Naposledy aktualizováno: 3.9.2022
Na dvoudiskovém koncertním záznamu Further Explorations se sešli tři jazzoví velikáni Chick Corea, Eddie Gomez a Paul Motian. Album zachycuje atmosféru jejich čtrnáctidenního hostování ve slavném newyorském klubu Blue Note Jazz Club v květnu 2010.
Neupadli do pasti prostého reprodukování díla
Pianista Chick Corea, kontrabasista Eddie Gomez a bubeník Paul Motian společně prošli celou diskografii Billa Evanse již před prvními zkouškami, které předcházely jejich hraní v newyorském Blue Note. Chtěli vybrat ten nejvhodnější materiál, který by jim umožnil využít jejich vlastní osobitý přístup a rozvinout ho při interpretaci zvolených skladeb.
Na dvojalbu Further Explorations (2012, Concord Jazz) se tak vedle sebe sešly původní materiál členů tria, řada Evansových kompozic a jazzové standardy – jako jsou melodie Irvinga Berlina a Jimmyho Van Heusena, Tadda Damerona a Theloniouse Monka.
V poznámkách k albu (napsal je Bob Belden) se mimo jiné píše, že Evans se stal „spojovacím článkem“, který skupinu stmelil, tím spíše, že Paul Motian byl původním bubeníkem slavného tria Billa Evanse, v jehož sestavě hrál na kontrabas Scott LaFaro, a Eddie Gomez s Evansem spolupracoval v letech 1966 – 1977.
Song No. 1 zprvu hráli téměř přesně tak, jak byla napsána
Archivář Frank Fuchs navíc objevil dosud nenahranou Evansovu skladbu. Chick Corea Song No. 1 následně přepsal a po dobu hostování v klubu Blue Note ji trio hrálo každý večer. Na prvních koncertech hudebníky přimělo cosi nevysloveného, aby skladbu hráli téměř přesně tak, jak byla napsána. Na konci dvoutýdenní spolupráce se z ní stal zcela svébytný a plnohodnotně provedený originál.
Vzhledem k tomu, že na tomto albu zní tolik Evansova materiálu a že se na něm podílejí dva hudebníci, kteří s ním hráli dlouhá léta, bylo by nasnadě označit toto album jako hold slavnému pianistovi. Takto však rozhodně nepůsobí. Corea, Motian a Gomez dokázali využít Evansovu hudbu coby předobraz, aniž by upadli do pasti prostého reprodukování díla někoho, jenž už tu mezi námi dávno není.
A ještě dovětek: Toto album je jedním z posledních, na kterých Paul Motian pracoval před svou smrtí v roce 2010.
Ukázky:
Peri’s Scope
– https://youtu.be/pb5NEC_2Svk
Chick Corea – Eddie Gomez – Paul Motian: Further Explorations
Label: Concord Jazz – CJA-33364-02
Format: 2 x CD, Album
Country: US
Released: Jan 17, 2012
Genre: Jazz
Style: Post Bop, Modal, Cool Jazz
Tracklist
1-1 Peri’s Scope (5:25)
(Written-By – Evans)
1-2 Gloria’s Step (6:16)
(Written-By – LaFaro)
1-3 They Say That Falling In Love Is Wonderful (7:19)
(Written-By – Berlin)
1-4 Alice In Wonderland (8:17)
(Written-By – Hilliard*, Fain)
1-5 Song No. 1 (6:14)
(Written-By – Evans)
1-6 Diane (6:20)
(Written-By – Rapee, Pollack)
1-7 Off The Cuff (5:44)
(Written-By – Corea, Gomez, Motian)
1-8 Laurie (8:57)
(Written-By – Evans)
1-9 Bill Evans (8:40)
(Written-By – Corea)
1-10 Little Rootie Tootie (10:25)
(Written-By – Monk)
2-1 Hot House (5:31)
(Written-By – Dameron)
2-2 Mode VI (8:14)
(Written-By – Motian)
2-3 Another Tango (6:52)
(Written-By – Corea)
2-4 Turn Out The Stars (9:19)
(Written-By – Evans)
2-5 Rhapsody (8:12)
(Written-By – Corea)
2-6 Very Early (7:02)
(Written-By – Evans)
2-7 But Beautiful — Part 1 (3:41)
(Written-By – Van Heusen, Burke)
2-8 But Beautiful — Part 2 (9:13)
(Written-By – Van Heusen, Burke)
2-9 Puccini’s Walk (5:24)
(Written-By – Gomez)
Credits
Bass, Liner Notes – Eddie Gomez
Drums, Liner Notes – Paul Motian
Piano, Producer, Executive-Producer, Liner Notes – Chick Corea
Producer [Associate], Liner Notes – Bob Belden
Recorded By – Bernie Kirsh
Technician [Piano Tuner] – Kaz Tsujio
Design Coordinator – Julie Rooney
Liner Notes Coordinator – Dan Muse
Production Coordinator – Evelyn Brechtlein
Executive-Producer – Bill Rooney
Illustration [Graphic Artist] – Marc Bessant
Mastered By – Bernie Grundman
Mixed By – Bernie Kirsh (tracks: 1-4, 1-10, 2-8), Buck Snow (tracks: 1-1 to 1-3, 1-5 to 1-9, 2-1 to 2-7)
Mixed By [Assistant] – Lucy Baybak
Photography By – John Rogers
Notes
Recorded at the Blue Note Jazz Club, New York, May 4–17, 2010
Mixed at Mad Hatter Studios
Mastered at Bernie Grundman Mastering