Baby Huey věřil, že „… jsou jen tři druhy lidí: ‚Černí lidé, bílí lidé a MOJI LIDÉ!'“

Naposledy aktualizováno: 1.3.2025

Baby Huey: The Baby Huey Story - The Living Legend (1971, Curtom Records)
Baby Huey: The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records)

Téměř dva metráky vážící americký rockový a soulový zpěvák Baby Huey (17. 8. 1944 – 28. 10. 1970, narozen jako James Thomas Ramey) nám po sobě zanechal pouhé tři singly a jedno posmrtně vydané album. Společně se skupinou The Baby Sitters byli doma na rhythm’n’bluesovém koncertním okruhu, který se táhl od newyorského Cheetah až po chicagský Thumb’s Up.

poněkud obtloustlý komiksový kačer závislý na heráku

Zpěvák Jimmy Ramey se vokálně může směle poměřovat se Solomonem Burkem nebo Levim Stubbsem (barytonistou Four Tops). Poprvé se představil illinoiskému klubovému publiku v roce 1964. S kapelou The Baby Sitters vystoupili v malém baru Thumb’s Up na ulici Broadway v Chicagu, jež spojuje čtvrtě Lake View, Upton a Edgewater severně od Diversey Parkway.

Trumpetista a klávesista Melvyn „Deacon“ Jones na jejich společné začátky vzpomíná ve své vlastním nákladem vydané knize 40 Years With Blues Legends: „Všichni se mě ptají, proč jsem alkoholik. Začalo to tím, že jsme s Baby Sitters hráli jednou týdně v Thumb’s Up. Dostali jsme pět dolarů za večer nebo jsme je mohli propít na baru.“

Baby Huey And The Baby Sitters na promo fotografii z roku 1967. (Credit Photo: Capitol Booking Corporation, fotograf Bruno / Wikimedia, Creative Commons Zero, Public Domain)
Baby Huey And The Baby Sitters na promo fotografii z roku 1967. (Credit Photo: Capitol Booking Corporation, fotograf Bruno / Wikimedia, Creative Commons Zero, Public Domain)

Baby Sitters byli po celou dobu existence ideální klubovou partou, byť měli zpočátku na repertoáru pouze převzaté písničky. Ramey si po pár koncertech začal říkat Baby Huey podle kreslené postavičky obtloustlého kačera. Jones si také vzpomněl, že se nerad učil nové písničky, i když od ostatních z kapely slyšel, že se pak těžko v Baby Sitters udrží. „Hráli jsme Go, Gorilla, Go od Ideals a nějaké věci od Four Tops, Jamese Browna a Stevieho Wondera. Úplně první jsme nazkoušeli Wonderovu Uptight (Everything Is Alright). S tou jsme vždy rozhýbali lidi,“ upřesnil Jones.

Vedle chlastu se Baby Huey dlouhodobě potýkal se závislostí na heroinu. Zpočátku se to nezdálo být takovým problémem. I když si „Deacon“ Jones vzpomíná, jak jednou ráno sypal Baby Hueymu do misky cereálie, když mu z krabice Wheaties vypadlo zpěvákovo “drogové nádobíčko”.

experimentální, rytmické, psychedelické skladby s dominujícími dechovými nástroji

Věhlas kapely mezitím rostl. Muzikanti se vyměnili a skvěle se sehráli. V kratičkých pauzách mezi skladbami Huey bavil diváky mnohdy lascivními veršovánkami: „Jsem Big Baby Huey a mám 400 liber citu. Jsem jako smažený kuře, holky, jsem dobrej na olizování prstů…“ To již měli venku první singl Messin‘ With The Kid / Just Being CarefulShann Records. V roce 1965 ho do distribuce zařadili U.S.A. Records. Další sedmipalcový vinyl jim v tom samém roce vydali St. Lawrence Records. Byly na něm skladby Monkey ManBeg Me.

Na jejich koncerty začaly proudit velké davy. Dokonce dostali letenky, aby zaletěli do Paříže zahrát dceři barona Rothschilda. Motownské hity šly pomaličku k ledu a Baby Sitters začali dělat vlastní, mnohem více experimentální a rytmické psychedelické skladby s mohutně znějícími dechovými nástroji. S tím zároveň odložili skvěle padnoucí obleky, kravaty nebo sametové baseballové bundy. Nahradili je africkými hábity a kapela si nechala narůst afra.

Curtisu mayfieldovi je doporučil Donny Hathaway
Reklama hudebního vydavatelství Curtom Records na tři singly z roku 1969.
Reklama hudebního vydavatelství Curtom Records na tři singly z roku 1969.

