Naposledy aktualizováno: 9.11.2021
Virtuózní hráč na tubu Theon Cross dnes již není jen spoluhráčem saxofonisty Shabaky Hutchingse a dalších nevšedních talentů na londýnské klubové scéně. Dokázal se vymanit z vlivu ostatních a nahrává se svými kapelami. Tuba v jeho interpretačním přístupu přestala být pouhým nástrojem držící basovou linku. Proměnil ji v divoce řičícího a ohlušujícího netvora.
NAPomohl zřetelně odlišit sonickou stopu nové londýnské jazzové a klubové scény
Theon Cross byl poměrně dlouho dokonale ukrytým klíčovým prvkem při sobě držícího kadlubu mladých britských jazzových hudebníků, jenž byl díky labelu Brownswood Recordings chvályhodně zdokumentován na albové kompilaci a filmovém dokumentu We Out Here z roku 2017.
Nezáleží na tom, zda je kotvou pulzující zběsilosti Sons Of Kemet saxofonisty Shabaky Hutchingse, nebo dodává rytmickou sílu výtečnému nonetu SEED Ensemble či combu Steam Down dalšího saxofonisty Waynea Francise (aka Ahnansé) – Crossovy rázné tubové riffy a šílené vyhrávky usnadnily jazzovým příznivcům bezpečně rozeznat specifický zvukový ráz jedinečného hudebního společenství.
Když slyšíte Sons of Kemet hrát naživo, kde jeho tuba poletuje a duní v monumentálních a divokých rytmech dvou hráčů na bicí nástroje, je příbuznost jazzu a taneční hudby všudypřítomná. „Od svého vzniku byl jazz vždy taneční hudbou, od přehlídek second line pří masopustních průvodech v New Orleans až po swingové taneční kluby,“ říká Theon a dodává. „Jazz je multidimenzionální, vyžaduje soustředěný poslech a vyvolává potřebu tančit.“
Inspiraci načerpal od prvních neworleanských hráčů na suzafon
Cross má dokonalý přehled o historické úloze jeho instrumentu v jazzu. Originální hudební cestu nastoupil díky poslechu nahrávek s hráči na suzafon z neworleanských dechových kapel, jako jsou The Dirty Dozen Brass Band, a přehráváním si jejich basových partů podle CD disků.
„Pak jsem se zaměřil na tubisty, kteří dokázali tubu používat jako koncertní nástroj – Howarda Johnsona, Boba Stewarta, Reda Callendara a mnoho dalších,“ vysvětluje. Je to znát i na nespoutaně pulsující basové lince na jeho překrásném debutovém albu Fyah.
Tubista s kořeny v Karibiku
Pochází z hudební rodiny. Narodil se v roce 1993 a vyrůstal v Londýně. Jeho otec je reggae kytarista a zpěvák, bratr trombonista a sestra hraje na saxofon. V mládí poslouchal hip hop, grime a soul. Díky karibskému původu (otec pochází z Jamajky, máma ze Svaté Lucie) ho doma obklopovaly nahrávky reggae, lovers‘ rocku, soca a zouku.
S hudbou začal v osmi letech na základní škole. Rodiče ho spolu s bratrem Nathanielem přihlásili na hodiny výuky hry na žestě. „Začínal jsem na baskřídlovku, které se přezdívá tenorový roh. Je to nástroj, který mě hned neoslovil, ale když jsem byl starší na střední škole jsem si vybral jeho o něco větší barytonovou verzi. Ve dvanácti nebo třinácti letech jsem se přidal ke karnevalové kapele Kinetika Bloco,“ vyprávěl v jednom rozhovoru a pokračoval.
