Naposledy aktualizováno: 18.4.2023
Myšlenka založit šestnáctičlenný big band Cotatcha Orchestra uzrála na akademické půdě brněnské Katedry jazzové interpretace JAMU. Do pověstného „kapelnického lasa“ trumpetisty Jiřího Kotači byli chyceni špičkoví čeští a slovenští jazzmeni. Kapela se na domácích koncertních pódiích premiérově představila již v roce 2014.
Big band z JAMU
Od samého začátku Kotača lpěl na výběru špičkového repertoáru. Zároveň dbal na spolupráci s výraznými muzikantskými individualitami, jež disponují vysokou úrovní interpretace.
Vedle sebe usedli ostřílení mazáci z řad vysokoškolských kantorů a někdejších absolventů vypiplaných v pověstném muzikantském inkubátoru Janáčkárny. Ke společnému hudebnímu hodokvasu přizvali mladé, nadějné hřebečky. Dnes jsou již i oni absolventy JAMU. Poslední z nich ukončili studium v červnu 2020.
Společnou řeč zpočátku nacházeli na osvědčeném velkokapelovém repertoáru čelných představitelů žánru jako Quincy Jones, Stan Kenton nebo Thad Jones. Nebáli se sáhnout i po skladbách Billa Evanse či experimentálnějších kompozicích věčného rebela Charlieho Minguse. Netrvalo dlouho a na stálém playlistu se objevily i první skladby současných českých jazzových skladatelů jako je Augustin Bernard a Miroslav Hloucal.
Svoji vlastní tvorbu uplatnil i stálý člen souboru, zkušený kontrabasista Vincenc Kummer (10. 7. 1941). V roce 1981 opustil tehdejší komunistické Československo a usadil se ve Švýcarsku.
Před návratem do Brna v roce 2006 byl členem rytmické sekce nejenom ve společné velké kapele Mela Lewise a Thada Jonese, ale i v doprovodných combech Clarka Terryho či Dizzyho Gillespieho. Doprovázel Dee Dee Bridgewater, Cheta Bakera nebo Maynarda Fergusona.
Před nástupem k Cotatcha Orchestra spolupracoval s novou jazzovou generací: především s Vilémem Spilkou (umělecký ředitel brněnského festivalu JazzFestBrno, vedoucí katedry jazzové interpretace na Hudební fakultě JAMU), se saxofonistou Radkem Zapadlem nebo s bubeníkem Kamilem Slezákem.
Koncerty coby tématická pásma
Kapelník Jiří Kotača a jeho spoluhráči pravidelně plánují tématické koncerty. V roce 2016 měl premiéru pořad s názvem Bigbandová evoluce, na němž se v roli průvodce podílel jazzový historik Jan Dalecký (Beránek).
Fanouškům společně představili tvorbu Thad Jones/Mel Lewis Orchestra – jednoho z nejrespektovanějších těles velkoformátového jazzu moderní éry. Ve druhé části zazněla aranžmá a vlastní skladby členů Cotatcha Orchestra.
O rok později uvedli v brněnském HaDivadle speciální koncertní pásmo věnované Kummerovým kompozicím a jeho životnímu příběhu.
Pro sezónu 2018 nastudovali program pro sólovou trumpetu a big band s titulem Bigbandová elektronika. Posluchačům nabídli propojení ambientní elektronické hudby s monumentálním zvukem velké kapely.
Zazněli v něm zhudebněné básně a pohádkové písně mj. i Billy’s Pilgrimage od pianisty Martina Konvičky nebo (Sarda)napalm, na níž Konvička pracoval společně s Davidem Machovským ještě v rámci jejich společné značky Pohodystán.
V říjnu 2018 se jim naskytla příležitost vyrazit na společnou koncertní tůru s nizozemským pozounistou Iljou Reijngoudem, vítězem prestižní jazzové soutěže Thelonius Monk Competition. Na závěr úspěšného roku nachystali vánoční vystoupení v HaDivadle, během něhož poblahopřáli k 77. narozeninám doyenu souboru Vincenci Kummerovi.