Zlomovým okamžikem kariéry pro Baby Huey & The Baby Sitters je jeden z koncertů v Thumb’s Up, který navštívil Donny Hathaway. Z kapely byl tak nadšený, že na jejich příští vystoupení přivedl Curtise Mayfielda.

Donny si je přišel poslechnout a Hueyho si zamiloval. Další večer přivedl Curtise,“ vypověděl Babyho bývalý manažer Marv Stuart (občanským příjmením Heiman) v roce 2004 časopisu Chicago Reader a pokračoval. “Když ho Curtis uviděl řekl mi: ‘Chci s Hueym podepsat smlouvu. Chci ho nahrát.’”

Ve stejné době Mayfield ladil detaily nahrávacích kontraktů také s Lindou Clifford, 5 Stairsteps & Cubie nebo Native Four. Pro Baby Sitters byla spolupráce s ním darem z nebes. Mayfield totiž zakládal vydavatelství Curtom RecordsEddiem Thomasem, manažerem skupiny Impressions, s vizí příliš neřešit obchodní problematiku, i když se samozřejmě musel občas do byznysu zapojit.

Přál si především zůstat aktivním muzikantem a mít čas na komponování. V březnu 1969 splnil slovo. Ve vlastní produkci s Baby Sitters „naživo“ natočil svoji skladbu Mighty Mighty Children (Unite Yourself This Hour). Pro singl ji musel rozdělit na dvě části. Zaranžoval ji Hathaway.

Feťácká smrt v motelu

Baby Huey se bohužel nedožil vydání své jediné LP desky The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records, spotify link). V říjnu 1970 se předávkoval v Robert’s Motelu v chicagské čtvrti South Side. Curtis Mayfield nám to již nepotvrdí, nicméně je možné, že skladbu Freddie’s Dead napsal pod vlivem Huyeho smrti.

Baby Huey: The Baby Huey Story - The Living Legend (1971, Curtom Records)
Baby Huey: The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records)

Zadní strana obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story - The Living Legend (1971, Curtom Records)
Zadní strana obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records)

První strana rozevíracího obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story - The Living Legend (1971, Curtom Records)
První strana rozevíracího obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records)

Druhá strana rozevíracího obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story - The Living Legend (1971, Curtom Records)
Druhá strana rozevíracího obalu LP desky Baby Huey: The Baby Huey Story – The Living Legend (1971, Curtom Records)

Když album konečně vyšlo, prakticky nikoho nezajímalo a rychle zapadlo. Svůj podíl na tom může mít i to, že tři z osmi skladeb jsou instrumentální. Baby je zřejmě nestihl dokončit. Nahrávky po letech vytáhli na světlo hip hopeři jako People Under The Stairs, Black Moon, Biz Markie, A Tribe Called Quest, Diamond D. a další. Použili samply ze skladeb One Dragon Two Dragon, Listen To MeHard Times.

Poslouchejte mě… v tom nejfunkovějším tónu

Album otevírá dynamická Listen To Me. Baby Sitters v ní nehodlají po celých sedm minut polevit. Představují nám jejich zpěváka v tom nejfunkovějším tónu. S odstupem více jak půlstoletí od vzniku nahrávek je škoda, že se Curtis Mayfield rozhodl echem „přikrášlit“ jinak nádherný cover Change Is Going To Come od Sama Cookea. Je to podmanivé bluesové číslo ve stylu Chi-town hoo-doo, ohromujícím způsobem proložené výkřiky, vzlyky a rozverným rapem o dětství, drogách a smrti. Curtis použije zvukový efekt ve chvílích, kdy Baby Huey vysloví “ono klíčové slovo”.

Vše je rázem odpuštěno, když si poslechnete dvě Mayfieldovy dokonale zkomponované a vyprodukované písně Hard TimesRunning. Autor v nich vypráví o tom, co zažil v éře, kdy sám vystupoval na klubovém okruhu. Muzika té nejvyšší kvality. Uzemní vás.

Deska The Baby Huey Story – The Living Legend vyšla čtyři měsíce po Hueyově tragickém skonu. Je mi ctí, že mohu uctít alespoň těmi několika řádky odkaz a památku velmi talentovaného zpěváka a dobrého člověka, který věřil, že: „… jsou jen tři druhy lidí: ‘Černí lidé, bílí lidé a MOJI LIDÉ!’“

P.S.

V roce 2018 vyšla vinylová reedice alba s osmi dosud nevydanými instrumentálními snímky.

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..