Naposledy aktualizováno: 28.12.2021
Pour Féliciter 2022
Děkuji všem mým čtenářům a posluchačům spotify playlistu „Velký Summit webu cernejpudink.cz“ za přízeň a podporu v nelehkém druhém roce pandemie čínského koronaviru. Vybral jsem pro vás pár výtečných alb, která mě letos provázela – bez nároku na pořadí, styl či úplnost. Užijte si poslech krásné a zajímavé hudby.
Sons Of Kemet: Back To The Future (Impulse!)
Kvartet Sons Of Kemet je místem pro setkávání dvou výrazných osobností současné londýnské hudební scény – tenorsaxofonisty Shabaky Hutchingse a tubisty Theona Crosse. Album Back To The Future je absolutní posluchačskou lahůdkou a geniálním muzikantským návodem, jak zasnoubit chaos free jazzu a jazzovou harmonii s rytmem, jenž vyrůstá z hip hopu a grimeu.
To vše s nádechem karibské hudby a neutuchajícím rykem pulzující energie a napětí. Jako by si LP India tenorsaxofonisty Johna Coltranea našla tanečního partnera. Současně jde o dobový dokument, na němž se podařilo zapojením básníků a raperů Joshui Idehena a Kojey Radicala zachytit aktuální společenské proudy prodchnuté pocity frustrace, hněvu, dravosti a odhodlání.
Phil Gould: Beautiful Wounds (Abbey Records)
Phil Gould seděl za bicími na všech velkých hitech jazz funkových Level 42, ale na vrcholu kariéry se rozhodl kapelu opustit. Po desetileté přestávce vydal nové sólové album Beautiful Wounds s vyzrálými písněmi o mnoha životních zkušenostech – nejenom o pocitu ztráty a zlomeného srdce v kontrastu s povzbuzením, které přináší vymanění se z neutěšené životní situace a svobodu, kterou tato změna skýtá.
Phil nějakým kouzlem dokonale ovládá princip prolínání dokonalosti s nedokonalostí, díky čemuž je každá skladba “ lidštější“ a plná prožitků a emocí. O kvalitě muzikantského umění a produkce zde není pochyb.
Joe Harriott Quintet: Formation Live ’61 (jazz in britain)
Sdružení Jazz In Britain a producent Matt Parker nabízí jazzovým nadšencům ucelenou řadu pečlivě zrestaurovaných raritních záznamů britského jazzu ve formě nízkonákladových sběratelských edicí.
Jedním z letošních titulů je EP deska Joe Harriott Quintet: Formation ’61. Nahrávka byla pořízena živě za účasti publika v londýnském studiu dne 24. srpna 1961.
Všechny skladby – s výjimkou Shepherd’s Serenade od Dizzyho Reece – se ve studiové podobě objevily na dnes již zásadních albech Free Form a Abstract, která kvintet nahrál ve stejném složení, jako je zde uvedeno, s výjimkou Lese Condona, který v létě 1961 na krátkou dobu nahradil stálého trumpetistu Shakea Keana. Toto je jedna z pouhých dvou v současnosti známých nahrávek, na nichž je Condon členem Harriotovy sestavy.
STR4TA: Aspects (Brownswood Records)
Projekt STR4TA je prozatím poslední kapitolou příběhu spolupráce mezi průkopníkem britského funku, acid jazzovým králem a kytaristou Jean-Paulem „Bluey“ Maunickem a vlivným disc jockeyem Gillem Petersonem.
LP deska Aspects záměrně evokuje brit-funk konce sedmdesátých až začátku osmdesátých let ve věrném DIY stylu. Je ukázkovým příkladem profesně dokonale zvládnutého tvůrčího přístupu. Nahrávka vznikla díky využití původních studiových postupů a technologií, ale zvukově je pevně usazená v roce 2021.
