Naposledy aktualizováno: 23.7.2022
V diskografii jazzového pianisty a kapelníka Counta Basieho patří LP desce April In Paris (1956, Verve Records), jedno z čelných míst. V jazzovém pantheonu ji bezpečně naleznete v sekci nadepsané Klasika. Mezi hudebními publicisty je považována za vůbec nejlepší titul Basieho big bandu.
Návrat s New Testament Bandem
V roce 1950 Count Basie rozpustil svůj orchestr a na dlouhé dva roky se odmlčel. Vrátil se se septetem, v němž mj. hráli trumpetista Clark Terry, tenorsaxofonista Wardell Gray a klarinetista Buddy DeFranco.
Po poměrně dlouhém přesvědčování bebopového zpěváka a kapelníka Billyho Eckstinea sestavil moderně hrající big band, se kterým se vydal, zprvu jen v nahrávacím studiu, na cestu za novátorskými jazzovými postupy, ale v duchu svých nejlepších swingových tradic vycházejících z precizních aranžérských postupů.
Mezi fanoušky se pro Basieho znovuzrozenou kapelu ujalo pojmenování New Testament Band. Pevnou kotvu s původním orchestrem a tradicí představoval sám kapelník společně s kytaristou Freddiem Greenem. Byli zárukou, že z genetické výbavy orchestru nevymizel smysl pro dechberoucí improvizaci a oslava individuálních hráčských dovedností, které vždy patřily k velkokapelovému zvuku fanoušky tolik milovaných Countových sestav.
Nahrávací smlouva s Normanem Granzem a Verve Records
April In Paris bylo prvním Basieho albem pro producenta Normana Granze a značku Verve Records. Je důležité hned z několika důvodů. Nejenže se jméno Counta Basieho opět dostalo do popředí zájmu posluchačů, ale také oživilo skomírající bigbandovou scénu. Nejen to, titulní skladba alba, kterou aranžoval Wild Bill Davis, se okamžitě stala klasikou a jednou z nejlepších jazzových skladeb všech dob.
Nahrávky vznikly během dvou nahrávacích frekvencí v červenci 1955 a lednu 1956. Podílely se na něm Basieho hráčské stálice – Joe Newman na trubku, Frank Foster a Frank Wess na tenorsaxofon, Freddie Green na kytaru a Sonny Payne na bicí.
A jaké že to vznikly pecky!?! Kromě populární titulní skladby zazněly Fosterova Shiny Stockings, Greenova Corner Pocket a Sweetie Cakes od Ernieho Wilkinse. Ačkoli je nahrávka monofonní, zvuk je výjimečný, stejně jako jednotlivé muzikantské výkony.
„Jsem blázen do tohoto big bandu, Normana Granze a Verve,“ řekl Basie. „Měl jsem už lepší muzikanty, ale žádní nebyli tak nadšení a energičtí. Chtěl bych, aby tahle sestava zůstala navždy pohromadě.“
Album April In Paris prokázalo Basieho talent stále se orientovat v moderních jazzových trendech, pracovat s nimi a zároveň udržet tradiční jazzový orchestr stále vitální a dynamický.
Ukázky:
April in Paris
– https://youtu.be/ivdNe5WLKJ0
Corner Pocket
– https://youtu.be/bTcmPGdDecw
Count Basie & His Orchestra: April In Paris
Label: Verve Records – MG V-8012
Series: Clef Series
Format: Vinyl, LP, Mono
Country: US
Released: 1956
Genre: Jazz
Style: Big Band
Tracklist
A1 April In Paris
(Written-By – Harburg, Duke)
A2 Corner Pocket
(Written-By – Green)
A3 Did’n You
(Written-By – Foster)
A4 Sweety Cakes
(Written-By – Wilkins
A5 Magic
(Written-By – Wess)
B1 Shiny Stockings
(Written-By – Foster)
B2 What Am I Here For
(Written-By – Ellington)
B3 Midgets
(Written-By – Newman)
B4 Mambo Inn
(Written-By – Woodlen, Sampson, Bauza)
B5 Dinner With Friends
(Written-By – Hefti)
Credits
Alto Saxophone – Billy Graham, Marshall Royal
Baritone Saxophone – Charlie Fowlkes
Bass – Ed Jones
Drums – Sonny Payne
Guitar – Freddie Greene
Piano – Count Basie
Tenor Saxophone – Frank Foster, Frank Weiss
Trombone – Benny Powell, Bill Hughes, Henry Coker
Trumpet – Joe Newman, Reunald Jones, Thad Jones, Wendell Cully
Photography By [Coverphoto] – Herman Leonard
Supervised By – Norman Granz