Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)

Naposledy aktualizováno: 13.1.2025

Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)
Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)

Album Movies (1979, Harvest Records) je stále naprosto ohromující deska. Holger Czukay, o němž je známo, že úspěšně překonával propast mezi popem a avantgardou, na ni díky impozantní síle jeho osobnosti znovu a znovu ignoroval hudební pravidla ačkoli již opustil vysoce ceněnou německou kapelu CAN.

„Movies bylo významné album díky způsobu, jakým bylo strukturováno.“

Baskytarista, skladatel Holger Czukay (24. 3. 1938 – 5. 9. 2017) po odchodu z pionýrů německého krautrocku CAN debutoval sólově s LP deskou Movies (Harvest Records) z roku 1979. Pokračoval na ni v nacházení nejzazších hranic rockových experimentů a utváření svého fantazijního světa promítnutého do hutné, rytmicky monotónní hudby.

Využíval pro to spojení filmové hudby a „nehudebních zvuků“ telefonu, štěkání psa, houkání aut nebo rozhlasového vysílání náhodně naladěného na několika krátkovlnných radiových přijímačích, “jako by k sobě patřily od samého prvopočátku”.

Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)
Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)

Obal francouzského singlu Holger Czukay: Persian Love (1979, Barclay Records)
Obal francouzského singlu Holger Czukay: Persian Love (1979, Barclay Records)

Zadní strana obalu LP desky Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)
Zadní strana obalu LP desky Holger Czukay: Movies (1979, Harvest Records)
nové impulsy pro hudební tvorbu prostřednictvím nasamplovaných rádiových signálů

S nápadem, jak vytvářet nové impulsy pro hudební tvorbu prostřednictvím rádiových signálů, sice Holger nezapadal do inovovaných uměleckých představ ostatních členů mateřských CAN, ale pro jeho sólový debut šlo o základ všeho. Zálibu v této nesourodosti rozvedl a vysvětlil: „Movies bylo významné album díky způsobu, jakým bylo strukturováno. Mohli jste na něm snadno identifikovat zvuk telefonu nebo hlas zvířete.“ Jeho sólový debut je považován za milník ve vývoji techniky samplování.

Můžeme jej rovněž brát za pokračování toho, co Czukay dělal s CAN ale také za něco zcela odlišného a nového. V koláži Oh Lord, Give Us More Money například pracuje se zvukovými stopami kláves Irmina Schmidta a bicích Jakiho Libezeita původně použitých v nahrávce skladby Vernal Equinox z jejich společného alba Landed (1975, Spoon Records, spotify link). Přimícháním samplů z nahrávek úryvků rozhlasových programů stanic „třetího světa“ rozpracoval ideu Karlheinze Stockhausena tvořit hudbu znovu od nuly spojením zdánlivě nesouvisejících prvků.

Řekl jsem si: „Hraj pomalu, ale krásně.“

Čarokrásných nástrojových a zvukových střetů a jejich spojení v písni Persian Love Czukay docílil zpomalováním pásku ve studiovém magnetofonu. Každá použitá nástrojová stopa má navíc jinou rychlost. Jak postupoval blíže vysvětlil na příkladu kytarového partu: „Neumím pořádně hrát na kytaru, tak jsem při nahrávání zpomalil magnetofon a řekl si: ‘Hraj pomalu, ale krásně’.“

V úvodní skladbě Cool In The Pool a v závěrečné Hollywood Symphony si pro změnu pohrává se základním riffem, jímž se proslavila I Want You; jediný komerčně úspěšný singl CAN. V roce 1976 se s ním probojovali do britské TOP 30. To jim umožnilo vystoupit v televizní verzi hitparády Top Of The Pops. Známý vtipálek Czukay účast zparodoval „hraním“ na kontrabas.

chlápek obklopený značným chronologickým chaosem

Holger se v několika rozhovorech svěřil, jak vlastně celá ta léta komponoval. Netrápil se hledáním sledu akordů a melodií, jež by použil coby počáteční nápad: „Nemám vůbec žádnou představu. Výchozí bod ano, ale žádný nápad. Vezmeš první věc, která ti přijde pod ruku, a něco z ní uděláš. Je to okamžitý nápad a nakonec se naučíte rozpoznávat, co má a co nemá odpovídající kvalitu.“

Běžné představy o čase a prostoru je třeba při poslechu téhle výborné desky hodit za hlavu, protože chlápek jménem Holger Czukay byl obklopen značným chaosem jemuž vládl bůh Chronos.

Holger Czukay: Movies

Label: Harvest – 1C 064-45 754, EMI Electrola – 1C 064-45 754
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo
Country: Germany
Released: 1979
Genre: Electronic
Style: Experimental

Tracklist

A1 Cool In The Pool (4:48)
Organ [Chicken] – Rebop Kwaku Baah
A2 Oh Lord Give Us More Money (13:18)
Grand Piano – Irmin Schmidt
Guitar – Michael Karoli

B1 Persian Love (6:20)
B2 Hollywood Symphony (15:14)

Recorded At – Inner Space Studio
Mixed At – Conny’s Studio

Credits

Drums, Congas – Jaki Liebezeit
Vocals, Guitar, Keyboards, Synthesizer, Bass, Music By, Lyrics By, Composed By, Recorded By, Mixed By, Edited By, Producer – Holger Czukay

Management – Hildegard Schmidt
Photography By – Hermann Schulte
Technician [Adviced By] – Conny Plank

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..