fusion a navrch společně vzdávají poctu odkazu brazilského pianisty Luize Eça. Pocházel z Rio de Janeira a coby člen tria Tamba s Helciem Militem a Bebetem Castilhem hrával sambu a bossa novu.
Projekt STR4TA je prozatím poslední kapitolou příběhu, který kdysi odstartovalo Petersonovo interview s Maunickem v kůlně na zahradě jeho rodičů. Gilles tehdy dělal vůbec první novinářský rozhovor.
Ukázky:
Aspects
– https://youtu.be/wxtnkyaF5ug
Vision 9
– https://youtu.be/kKfYd5WvqVc
Rhythm In Your Mind
– https://youtu.be/LUKaRPAvFt4
STR4TA: Aspects
Label: Brownswood Recordings – BWOOD0240LP
Format: Vinyl, LP, Album, Limited Edition, White Label
Country: UK
Released: 26 March 2021
Genre: Jazz, Funk / Soul
Style: Jazz-Funk, Disco
Tracklist
A1/ Aspects (7:47)
(Written-By – Jean-Paul Maunick, Richard Michael Bull)
Guitar, Vocals – Bluey
Instruments – Richard Bull
A2/ Rhythm In Your Mind (3:45)
(Written-By – Jean-Paul Maunick, Michael Cooper)
Bass – Francis Hylton
Guitar, Vocals – Bluey
Keyboards, Drums – Matt Cooper
Percussion [Additional] – Francesco Mendolia
A3/ Dance Desire (3:54)
(Written-By – Jean-Paul Maunick)
Instruments – Bluey
Saxophone, Flute – Paul Booth
A4/ We Like It (5:11)
(Written-By – Ben Epstein, Jean-Paul Maunick, Matthew Cooper, Biggin Peter Raymond)
Bass – Ben Epstein
Drums – Pete Ray Biggin
Guitar, Vocals – Bluey
Keyboards – Matt Cooper
B1/ Steppers Crusade (5:10)
(Written-By – Dominic Oakenfull, Francesco Mendolia, Jean-Paul Maunick, Paul Booth, Peter Hinds, Randy Hope-Taylor)
Bass – Randy Hope-Taylor
Drums – Francesco Mendolia
Guitar – Bluey
Keyboards – Peter Hinds, Ski Oakenfull
Percussion – João Caetano
B2/ After The Rain (7:02)
(Written-By – Dominic Oakenfull, Francesco Mendolia, Jean-Paul Maunick, Paul Booth, Peter Hinds, Randy Hope-Taylor)
Bass – Randy Hope-Taylor
Drums – Francesco Mendolia
Guitar – Bluey
Keyboards – Peter Hinds, Ski Oakenfull
Percussion – João Caetano
B3/ Give In To What is Real (4:36)
(Written-By – Jean-Paul Maunick, Richard Michael Bull)
Guitar, Vocals – Bluey
Instruments – Richard Bull
B4/ Kinshasa FC (5:05)
(Written-By – Dominic Oakenfull, Francesco Mendolia, Francis Hylton, Jean-Paul Maunick, Paul Booth)
Bass – Randy Hope-Taylor
Drums – Francesco Mendolia
Guitar – Bluey
Keyboards – Peter Hinds, Ski Oakenfull
Percussion – João Caetano
B5/ Vision 9 (7:19)
(Written-By – Francesco Mendolia, Francis Hylton, Jean-Paul Maunick, Paul Booth)
Bass – Francis Hylton
Drums – Francesco Mendolia
Guitar, Percussion, Keyboards [Extra] – Bluey
Saxophone, Flute, Keyboards, Vocals – Paul Booth
Credits
Mixed By, Producer – Richard Bull (tracks: A1)
Producer – Bluey, Gilles Peterson, Matt Cooper (tracks: A2, A4), Paul Booth (tracks: A3, B1, B2, B3)
Recorded By, Mixed By – Mo Hausler (tracks: A2, A3, A4, B1, B2, B3, B4)
Recorded By – Henrik Possum, Matt Cooper, Mo Hausler, Paul Booth, Richard Bull
Artwork, Design [Stickers] – Rob Gallagher