Johnny Otis, rhythm’n’bluesový kmotr

Naposledy aktualizováno: 28.12.2018

Významná postava losangelské a světové rhythm’n’bluesové scény Johnny Otis (28. 12. 1921 – 17. 1. 2012, narozen jako Ioannis Alexandres Veliotes) přišel na svět v rodině řeckých přistěhovalců usazené v kalifornském Vallejo.

Otis, zní to dostatečně černošsky?

Rozsahem zájmů a širokým uměleckým záběrem jej můžeme směle označit za bezesporu nadaného a renesančního člověka – byl zpěvákem, kapelníkem, bubeníkem, vibrafonistou, pianistou, skladatelem, dee-jayem, producentem, vyhledávačem talentů, manažerem, majitelem několika hudebních vydavatelství a klubů. Vedle toho napsal tři knihy, publikoval novinové články, maloval obrazy, modeloval sochy, angažoval se v místní politice, hrál ve filmech a kázal ve vlastní církvi.

Ioannis Veliotes vyrůstal v kalifornském Berkeley v sousedství několika černošských rodin, jejichž život a kultura jej fascinovala. Jako teenager si nechal změnit jméno na Johnny Otis, což mu připadalo jako více černošské.

V devatenácti letech se oženil se svojí dětskou láskou, o rok mladší Phyllis Walker. V jejích žilách kolovala krev afrických otroků a přistěhovalců z Filipín. Pár se po svatbě přestěhoval do nevadského Rena.

Začal hrát na bicí v místním orchestru a v roce 1943 se přestěhoval do Los Angeles, kde bubnoval se swingovými big-bandy pod vedením kapelníků Lloyda HunteraHarlana Leonarda.

Johnny Otis Show a talent scout

Po dvou letech se osamostatní a zakládá vlastní orchestr Johnny Otis, His Drums and Orchestra. Label Excelsior Records mu jako první předkládá nabídku nahrávací smlouvy. Obrovským hitem se stává již jedna z prvních Otisových nahrávek – jazzová skladba Harlem Nocturne.

V roce, kdy v Československu uchvátili moc komunisté, Otis redukuje svůj big band na mnohem menší combo. Přejmenuje jej na Johnny Otis Caravan a současně investuje kapitál do koupě nočního klubu Barrelhouse v losangelském okrsku Watts. Název kapely se postupně mění. Na plakátech se objevuje také pod názvy Johnny Otis Congregation nebo Johnny Otis Show.

Johnny Otis Rhythm and Blues Caravan: The Complete Savoy Recordings (1999, Savoy Jazz) - reprezentativní 3CD kolekce nahrávek pro Savoy
Johnny Otis Rhythm and Blues Caravan: The Complete Savoy Recordings (1999, Savoy Jazz) – reprezentativní 3CD kolekce nahrávek pro Savoy

V roce 1949 nahrává pro Savoy, který mu nabídl tříletý nahrávací kontrakt. V té době již svoji hudební dráhu definitivně směřuje k milovanému Rhythm’n’Blues.

Mezi členy kapely je i několik zpěvaček a zpěváků, které sám objevil – Little Esther, Mel Walker a vokální skupina The Robins. Jenom v roce 1950 má deset písní v hitparádě mezi TOP 10. Z nich tři vystoupají na nejvyšší příčku – Double Crossing Blues, Mistrustin‘ BluesCupid’s Boogie.

Fenomenální hitparádový úspěch uvolňuje Johnnymu ruce a tak přijal nabídku od labelu King Records na místo talent scouta. Stal se z něho takový losangelský Willie Dixon. Doporučí mj. Hanka Ballarda, Jackieho WilsonaLittle Willie Johna.

Otisovým největším úspěchem byl objev Etty James, které koncem roku 1954 vyprodukoval první hit The Wallflower (Roll With Me Henry). Pro houstonské Peacock Records vytipuje a připraví první nahrávky s mladičkými Little Richardem, Johnnym Acem nebo se shouterkou Big Mama Thornton.

Pod komerčními křídly Capitol Records

V polovině páté dekády zkusí poprvé rozjet vlastní hudební vydavatelství, ve kterém chtěl dát šanci  především místním texaským talentům a vydávat svoje vlastní alba. Pokus končí finančním nezdarem – Dig Records zkrachují po dvou letech činnosti především díky nefunkční distribuci.

The Greatest Johnny Otis Show (1998, Ace 673). Obsahuje dvacet šest nahrávek pro Capitol Records
The Greatest Johnny Otis Show (1998, Ace 673). Obsahuje dvacet šest nahrávek pro Capitol Records

V roce 1957 se Johnny Otis upíše mocnému Capitolu, se kterým nastartují veleúspěšnou několikaletou spolupráci.

