Naposledy aktualizováno: 26.2.2023
Otis Redding byl vůbec jedním z největších soulových zpěváků. Za svého života vydal pouze šest řadových alb, z nichž The Soul Album z roku 1966 bylo čtvrté v pořadí. Písničky na něm dodnes ovlivňují další a další muzikantské generace a mnoho lidí díky němu objevuje nádhernou Otisovu hudbu.
Součást zlaté éry Otise Reddinga
The Soul Album bylo druhým ze tří výtečných alb, která Otis Redding vydal v letech 1965 až 1966 u hudebního labelu Stax/Volt Records. Tohle období jeho kariéry bylo nesmírně úspěšné. Zdálo se, jako by nemohl vydat nic špatného. Jeho dlouhohrající vinyloví sourozenci, Otis Blue: Otis Redding Sings Soul (1965, Stax/Volt Records, spotify link) a Complete And Unbelievable: Otis Redding Dictionary Of Soul (1966, Stax/Volt Records, spotify link), patří k vůbec nejlepším soulovým LP deskám, které kdy vyšly.
Reddingovu nadějně rozjetou kariéru bohužel tragicky ukončilo letecké neštěstí a nebylo mu tak umožněno naplnit svůj potenciál. Nikdy se nedozvíme, jak by vše dopadlo a jakou geniální muziku mohl ještě vytvořit. To, co nám ale zanechal, má neuvěřitelně magickou moc.
Svižné písně, balady a blues
Na LP desce The Soul Album je jedenáct Otisových strhujících nahrávek. Všechny jsou důkazem jeho originální a ne často slyšené práce s písní. Materiál se pohybuje od originálů po standardy. Nalezneme mezi nimi jak rytmické kousky, tak balady a blues. Na každé z nich Redding demonstruje jinou podobu svého nezměrného nadání, takže celá kolekce se stává dokonalou vizitkou všestranně talentovaného zpěváka.
Ačkoliv v době natáčení bylo vybavení nahrávacího studia Stax/Volt Records na svou dobu jen základní a chybělo v něm vyspělejší, vícestopé nahrávací zařízení, které dnes považujeme za samozřejmost, pořízené snímky mají neskutečnou atmosféru.
Otis na nich zní svižně a mnohem hlasitěji a plněji než dříve. Možná to je i díky bicím Ala Jacksona Jr., který většinu doby nekompromisně buší do bubnů co to jde a dechové sekci, jejíž členové se buď neskutečně odvázali nebo naopak ztišili a jejich hra hraničí s muzikantskou genialitou.
Základ doprovodné kapely – jež hraje na valné většině singlů a alb z produkce labelu Stax/Volt Records – s bubeníkem Jacksonem tvoří klávesisté Booker T. Jones resp. Isaac Hayes, kytarista Steve Crooper a baskytarista Donald Dunn. Všichni čtyři jsou členové vynikajících Booker T. & The MG’s (samozřejmě, chcete-li – pět členů, protože Isaac s nimi spolupracoval ještě coby školou povinný pubescent) se opravdu předvádí a dokazují, jak dobří hudebníci to jsou.
Středobodem všeho je Otisův zpěv
Středobodem všeho – a hudební pointou kolekce The Soul Album – ale je Otisův oduševnělý, silný a vášnivý zpěv. Již od tichého úvodu v Just One More Day nastoluje správnou, downtempovou náladu.
To, co z něj vychází, je jeden z nejdojemnějších, nejprocítěnějších výkonů na desce. Kapela i s dechaři celou dobu stojí za ním. Reagují na zpěvákův projev. I oni, když je to potřeba, zvolní tempo a přidávají na dramatičnosti. Vášnivému a vzrušujícímu úvodu alba výrazně napomáhá i aranžmá.
Neméně silným zážitkem je slyšet Reddinga, jak zpívá v Cigarettes And Coffee – pomalu, zamilovaně, vypráví o tom, jak sedí dlouho do noci se svou přítelkyní, kouří cigarety a pije kávu. Je to šťastný Otis, je zamilovaný, zamilovaný do někoho, koho právě potkal. Bezpečně ví, že je to ta pravá. Aranžmá muzikantům předepsalo jemný, nenápadný přednes, což Reddingovi pomáhá vytěžit z jeho vokálu maximum spalující vášně.
Pocta Samu Cookeovi
Jedním z Reddingových idolů byl Sam Cooke, přičemž se jeho neotesaný a řízný styl výrazně lišil od Samova uhlazeného a kultivovaného hlasu. V době nahrávání Otisova The Soul Album to bylo více než rok, co Cooke zemřel při záhadné střelbě v motelu. Na počest svého zesnulého hrdiny se Otis rozhodl vybrat na album jednu ze Samových nejlepších písní Chain Gang. Reddingova verze naštěstí není jen kopií originálu – zní však mnohem sytěji a hlasitěji. Bohužel i notně nadneseně.