„Kinetika Bloco byla parta brazilského střihu, která hrála na Notting Hill a Thames Festivalu. Nosili jsme kostýmy a díky tomu mě hudba začala opravdu bavit. Tam jsem také potkal svého mentora Andyho Grappyho. Ten mě asi ve čtrnácti letech seznámil s tubou a já si ji zamiloval. Hru na ní jsem začal opravdu milovat a užívat si ji. Andy mě například seznámil s řadou tubistů z New Orleans a se spoustou hudby, ve které tuba plnila roli basy. Takže mě to prostě začalo bavit.“
(Poznámka editora: Oba rohové žesťové nástroje, o kterých Theon mluvil, se dají ovšem souhrnně označit např. českými lidovými názvy koryto, fena či šestka.)
Tuba je velmi všestranný nástroj
Navzdory velikosti nástroje a komplikacím s jeho dopravou na zájezdech Theon rád vypráví, proč tubu tak miluje. „Je to velice příjemný a hřejivý nástroj. Má velmi teplý tón a zvuk. Líbí se mi, jak dokáže znít rozmanitě a pestře. Protože je to roh a basový nástroj, může hrát věci pro rytmickou sekci i melodičtěji i sólově v popředí. Je to velmi všestranný instrument.“
Jeho láska k tubě je v kontrastu s tím, jak ji veřejnost vnímá ve spojitosti s tradičními dechovými a pochodovými kapelami. Cross má ale pocit, že se situace zlepšuje. „Myslím, že se vnímání tohoto nástroje lidmi postupně vyvíjí. Spousta skvělých kapel tubu využívá. Lidé jí začínají vnímat mimo zjednodušenou roli a další hráči na tubu dělají více experimentální hudbu. Svým přístupem a hudbou se snažím přispět k tomu, aby lidé změnili své vnímání toho, co všechno se dá s nástrojem hudebně dělat.“
Instrument, který si vybral, má v britském jazzu již dlouhou tradici – od Andyho Grappyho z Jazz Warriors, dlouholetého tubisty orchestru Mikea Westbrooka, který hrál i v pochodových kapelách, až po Davea Powella z Loose Tubes. Ale ještě nikdo na něj nehrál s takovou vášnivou intenzitou jako Cross, jehož hutné tóny přispěly k úspěchu kapely Sons Of Kemet i k oblíbenému a hojně navštěvovanému masopustnímu muzicírování skupiny Brass Mask pod kapelnickou taktovkou Toma Challengera.
Zítřejší bojovníci
Z Kinetika Bloco přešel k Tomorrow’s Warriors vedenými manželi Garym Crosbym OBE a Janine Irons MBE, kteří v South Bank Centre také organizovali tvůrčí dílny pro mladé hudebníky. „Nabídli mi účast na velkém množství workshopů a nakonec jsem se dostal na Guildhall School of Music. Zbytek už je asi historie. Tam jsem se seznámil se spoustou hudebníků, se kterými teď vystupuji,“ liboval si Cross.
Má na mysli především tenorsaxofonistku Nubyi Garciu, se kterou se dali dohromady na jazzovém semináři v londýnském Roundhouse. S bubeníkem Mosesem Boydem zase chodili hrát basketbal do místního parku a později objevili společnou lásku k jazzu. „Já, Theon a jeho starší bratr (pozounista) Nathaniel jsme byli jako tři hudební amigos,“ napsal Boyd v e-mailu novinářům z magazínu Rolling Stone.
