Naposledy aktualizováno: 3.8.2022
Trio klavíristy Billa Evanse s kontrabasistou Scottem LaFarem a bubeníkem Paulem Motianem. Pokud se necháte unášet kaskádou křišťálových tónů, které se linou z Evansova piana, je koncertní album Waltz For Debby (1962, Riverside Records) jednou z nejlepších komorních postbopových záležitostí stvořených pro nedělní poslech.
Tři mozky pracující synchronizovaně
Bill Evans, Scott LaFaro a Paul Motian. Tři mozky pracující synchronizovaně, komunikující s opravdovou svobodou. Prožili 25. června 1961 v klubu Village Vanguard – během poslední neděle jejich dvoutýdenního angažmá – mimořádně inspirující večer. Díky majiteli labelu Riverside Records a producentovi Orrinu Keepnewsovi zůstala tehdejší elektrizující atmosféra zachovaná navždy.
Již na studiových albech Portrait In Jazz (1960, Riverside Records) a Explorations (1961, Riverside Records), tak i z tohoto záznamu, je zřejmé, jak si Scott s Billem velmi rozuměl. Decentní, improvizovaný Paulův rytmický doprovod s excentrickým, zvláštně poklidným swingem dodával jejich souhře a sólům potřebný tah.
Muzikanti jsou navzájem úžasně propojeni jak v úvodní něžné My Foolish Heart, ve svižné Milestones a samozřejmě také v titulní Evansově Waltz For Debby. Jejich muzikantský rozhovor zpočátku připomíná lidský šepot, postupně se mění do podoby mírných vodních kaskád a až pak se vrhá do prudkých rytmických výbojů.
Cenné hudební dědictví
Deska Waltz For Debby vyšla jen několik měsíců po úspěšném prvním albu Sunday At The Village Vanguard (1961. Riverside Records) se záznamem části vystoupení tria ve slavném jazzovém klubu. Jen máloco v análech klavírního triového jazzu kdy dosáhlo takové čistoty provedení, jakou můžeme slyšet na nahrávkách z tohoto jediného dne.
Byla to Evansova umělecká etapa, na níž jeho citlivá, umělecká a tvůrčí mysl byla ovlivněna láskou ke knihám (zajímali ho mj. Platón, Voltaire, Freud, Margaret Mead, Hardy a Merton) a zaujetím pro kreslení a malování. Až později se vkradla temnota deprese. A s ní přicházela také bolest a smutek, které vedly k tomu, že tento křehký impresionista sáhl k užívání drog, konkrétně heroinu.
Dnes jsou Evansovy klubové koncertní nahrávky s LaFarem a Motianem dostupné v úplné verzi v box setu The Complete Village Vanguard Recordings (2005, Riverside Records).
Cenné hudební dědictví. Krása, která může dobře doprovázet a zároveň mírnit nelehké omamné substance života.
Ukázky:
My Foolish Heart
– https://youtu.be/g-jsW61e_-w
Waltz For Debby
– https://youtu.be/P0FIsFD9MXU
Bill Evans Trio With Scott LaFaro, Paul Motian: Waltz For Debby
Label: Riverside Records – RLP 399
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1962
Genre: Jazz
Style: Post Bop, Modal
Tracklist:
A1 My Foolish Heart (4:56)
(Written By – Washington, Young)
A2 Waltz For Debby (6:54)
(Written-By – Bill Evans)
A3 Detour Ahead (7:35)
(Written-By – Ellis, Frigo, Carter)
B1 My Romance (7:11)
(Written-By – Rodgers And Hart)
B2 Some Other Time (5:02)
(Written-By – Green, Comden, Bernstein)
B3 Milestones (6:37)
(Written-By – Miles Davis)
Credits:
Bass – Scott LaFaro
Drums – Paul Motian
Piano – Bill Evans
Producer – Orrin Keepnews
Engineer [Recording] – Dave Jones
Liner Notes – Joe Goldberg
Photography By [Back Liner Photo] – Don Silverstein
Design [Album] – Ken Deardoff
Recorded ‚live‘ at The Village Vanguard; New York; June 25, 1961.