Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)

Naposledy aktualizováno: 12.3.2025

Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)
Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)

Čtveřice hudebníků a excelentních zpěváků Crosby, Stills, Nash & Young (CSN&Y) nikdy nepracovala jako striktně propojená hudební skupina. Každý z nich měl vlastní ego, hudební ambice a představy. Společně tvořili nádhernou muziku, přičemž dělali vše, aby znovu neskončili jako běžná kapela. Nechtěli zažívat chvíle, kdy se museli podřídit ostatním muzikantům z Byrds, Buffalo Springfield nebo Hollies, jejich dřívějších domovů. Aniž by se přitom prali nebo si ničili naschvál kytary.

Z příjemné, nostalgické atmosféry jejich písní se rázem stal úchvatně lahodný hudební hodokvas

Album Déjà Vu (1970, Atlantic Records), druhá dlouhohrající deska CSN&Y, přitahuje pozornost fanoušků svoji svěžestí i po více jak půl století od vydání 12. března 1970. Navazuje na eponymní debut Crosby, Stills & Nash (1969, Atlantic Records, spotify link), když Stephen Stills přizval do „sešlosti sobě rovných“ Neila Younga svého spoluhráče z Buffalo Springfield, aby s nimi vystoupil na obřím festivalu ve Woodstocku a natočil LP desku. Z příjemné, nostalgické atmosféry jejich písní se rázem stal úchvatně lahodný hudební hodokvas.

Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)
Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)

Vnitřní obálka LP desky Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)
Vnitřní obálka LP desky Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu (1970, Atlantic Records)

Youngovy vlastní písně Helpless, Country Girl, a se Stillsem napsaná Everybody I Love You, zní jinak než věci, které udělal sám na albu Everybody Knows This Is Nowhere (1969, Reprise Records, spotify link) s Crazy Horse. O několik měsíců později se staly odrazovým můstkem pro Neilovy veleúspěšné sólové LP desky After The Gold Rush (1970, Reprise Records, spotify link) a Harvest (1972, Reprise Records, spotify link).

Na úspěších Déjà Vu se pak svezly sólové tituly ostatních členů CSN&Y – Stephen Stills (1970, Atlantic Records, spotify link), Crosbyho If I Could Only Remember My Name (1971, Atlantic Records, spotify link) a Nashovo Songs For Beginners (1970, Atlantic Records, spotify link).

Nahrávání ovlivnily životní tragédie a zklamání

Zbylí tři každý přispěl dvěma skladbami: Stills (Carry On, 4 + 20), Nash (Teach Your Children s hostujícím Jerrym Garciou, Our House) a Crosby (Almost Cut My Hair, na titulní Déjà Vu se objevil John Sebastian). Základy každý nahrával sám nebo s pomocí bubeníka Dallase Taylora a baskytaristy Grega Reevese. Teprve pak se přidali ostatní. Jedinou skladbou, kterou natočili společně, byla Woodstock od kanadské písničkářky Joni Mitchell.

Ačkoli tomu hluboce krásná hudba vůbec neodpovídá, nikdo z nich nebyl v psychické pohodě. Stephen Stills dokonce atmosféru ve studiu přirovnal k “trhání zubů”. Přítelkyně Davida Crosbyho Christine Hinton krátce předtím tragicky zahynula při autonehodě. Graham Nash se rozešel s Joni Mitchell a zpívá o tom v Our House. Judy Collins, ta z písně o dívce s krásnými modrýma očima, opustila Stillse.

Ve stejném pekle žili o šest let později Fleetwood Mac v době nahrávání výtečného alba Rumours (1977, Warner Bros., spotify link). John McVieChristine McVie byli osm let manželé, ale po rozchodu se jeden druhému pečlivě vyhýbali. Lindsey BuckinghamStevie Nicks byli uměleckými i životními partnery, ale rozdělovaly je neustálé hádky. Mick Fleetwood v těch dnech zjistil, že ho partnerka podvádí s kytaristou Bobem Westonem. „Někdy už v písních neexistovala hranice mezi realitou a fantazií,“ svěřil se Lindsey Buckingham, „a texty některých písní byly tak otevřené, až to bylo poněkud trapné.“

mravenčí práce Stephena Stiillse za mixážním pultem

Největší zásluhu na konečném výsledku, a nezpochybnitelném čelním postavení Déjà Vu v historii pop music, má především trpělivá a pečlivá práce Stephena Stillse. Samotné nahrávání v San Francisku a Los Angeles zabralo několik týdnů. Spousty času a tvrdé práce si ale vyžádal finální mix. Na ten již většina muzikantů obvykle nemá čas a trpělivost. Sice rádi točí, ale pak chtějí jít ze studia domů.