Tentokrát se prostě nezadařilo, což naštěstí není případ další „překopávky“ od Jamese Coxe, který napsal bluesový standard Nobody Knows You When You’re Down And Out. Nejenom Otis v ní ubral na intenzitě. Společně se svými muzikanty vygraduje píseň až v samotném závěru. Je to ku prospěchu.
Emoce, emoce
Dále je to jak na houpačce. V Good To Me se opakuje úspěšný recept z úvodní Just One More Day. Vše se znovu mění ve skladbě Scratch My Back. Úvod rozezní trubky, které v něm radostně ožily. Do toho Redding zpívá mnohem svižněji. Také aranžmá je plnější a dechová sekce přebírá hlavní roli po zbytek písně. Kromě bicích se k nim žádné další nástroje nepřipojí.
Další soulovou lahůdkou je Treat Her Right. Zaujme zcela jiným Otisovým pěveckým pojetím. Jeho hlas je daleko intenzivnější, najednou nás přesvědčí svými burácivými vykřiky. Raduje se, užívá si toho, jaký má píseň swing. I kapela jede na stejné vlně a opravdu se odvázala. Škoda, že vše trvá něco málo přes dvě minuty.
V Everybody Makes A Mistake je zase vše jinak. Otise opustila ženská a zlomila mu srdce. Bolí to, ničí ho to a trápí se. Téměř cítíte jeho zármutek. Přesně tohle byla Reddingova parketa. Jako by sám zažil bolest a zranění, o kterých zpívá, a dokázal se do nezměrného žalu a zrady vcítit.
Po zraněních a proradnostech z předchozí písně je Redding v Any Ole Way šťastnější. Zpívá o tom, že je zamilovaný a čeká na příchod své lásky. Zůstává ale na pochybách. Za doprovodu trubky, kytary a bicích se ptá sám sebe, jak dlouho toto vzplanutí vydrží. Je to naprostý protiklad stylu a tématu předchozí písně.
Úchvatný závěr alba
Poslední skladbou alba je 634-5789. Píseň neskutečně swinguje a je další poctou Samu Cookeovi. Otisův vokál je podobný jeho vzoru, což je ten největší kompliment, jaký může svému idolu složit. Schoval si pro něj silný, byť zvláštně nakřáplý, přednes. Stejně tak se předvádí kapela. Muzikanti hrají v mimořádné pohodě a formě. Úchvatný závěr desky.
Nemáte-li hudbu Otise Reddinga naposlouchanou, či nevlastníte žádné z jeho alb, pak vřele doporučuji LP desky The Soul Album nebo Otis Blue: Otis Redding Sings Soul (1965, Stax/Volt Records) a Complete And Unbelievable: Otis Redding Dictionary of Soul (1966, Stax/Volt Records). Všechny nabízí jedny z nejlepších soulových skladeb, které kdy byly vydány. Hudbu, která si zaslouží být součástí každé sbírky gramofonových desek.
Ukázky:
Just One More Day
– https://youtu.be/99SVBhUpcpM
Cigarettes And Coffee
– https://youtu.be/cm3YM_9iW_s
Treat Her Right
– https://youtu.be/G6e_v82gnpQ
634-5789
– https://youtu.be/DJnM7_fOxWQ
Otis Redding: The Soul Album
Label: Volt – VOLT 413
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1966
Genre: Funk / Soul
Style: Soul
Tracklist
A1/ Just One More Day (2:55)
(Written-By – Robinson, Redding, Cropper)
A2/ It’s Growing (2:40)
(Written-By – Moore, Robinson)
A3/ Cigarettes And Coffee (4:00)
(Written-By – Thomas, Walker, Butler)
A4/ Chain Gang (2:58)
(Written-By – Cooke, Cooke)
A5/ Nobody Knows You (When You’re Down And Out) (3:10)
(Written-By – Cox)
B1/ Good To Me (3:45)
(Written-By – Green, Redding)
B2/ Scratch My Back (2:45)
(Written-By – Moore)
B3/ Treat Her Right (2:10)
(Written-By – Head)
B4/ Everybody Makes A Mistake (3:00)
(Written-By – Isbell, Floyd)
B5/ Any Ole Way (2:32)
(Written-By – Redding, Cropper)
B6/ 634-5789 (2:50)
(Written-By – Floyd, Cropper)
Credits
Otis Redding – vocals
Booker T. Jones, Isaac Hayes – keyboards, piano
Steve Cropper – guitar
Donald Dunn – bass guitar
Al Jackson Jr. – drums
Wayne Jackson, Sammy Coleman, Gene „Bowlegs“ Miller – trumpet
Charles „Packy“ Axton, Andrew Love – tenor saxophone
Floyd Newman – baritone saxophone