Dnes jsou všichni tři častými muzikantskými partnery, a to jak v Theonově triu, tak v Boydově souboru Exodus. Navzdory Crossově volbě nástroje Boyd říká, že jejich vzájemnou spolupráci vždy vnímal jako klasické partnerství členů rytmické sekce. „Nikdy jsem to nevnímal jako nekonvenční, protože jsem to neměl s čím srovnávat,“ říká o spolupráci s dechovým nástrojem v této roli namísto strunného. „V našich začátcích jsem s Theonem hrál afrobeat, jazz, funk a další, takže mi přítomnost basisty na tubu nepřipadala nijak zvláštní. Když se na to teď dívám zpětně, je to naprosto unikátní.“
alma mater Guildhall School of Music
O svém muzikantském zrání a cestě ke studiu na prestižním londýnském hudebním lyceu Cross řekl: „Kinetika Bloco byla o zábavě s muzikou v karnevalovém stylu a Tomorrow’s Warriors byli dalším významným krokem,“ otevřeně vysvětluje Cross. „Opravdu vás přimějí k tomu, abyste na sobě zapracovali, a také vás naučí hrát v rámci sekce a ve vzájemné souhře. Bylo skvělé, že jsme měli takový prostor, abychom se mohli spolehnout na přátele. Společně jsme procvičovali různé melodie a přicházeli jsme s vlastními nápady. Jsem si jistý, že bez Tomorrow’s Warriors by londýnská jazzová scéna nevypadala tak, jak vypadá.“
Vedle společných setkání a hraní se Zítřejšími bojovníky byla pro Theona, a rovněž i pro širokou paletu ostatních mladých hudebníků s kořeny v londýnské africké a západoindické diaspoře, důležitým místem podzemní klubová scéna Jazz re:freshed v Notting Hillu. Ve čtvrti v západním Londýně se každý čtvrtek konala koncertní představení, která v roce 2003 zavedli Justin McKenzie a Adam Moses.
Pro úplnost doplňme, že Theon po ukončení studia jazzu a klasické hudby na uznávaném Guildhall School of Music & Drama spolupracoval s respektovanými umělci, jako jsou Jon Batiste & Stay Human, Emile Sande, Pharoe Monch, Kano, Little Simz, Stormzy, Makaya McCraven či Courtney Pine.
Smísil basové linky ve stylu neworleanského jazzu s rytmy typickými pro hudební kluby
V roce 2015 Cross vydává ve vlastním nákladu EP desku Aspirations. Přinesla mu mezinárodní pozornost a v roce 2016 nominaci na cenu Best Instrumentalist of The Year britské rozhlasové stanice Jazz FM. Navíc se objevil mezi návrhy na ocenění Best Jazz Newcomer, které udělují britští poslanci v rámci cen Parliamentary Awards.
Na EP desce je pět skladeb, které natočil za doprovodu Mosese Boyda a Nubye Garcii. Při zpětném porovnání s jeho o čtyři roky mladším dlouhohrajícím debutem Fyah šlo o komorní a nepoměrně méně hypnoticky působící nahrávku.
Netrpělivě vyhlížená Theonova premiérová LP deska Fyah konečně vychází v roce 2019 na značce Gearbox Records. Setkala se s příznivým přijetím kritiky po celém světě.
Umístila se na 1. místě v oficiální britské hitparádě Jazz & Blues, na 23. místě v americkém žebříčku Jazz Billboard a sklidila vysoké uznání od významných odborných médií, jako jsou Rolling Stone, Pitchfork, New York Times, Guardian a NPR, což vyústilo v rozsáhlé koncertní šňůře po celé Evropě, Severní a Jižní Americe.
Cross na albu prokazuje, že on, ani jeho osvědčení spoluhráči Garci, v žádném případě nehodlají hudebně přešlapovat na místě. Tubista neustále přemýšlí, jak obohatit své novátorské pojetí hraní. Na snímcích smísil, někdy přes zvukové krabičky upravené, basové linky ve stylu neworleanského jazzu s rytmy typickými pro londýnské taneční kluby.
„Dostal jsem příležitost využít tubu v rozmanitých hudebních žánrech, do kterých by se obvykle nedostala,“ říká. „Mám také karibské kořeny a rozumím si s reggae a calypsem, takže do své hry vnáším i jejich typické rytmické prvky.“ Skladba Candace Of Meroe, jedna z nejlepších nahrávek z debutu, boří taneční parkety všude, kam se dostane.