Crosby, Stills, Nash & Young v roce 1970. Zleva Young, Crosby, Nash a Stills (Credit Photo: CMA-Creative Management Associates/Atlantic Records / Wikimedia, Creative Commons Public Domain)
Crosby, Stills, Nash & Young v roce 1970. Zleva Young, Crosby, Nash a Stills (Credit Photo: CMA-Creative Management Associates/Atlantic Records / Wikimedia, Creative Commons Public Domain)

Stills o svoji tehdejší mravenčí práci za mixážním pultem vyprávěl, že mu to připomínalo, že asi nějak takhle vznikal beatlesácký Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967, Parlophone Records, spotify link). Stephen vstával v pět odpoledne, nasnídal se a šel do studia. Graham, David a Neil se postupně pod různými záminkami vytratili. Se zvukovým inženýrem Billem Halversonem zůstali osamoceni, stříhali a skládali stopy až do poledne dalšího dne. Potom se konečně dostal do postele, vyčerpáním okamžitě usnul a takhle to vydržel tři týdny. Výsledek stojí za to.

„Byli jsme čtyři jednotlivci, kteří spolu hráli, a nebylo to jako kapela.“

Davida Crosbyho, Stephena Stillse, Grahama Nasha a Neila Younga nakonec rozdělily sláva, peníze a drogy. Již nikdy spolu nemohli dlouhodobě spolupracovat, byť je to k sobě opakovaně přitahovalo jak do nahrávacích studií nebo na koncertní turné.

Leccos vysvětlí Youngovo hodnocení toho, co se tehdy událo: „Všechno to bylo vlastně směšné. Přehnané. Stala se z toho okázalá věc a nás to rozptylovalo, protože jsme byli mladí a neměli jsme ponětí, co děláme, není to proto, že by s někým v kapele bylo něco špatně, jen nás to, s čím jsme byli konfrontováni, změnilo. Ten dav, ten obdiv, to jejich ječení a řvaní… to nás změnilo. Byli jsme čtyři jednotlivci, kteří spolu hráli, a nebylo to jako kapela, protože rytmiku jsme si najímali a neustále se měnila. Kdežto u Crazy Horse se to neměnilo. Nic se na tom nedalo změnit, Crazy Horse byli pro mě jako stroj na míru. Vybral jsem si je ze skupiny kluků, byla to moje kapela, a to není totéž, co jsem zažíval s Crosbym, Stillsem a Nashem.“

Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu

Label: Atlantic – SD 7200
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo, PR – Presswell Pressing, Faux-Leather Gatefold
Country: US
Released: Mar 11, 1970
Genre: Rock
Style: Folk Rock, Country Rock

Tracklist

A1/ Carry On (4:25)
Written-By – Stephen Stills
A2/ Teach Your Children (2:53)
Steel Guitar – Jerry Garcia
Written-By – Graham Nash
A3/ Almost Cut My Hair (4:25)
Written-By – David Crosby
A4/ Helpless (3:30)
Written-By – Neil Young
A5/ Woodstock (3:52)
Written-By – Joni Mitchell

B1/ Deja Vu (4:10)
Harmonica [Mouth Harp] – John Sebastian
Written-By – David Crosby
B2/ Our House (2:59)
Written-By – Graham Nash
B3/ 4 + 20 (1:55)
Written-By – Stephen Stills
B4/ Country Girl ((5:05))
Written-By – Neil Young
B4a Whiskey Boot Hill
B4b Down, Down, Down
B4c „Country Girl“ (I Think You’re Pretty)
B5/ Everybody I Love You (2:20)
Written-By – Neil Young, Stephen Stills

Credits

David Crosby – vocals all tracks except „4+20“; rhythm guitar on „Almost Cut My Hair,“ „Woodstock,“ „Déjà Vu“ „Country Girl“ and „Everybody I Love You“

Stephen Stills – vocals all tracks except „Almost Cut My Hair“; guitars all tracks except „Our House“; bass on „Carry On“, „Teach Your Children“ and „Déjà Vu“; keyboards on „Déjà Vu“ and „Everybody I Love You“; organ on „Carry On“ and „Woodstock“; piano on „Helpless“ and „Country Girl“; percussion on „Carry On“

Graham Nash – vocals all tracks except „Almost Cut My Hair“ and „4+20“; piano on „Woodstock“ and „Our House“; harpsichord on „Our House“; organ on „Almost Cut My Hair“; rhythm guitar on „Teach Your Children“ and „Country Girl“; percussion on „Carry On“ and „Country Girl“; tambourine on „Teach Your Children“

Neil Young – vocals on „Helpless“ and „Country Girl“; guitars on „Almost Cut My Hair“, „Helpless“, „Woodstock“ and „Country Girl“; pipe organ, harmonica and vibraphone on „Country Girl“; organ on „Country Girl“ and „Everybody I Love You“

Bass – Gregory Reeves
Percussion – Dallas Taylor
Producer – David Crosby, Graham Nash, Neil Young, Stephen Stills

Art Direction, Design – Gary Burden
Engineer – Bill Halverson
Lacquer Cut By – aB*
Management [Agent & Friend] – David Geffen
Management [Direction] – Elliot Roberts & Associates
Cover Photography Tom Gundelfinger
Inside (2 In Lower Right Corner) Photography By Sally Sachs
Inside Photography By Henry Diltz

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..