Rok 2019 byl pro všechny hráče a přiznivce big bandů ve znamení oslav 120. výročí narození Dukea Ellingtona. Cotatcha Orchestra samozřejmě nebyl výjimkou. V domovském HaDivadle vystoupili 29. dubna 2019 s hostující švýcarskou vokalistkou Géraldine Schnyder. Předvedli Vévodovy skladby v aranžmá Vincence Kummera a Martina Konvičky. Večerem provázel opět Jan Dalecký.
Na závěr roku se dvěma koncerty připomenuli s projektem Bigbandová elektronika. Stal se základem pro stejnojmenný dlouhohrající debut souboru. „Bigbandová elektronika se vyvíjela několik let. Na začátku stál můj magisterský projekt postavený na interpretaci autorské hudby. Nejprve na čistě akustických skladbách různých autorů, postupem času začaly vznikat kusy kombinované s elektronikou. První takovou kompozicí byl Sardanapalm Martina Konvičky, který pracoval s ambientními zvuky nebo trapovými beaty. Pro mě přelomová skladba a proto jsem se rozhodl, že budeme dál pracovat na repertoáru v tomto duchu. Elektronika je to pro nás jakýsi sedmnáctý hráč,“ upřesnil okolnosti vzniku kapelník Cotatcha Orchestra, Jiří Kotača.
Tradiční vánoční show uspořádali pod názvem Kapr na provázku. V jeho rámci zazněly české a americké vánoční koledy v aranžmá Martina Konvičky a Augustina Bernarda v provedení s hostující katalánskou zpěvačkou Mar Vilasecou.
Bigbandový život v COVID-19 karanténě
Na začátku roku 2020 nachystal tým okolo Jiřího Kotači tématický koncert pod názvem 100 let jazzových veteránů opět s hostující vokalistkou Mar Vilasecou. Mezi oslavenci nemohli chybět jubilanti Charlie Parker, Clark Terry, Dave Brubeck, Peggy Lee a John Lewis.
Velké plány, nejenom muzikantů z Cotatcha Orchestra, bohužel zcela rozmetala pandemie čínského koronaviru SARS-CoV-2. Vystoupení se nakonec uskutečnilo 5. srpna 2020 v rámci open air akce na dvoře Divadla Husa na provázku.
debutové album Bigbandová elektronika / Bigband electronics
I přes řadu organizačních komplikací, spojených s dodržováním epidemiologických nařízení, se kapele podařilo na přelomu června a července 2020 zdárně dokončit nahrávání debutového alba Bigbandová elektronika / Bigband electronics. Většinu kompozic složil Martin Konvička. Po jedné skladbě přispěli Jiří Kotača (Modal Song) a Jiří Levíček (For Ben). Pozvání do studia přijal i starý známý spolupracovník kapely, pozounista Ilja Reijngoud.
Nahrávka, na níž propojili zdánlivě oddělené světy akustických a elektronických zvuků – a nechali se ovlivnit jazzovými i nejazzovými vlivy jako trap a ambient – vyšla u amerického labelu Parma Recordings 13. listopadu 2020.
Netrpělivým fanouškům velkoformátového jazzu nabídli dva pilotní singly – (Sarda)napalm (spotify) a Billy’s Pilgrimage (spotify). Na druhém z nich se big band představil s hostující zpěvačkou Lenkou Dusilovou.
Billy’s Pilgrimage je inspirována dílem Kurta Vonneguta Jatka č. 5. Zaměřuje se na Billyho Pilgrimage – hlavní postavu slavného románu. Naléhavost ji dodává part klavíru – v kontrastu s monumentální barevnou zvukovou stěnou dechové sekce – ve spojení s vokálem Dusilové.
„Myšlenka na spolupráci vznikla před dvěma lety. Připadalo mi, že by se naše hudební světy mohly hezky protnout. Lenka svým vokálem dodala skladbě nový rozměr a jelikož je lidský hlas pro naše ucho ten nejpřirozenější, myslím že i přiblížila, jinak instrumentální skladbu, posluchačům. Krásně a přirozeně nad hudbou pluje, někdy hraje prim, jindy doplňuje harmonie třinácti dechových nástrojů. Lenčinu hudbu už delší čas sleduji a líbí se mi, používá elektroniku způsobem, jak to mám rád – hlas i pedály, kterými jej upravuje, působí v symbióze,“ vysvětlil spolupráci lídr big bandu Jiří Kotača.