Emma-Jean Thackray: Yellow (Movementt Records)
Trumpetistka, skladatelka, aranžérka a zpěvačka Emma-Jean Thackray nahrála zásadní album roku 2021. Její dlouhohrající debut Yellow charakterizuje propojení jazzu, disca, rhythm’n’blues, funku, hip-hopu a dubu.
Emmy-Jean myšlenkové experimenty se zde snoubí se svobodou, pozitivizmem a uvědoměním si reality dnešního světa. Výsledkem je nesmírně návykové album plné groovových, spirituálních, psychedelických a vokálních překvapení za významné podpory skvěle zaranžovaných dechových nástrojů.
Ishmael Ensemble: Visions of Light (Severn Songs)
Visions of Light, nové album party Ishmael Ensemble, překonalo všechny možné limity. Je to nádherně koncipovaný, neotřelý počin, který se odpoutává od běžných jazzových proudů.
Tvorbu kvintetu okolo multiinstrumentalisty Petea Cumminghama nejlépe charakterizuje ohromující multižánrová komplexnost. To však vystihuje jen část příběhu jejich nového alba. Ve svém nitru je to totiž klasická bristolská deska, duchovní dědic soundsystémů, Massive Attack a Reprazent.
Jon Batiste: We Are (Naht Jona Records)
Jako celek působí LP deska We Are spíše jako román, který je vhodné číst – nebo v tomto případě poslouchat – od začátku do konce, od shora až dolů. Je to hudební obraz naší doby a zároveň pohled na Batisteovo rodinné a umělecké dědictví.
Seznam hostů zahrnuje jeho otce i dědečka, dále Mavis Staples, Zadie Smith, Trombone Shortyho, PJ Mortona a další. Album získalo neuvěřitelných jedenáct nominací na cenu Grammy.
Theon Cross: Intra-I (New Soil Records)
Theon Cross na svém druhém sólovém počinu Intra-I posunul tubu na další úroveň. Jde o ryzí nahrávku progresivního jazzu, která si cestou za posluchači podmanila afrofuturismus, grime a dokonce i dub.
Intra-I je zvukovou krajinou, která v sobě ukrývá jednoznačně Crossův vlastní, originální hudební mikrokosmos s mnoha náladovými odstíny a spoustou sociálně uvědomělých výzev.
Julian Lage: Squint (Blue Note Records)
Výtečný kytarista Julian Lage prokazuje své pozoruhodné skladatelské schopnosti a talent pro improvizaci hraním s dvěma spoluhráči, basistou Jorgem Roederem a bubeníkem Davem Kingem.
LP deska Squint je souborem jedenácti skladeb, z nichž devět je původních, ke kterým Lage inspirovaly hodiny strávené poslechem nahrávek Ornetta Colemana a Jima Halla. Zaposlouchejte se do úchvatného světa kytaristy s jedinečným hlasem, který vytvořil za vydatné podpory svých dvou souputníků.
Charles Mingus: Mingus At Carnegie Hall Deluxe Edition (Atlantic Records)
Nahrávka vystoupení nonetu kontrabasisty Charlese Minguse v manhattanském koncertním svatostánku na Sedmé avenue původně vyšla na živém albu Mingus At Carnegie Hall (1975, Atlantic Records).
Téměř po padesáti letech byly nahrávky remasterovány a v červnu 2021 znovu vydány kompletní u příležitosti Měsíce černošské hudby. Luxusní edice legendárního představení navrací všem dříve nevydaným skladbám jejich správné pořadí v němž kdysi zazněly, takže se fanoušci ocitnou přímo uprostřed oněch magických chvil na počátku roku 1974.
Atraktivní vydání tří LP desek resp. 2 CD disků s koncertními záznamy z Carnegie Hall obsahuje dosud nikdy nezveřejněné fotografie pořízené původním fotografem Gostou Petersonem, spolu s novými průvodními texty jazzového historika a producenta Michaela Cuscuna a doplňujícími poznámkami skladatele a aranžéra Sy Johnsona.