Johnny se zaváže k produkci písní, které budou více vyhovovat vkusu „bílého“ publika. Tudíž žádné černé  rhythm’n’blues, ale pěkně upravený a voňavý bílý rock’n’roll.

První vychází LP deska The Johnny Otis Show, z níž manažeři vybere čtyři singly a vrhne je v jeden den na trh.

Nejzajímavější písní dodnes zůstává Shake It Lucy Baby. Za úspěchem nových Otisových nahrávek stojí saxofonisté Jackie Kelso, Plas Johnson a bubeník Earl Palmer, kteří ve studiu odvedli skvělou práci.

V roce 1959 má Otis první píseň na popové TOP 10. Je jí Willie And The Hand Jive, která hudebně navazuje na jeho první hudební angažmá v Oaklandu v orchestru Count Otise Matthewse, byť se zdá, že Johnny na sto procent „vykradl“ Bo Diddleyho.

Na závěr spolupráce s Capitolem vychází kontroverzní skladba Mumblin‘ Mosie, kterou se label po několika dnech rozhodne stáhnout z trhu, protože byla chápána jako příliš urážlivá pro lidi s vadami řeči.

Johnny Otis se v pozdějších rozhovorech nevyjadřuje o etapě uměleckého života pod křídly Capitolu s nadšením: „Spolupráce s Capitolem byla úspěšná z pohledu stavu mého bankovního konta. Umělecky to byla tragédie. Po letech toho hluboce lituji. Podlehl jsem vábení dolarů a namísto hraní rhythm’n’blues jsem se topil v těch rock’n’rollových nesmyslech. Za jedinou světlou výjimku považuji píseň Willie And The Hand Jive.

V šedesátých letech stojí pevně na vlastních nohách

V šesté dekádě si znovu vyzkouší, jaké to je vést vlastní hudební značku. Založí si Eldo Records a vydává u ní své vlastní soulové a rhythm’n’bluesové nahrávky. Znovu naváže spolupráci s King Records a později podepíše kontrakty s Kent RecordsEpic Records.

V roce 1969 rozjede další vlastní hudební značku Blue Spectrum Records. To se již na jeho hudebních aktivitách několik let podíllí talentovaný syn Shuggie Otis. Jeho zpěv a kytara jsou zaznamenány na mnoha otcových nahrávkách.

Navzdory výhrůžkám bílých rasistů, které vyvrcholily v roce 1960 zapálením dřevěného kříže před Otisovým domem, nepolevuje v boji za občanskou rovnost a lidská práva. Vedle přátelství s černošským aktivistou Malcolmem X, s nímž se společně zapojili do organizování pokojných protestů proti segregování míst v restauracích, se opakovaně vyjadřuje k problematice občanských práv.

Píše pravidelné sloupky o postavení černošské komunity do deníku Los Angeles Sentinel. V roce 1965 složí píseň Listen To The Lamb, v níž reaguje na rozsáhlé rasové a občanské nepokoje, které vzplanuly na losangelském předměstí Watts.

Po oslavě padesátých narozenin se Johnny rozhodne omezit hudební aktivity a věnuje se sochařství a malbě. V Santa Rosa si založí vlastní církevní komunitu New Landmark Community Gospel Church a stále více mluví do politiky.

Šest desetiletí poctivé práce

V roce 1972 vystoupí ve Velké Británii, kde se mu dostane opožděného nadšeného uvítání. Původně plánoval koncertovat v Anglii již v roce 1958, ale turné zrušil z důvodu nesmyslně tvrdých podmínek ze strany britských hudebních odborů. Ty požadovaly kompenzaci v podobě recipročních turné britských umělců po USA.

Johnny Otis je členem rock’n’rollové síně slávy a s veřejným koncertováním skončil šest let před svým odchodem z našeho světa. Zanechal po sobě plody více jak šest desetiletí trvající hudební a deejayské kariéry. Ačkoliv byl geneticky bělochem, vše ostatní v něm bylo černošské.

Ukázky:

Harlem Nocturne – https://youtu.be/3bYPnfXXUp4
Double Crossing Blues – https://youtu.be/KnNCNEhLSoU
Shake It Lucy Baby – https://youtu.be/Y0LGz1g2T0Y
Willie And The Hand Jive – https://youtu.be/9kIswurDJt4
Mumblin‘ Mosie – https://youtu.be/luU5QCuQOZg
Castin‘ My Spell – https://youtu.be/Ch6rCaibNe8
Telephone Baby – https://youtu.be/l0w5YWXVW-A

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..