Prostě si jen tak dělám na hudbě a skládám ji za pochodu
Při pohledu do budoucnosti je Theon stále optimistický. Má jasnou představu o tom, na čem chce v následujících měsících pracovat. „Samozřejmě si stále vymýšlím a nahrávám nápady pro další desku. Nikdy nepracuji na konkrétní věci s myšlenkou, že z toho bude album. Prostě si jen tak dělám na hudbě a skládám ji za pochodu. Takže doufám, že pokud to nebude EP deska, tak to určitě bude další plnohodnotné album.“
Coby aktuální náhled do jeho tvůrčí kuchyně vyšel u vydavatelství New Soil Records singl We Go Again (spotify link). Vícehlasá tuba, funkové kytary a našlápnuté bicí vytvářejí tapisérii groovu a harmonie, která vás donutí k opakovanému poslechu. Skutečně brilantní, originální hudba.
“ Singl We Go Again je o tom, že se rozhodneme odpustit si okamžiky nevědomosti v naší minulosti a vědomě se rozhodneme přijmout nový den plný nového přístupu a duševního růstu. Ačkoli byla covidová uzávěra náročná, poskytla nám také čas k zamyšlení a přemýšlení o změnách, které si přejeme provést po návratu do normálního života. Těším se, až se vrátí možnost živého vystupování a na to, že budu mít tu čest představit novou hudbu, nové nápady a můj nový pohled,“ popsal Theon svou novou píseň.
Určitě pracuji na tom, abych do své hudby zapojil více elektroniky
Mezitím se oba bratři Crossovi podíleli na nahrávacích frekvencích pro album The Fifth Season (2021, Latency Records) francouzské experimentátorky žijící v Londýně Lafawndah (občanským jménem Yasmine Dubois). Jejich basové linky působí jako opalizující, filmově komorní basové ruchy.
Jako mimořádný koncertní umělec, který se neustále snaží posouvat hranice, se Cross na začátku roku 2021 zúčastnil SXSW Online, na kterém odehrál svůj koncertní set ve studiích Abbey Road a pomocí technologie motion capture se představil ve virtuálním prostoru jako 3D digitální avatar.
A jaké jsou Theonovy aktuální cíle? „Určitě pracuji na tom, abych do své hudby zapojil více elektroniky, a spolupracuji s více producenty. Plánuji, že na příští desce budu více spolupracovat se zpěváky, protože Fyah bylo čistě instrumentální album. Kam bych se chtěl ubírat dál? Můj současný hudební rukopis je hodně ovlivněný rapem, takže si myslím, že je logické, že na dalším projektu, který budu dělat, přizvu do studia nějaké rappery.“
Intra-I je zvukovou krajinou
Svoje cíle potvrdil na začátku září 2021, když vydal singl a videoklip The Spiral (spotify) z již dokončené druhé sólové LP desky Intra-I. Album vyšlo 29. října 2021 u New Soil Records.
Spolupracují na něm Afronaut Zu (vokalista Rudimental a hip hopových Orphgang), básník a bubeník Remi Graves, rappeři Shumba Maasai, Consensus, tubista Oren Marshall a starý známý saxofonista Ahnansé.
Cross na něm posunul tubu na další úroveň. Jde o ryzí nahrávku pokrokového jazzu, která si cestou podmaňuje afrofuturismus, grime a dokonce i dub. Intra-I je zvukovou krajinou, která je jednoznačně jeho vlastní, originální hudební počin s náladovými odstíny a spoustou sociálně uvědomělých party bangrů.
Ukázky:
Theon Cross – We Go Again [Visualiser]
– https://youtu.be/oV-ZLfbyNHQ
Theon Cross – The Spiral feat. Afronaut Zu & Ahnansé
– https://youtu.be/IQnKF_WNpHQ
Theon Cross Performs „Panda Village“ | Press Play
– https://youtu.be/pNEhiZLIZTc
Theon Cross – Candace of Meroe | Sofar London
– https://youtu.be/aB0sJttakwA
Theon Cross FYAH – livesession VG Buiten Spelen
– https://youtu.be/og523L05fkA
Theon Cross Live at AB – Ancienne Belgique
– https://youtu.be/k0cAC9d0IEc