Nelehká tvůrčí cesta
Cesta Cotatcha Orchestra k vlastnímu vyjádření začala u jejich velkých vzorů. Nespokojili se jen s pouhým přebíráním a hraním standardů. Vydali se cestou, na níž vkládají do interpretace vedle nesporného hudebního talentu i vlastní interpretační představy a tužby.
Přiblížili se pojetí, jímž dnes oslovují jazzové aficianados po celém světě mladí britští jazzmeni, a především jazzmenky, jako tenorsaxofonistka Nubya Garcia, altsaxofonistka Cassie Kinoshi s partou SEED Ensemble, trumpetistka Emma-Jean Thackray nebo tenorsaxofonista, klarinetista a kapelník Shabaka Hutchings s kapelou Sons of Kemet.
Mnozí z nich jsou odchovanci hudební vzdělávací organizace Tomorrow’s Warriors, za níž stojí respektovaná učitelka hudby Janine Mireiile Irons a její partner Gary Crosby – původní kontrabasista někdejšího londýnského jedenadvacetičlenného seskupení The Jazz Warriors, složeného výhradně z přistěhovalců z Afriky a Karibiku.
Cotatcha Orchestra feat. Lenka Dusilová – Tsumaranai (2023)
V dubnu 2023 představil Cotatcha Orchestr novou skladbu s názvem Tsumaranai. Přizval si na ni hostující zpěvačku Lenku Dusilovou. Skladba se objevila na YouTube v podobě záznamu živého provedení, který vznikl v říjnu 2023 v legendárním brněnském divadle Husa na provázku.
„Tsumaranai znamená v japonštině znuděný. Všichni se někdy nudíme a vypadnout z jednotvárnosti je docela oříšek, proto každá část skladby končí v momentě, než se stane nezáživnou. Takový švédský stůl na pár minut, jak trefně během zkoušek okomentoval pianista Martin Konvička, jenž je právě autorem této skladby,“ prozradil kapelník Jiří Kotača.
Nový materiál volně navazuje na debutové album Bigbandová elektronika, současný zvuk je však elektroničtější, což je dané použitím IPadů, živé elektroniky na sólových nástrojích i rozšířeného využití programované elektroniky a samplů.
„Pocházíme z různých hudebních prostředí, i trochu jinak pracujeme s hudebním materiálem, což je obohacující pro obě strany. Baví mě propojování našich světů a taky Lenčina práce s elektronikou, přičemž je vždy trošku překvapením, jak pokroutí čudlíkama a co z toho přesně vznikne. Kromě Tsumaranai se fanoušci mohou těšit i na naše další novinky, na kterých Lenka hostuje,“ dodává Jiří k
dlouhodobé spolupráci s Dusilovou.
Sestava Cotatcha Orchestra (podzim 2020):
Jiří Kotača – sólová trumpeta, kapelník
Martin Konvička – piano, kompozice
Marek Kotača – saxofony, klarinet
Radek Zapadlo – saxofon, klarinet
Petr Smékal – saxofon, klarinet
Ivan Podhola – saxofon, flétna, klarinet
Radim Hanousek – baritone sax, bass klarinet
Matthias Zeindlhofer – trombon
Jan Galia – trombon
Ivan M. Melin – trombon
Motýľ Michal – basový trombon
Ádam Gráf – trumpeta
Jan Kozelek – trumpeta
Jan Přibil – trumpeta
Kamil Slezák – bicí
Peter Korman – kontrabas
Ukázky:
Time Remembered
– https://youtu.be/wFJf3OZ7hWs
(Sarda)napalm
– https://youtu.be/BLPpRO1S6bU
Záznam brněnského koncertu s trombonistou Iljou Reijngoudem
– https://youtu.be/Ux6DQHcEF_I
Cotatcha Orchestra feat. Lenka Dusilová: Billy’s Pilgrimage
– https://youtu.be/hq2WiM_vzFo