Naposledy aktualizováno: 12.1.2020
Ve čtvrtek 23. ledna 2020 od 19:30 hodin se v sále žižkovského Paláce Akropolis uskuteční křest nového sólového alba Beaty Hlavenkové s názvem Sně (2019, Animal Music). S jakými změnami tentokrát přichází originální česká pianistka a skladatelka a jaké plody přinesla její spolupráce s trumpetistou, a nově také bubeníkem, Oskarem Törökem?
Písničky – významná součást tvorby Beaty Hlavenkové
Významnou součástí umělecké dráhy Beaty Hlavenkové je již delší dobu i písňová tvorba. V předchozích letech napsala dvě desítky písniček pro dvojalbum s pohádkovými osudy dřevěných panáčků Pišlické příběhy (2015, Animal Music) a zkomponovala hudební doprovod pro veršovaný příběh z hmyzí říše Ó, ó, ó, vajíčko! (2019, 65. pole). Navíc složila pár písniček na polské texty pro představení Irská legenda uváděné v dvojjazyčném dětském loutkovém divadle Bajka z Českého Těšína.
Na vlastní novince se Beata představuje coby osobitá zpěvačka. Vybrala jedenáct původních skladeb, v nichž zhudebnila dva vlastní texty, ukázky z díla českých básníků Bohuslava Reyneka a Petra Borkovce, nadějného slovenského poety Martina Vedeje a její občasné spoluhráčky violoncellistky Doroty Barové.
expresionistické podtóny se všudypřítomnou spiritualitou
Přes poměrně pestrý výběr autorských textů má její pátý sólový počin pár jednotících linií. Interpretka dovedně kombinuje expresionistické podtóny se všudypřítomnou spiritualitou, mysticismem, křesťanskou láskou k přírodě a všemu živému.
Zároveň přichází s výraznými melodickými a harmonickými nápady. Vystavěla je primárně na klavírní hře, ale také na střídmém rytmickém doprovodu bicích i decentních kytarových vsuvkách svého manžela a producenta Patricka Karpentskiho.
Společně s orchestrálně znějícími syntezátorovými plochami se prostorem vznáší wheelerovsky melodická Törökova trubka a vše se proplétá se zajímavě namixovanými vokálními sbory. Na podobnou hudební cestu se vydal například americký pianista Brad Mehldau na albu The Garden, jež mu v roce 2019 vyšlo u ikonického amerického labelu Nonesuch Records.
Tradice zhudebňování básnických textů
Zhudebňování básnických textů je v historii československé populární hudby poměrně častým jevem. Připomeňme například práci Jana Spáleného na dvou nezvalovských albech Edison a Signál času, spolupráci Vladimíra Mišíka a kapely Flamengo (Kuře v hodinkách) nebo Framus 5 (Město Er) s básníkem Františkem Kainarem. Neměla by rozhodně chybět zmínka o halasovské a villonovské éře C&K Vocalu (Balada o Zemi) či dlouhodobá a velice plodná etapa slovenského tandemu Dežo Ursíny a Ivan Štrbka (mj. Modrý vrch, Nové mapy ticha, 4/4 atd.).
Hlavenková se se svým písničkovým počinem Sně přihlásila k této bohaté tradici. Její přístup je podmanivě jedinečný, Vybízí vnímavé a hledající posluchače k poslechu současného pojetí nadžánrové tvorby, v níž je básnický text, řečeno Beatinými slovy, „nositelem nějaké emoce, rytmu, někdy i harmonické nálady.“
Ukázky:
Husa v mlze
– https://youtu.be/AA4BPWBpzss
Prameny – Live at Invalidovna, Prague
– https://youtu.be/1DrMIx-xYPE
Beata Hlavenková & Oskar Török: Sně
Label: Animal Music – ANI 078-2
Format: CD, Album
Country: Czech Republic
Released: 2019
Genre: Jazz, Pop
Style: Contemporary Jazz, Pop
1. Mehwa
(B. Hlavenková/P. Borkovec)
2. Prameny
(B. Hlavenková)
3. U rybníka
(B. Hlavenková/B. Reynek)
4. Slámka a slepýš křehký
(B. Hlavenková/P. Borkovec)
5. Žena
(B. Hlavenková)
6. Socha
(B. Hlavenková/P. Borkovec)
7. Husa v mlze
(B. Hlavenková/B. Reynek)
8. Radost
(B. Hlavenková/B. Reynek)
9. Vzpomínka na samotu
(B. Hlavenková/B. Reynek)
10. Plávala
(B. Hlavenková/M. Vedej)
11. Zapomniane
(B. Hlavenková/D. Barová)
Obsazení a zvuk
Beata Hlavenková – zpěv, klavír, Rhodes, Prophet, Moog, programming
Oskar Török – trubka, bicí, OP1, vokály, xaphoon, kalimba
Patrick Karpentski – kytary
Milan Cimfe, Pavla Fendrichová, Petr Ostrouchov – vokály
Nahrávka: Milan Cimfe, Vojtěch Svatoš (Sono Records), Patrick Karpentski (Czechmate Studio)
Mix: Lukáš Martinek
Mastering: Matouš Godík