Bessie Smith, nesporná královna zpěvaček blues

Naposledy aktualizováno: 18.1.2018

Od pohledu fortelná ženská, podle pamětníků a dochovaných fotografií velice hezká, a zároveň rázná, bluesová shouterka s více než nekonvenčním životním stylem, Bessie Smith (15. 4. 1894 – 26. 9. 1937), se narodila ve městě Chattanooga, v jižanském státě Tennessee. Její velkolepý zpěv ji na vrcholu kariéry vynesl přídomek „Císařovna blues.“

éra klasických bluesových zpěvaček

Ma Rainey, Bessie Smith a všechny ty další bezejmenné zpěvačky a zpěváci, původem ze vzdálených farem a polí na jihu USA, přesně věděli, co pro ně znamená blues. Ukryli do něj nadčasové a univerzální vyjádření patosu, životní ironie a humoru. Někde tam můžeme vystopovat počátky blues.

Druhá vývojová fáze blues, obecně nazývaná jako klasická, je charakteristická nástupem zpěvaček se silným, divoce pulzujícím hlasem. Vedle již zmíněných dvou, to byla i záplava dalších zpěvaček s příjmením Smith, byť nijak příbuzensky propojených – Chippie, Hill, Trixie, Clara a mnohé další. Samostatnou kapitolou byla Mamie, zajímavá interpretka, jíž patří prvenství ve vydání bluesové nahrávky na gramodesce.

Vycházely z lidových tradic pracovních písní. Rozšířily je o další kabaretní prvky a převedly do jiných forem zábavního umění; s mnohem větším dopadem na posluchače. Vystupovaly na Jihu, později v Chicagu nebo New Yorku, všude tam, kde tenťáci vztyčili cirkusový stan nebo postavili pódium pro vaudevillové představení.

Pojďme ale zpět k Bessie Smith
Bessie Smith: The Complete Columbia Recordings (2012, Sony Music)

Její bombastický, zvonivý hlas se od dětství formoval v církevních sborech. Od čtrnácti let je chráněnkou slavné bluesové mámy Madamme „Ma“ Rainey s níž projíždí jižními státy USA se zájezdovým programem Rabbit Foot Minstrels.

Je to právě Máma Rainey, jíž je přisouzen výrok v životopisném filmu Bessie (2015, HBO) v hlavní roli s vynikající zpěvačkou a herečkou Queen LafitahBlues není o tom, že tě lidi znají. Je o tom, že ty znáš je.“

V počátcích se Bessie držela v závěsu za svým velkým vzorem. V průběhu let se ale stávala stále více populárnější. Obecenstvo hltalo její dvojsmyslné poznámky, nadávky, ale především spontánní přednes a majestátní dojem, který vzbuzovala.

Stylově se stává jakýmsi přechodovým můstkem mezi původním rurálním blues a instrumentálním jazzem. Její neuvěřitelně silný kontralt z ní udělal vůdčí interpretační osobnost na černošském zábavním okruhu v jižních a severovýchodních státech Unie.

Osobní popularita Bessie Smith výrazně napomohla vykročení blues z cirkusových stanů do světa velkých divadel na Severu Spojených států a do bělošských rodin.

Specializovaná řada nahrávek New Race Music
Reklamní kampaň Columbia Records na jejich specializovanou řadu nahrávek New Race Records
Reklamní kampaň Columbia Records na jejich specializovanou řadu nahrávek New Race Records

Repertoárově se Bessie bezpečně pohybuje na pomezí mezi lidovými písněmi a variétními kousky. Pro label Columbia Records ji doporučil talent scout Frank Walker. Po podpisu nahrávací smlouvy (Ma Rainey se v té době smluvně zaváže u Paramount Records) se Smith přestěhuje z Philadelphie do New Yorku.

První úspěšné snímky pořídí v únoru 1923 (Down Hearted BluesGulf Coast Blues). Během půl roku se prodá sedm set osmdesát tisíc výlisků.

Bessiina gramodesková produkce nejdříve vychází v rámci tzv. A-list řady. Po fenomenálním obchodním úspěchu prvních desek se v září 1923 vedení Columbie rozhodne rozjet specializovanou řadu, určenou výhradně pro vydávání nahrávek „pro barevné“ s názvem New Race Records.

Série odstartuje nahrávkou písní Cemetery Blues / Whoa, Tillie, Take Your Time. Následně si Columbia Bessie pojistí smlouvou na devět let. Dnes je její kompletní katalog, čítající sto šedesát písní, dostupný na deseti diskové CD kompilaci Bessie Smith: The Complete Columbia Recordings (2012, Sony Music).

Zpočátku nahrává s pianistou Clarencem Williamsem. Později ji doprovází další výteční pianisté Fletcher Henderson se svým combem nebo Jimmy Jones. V té době vychází gramofonové desky s populárními estrádními písněmi My Sweetie Went AwayI’m Going Back To My Used To Be. S rivalkou Clarou Smith nazpívají vynikající duet Far Away Blues.

V průběhu úspěšných dvacátých let spolupracuje s tehdejší muzikantskou špičkou – ragtimovým pianistou Jamesem P. Johnsonem, saxofonistou Colemanem Hawkinsem, klarinetistou a jedním z prvních úspěšných hudebních aranžérů Donem Redmanem.

jedinečná verze St. Louis Blues

Samozřejmě nesmíme zapomenout na nahrávky s kornetistou a zpěvákem Louisem Armstrongem (klasické St. Louis Blues, Reckless BluesCold In Hand Blues). Na jedné z nejlepších verzí St. Louis Blues spolupracoval Fred Longshaw, hrající na harmonium.

V roce 1929 se objevuje v životopisném filmu o W. C. Handym, s názvem St. Louis Blues. Ve stejném roce nazpívá i klasické Nobody Knows You When You’re Down and Out. Výborné skladby Weeping Willow Blues, Empty Bed Blues, Yellow Dog BluesCake Walkin‘ Babies, vznikly za doprovodu kvarteta ve složení Fletcher Henderson, Coleman Hawkins, Charlie Green (trombon) a Joe Smith (kornet).

Mezi posledními nahrávkami jsou písně Do Your Duty, Gimme A Pigfoot nebo Down In The Dumps. Ty již vychází ze swingové instrumentace, kterou připravili trumpetista Frankie Newton, trombonista Jack Teagarden, klarinetista Benny Goodman a saxofonista Chu Berry.

Propad v době hospodářské krize a úmrtí na následky zranění při automobilové nehodě

Na začátku třicátých let Bessie stále více propadá závislosti na alkoholu. V roce 1931 vyprší smlouva s Columbií. Od roku 1933 již nenatočí žádné nové písně. Umírá jako spolujezdec na následky zranění při automobilové nehodě.

Producent John Hammond se snaží z autonehody udělat rasovou záležitost. V článku pro Down Beat tvrdí, že Bessie Smith nebyla přijata k ošetření v nemocnici pro bílé. Dnes je již ověřeno, že to není pravda, nicméně Hammondova lež se leckde stále objevuje.

Bessie byla pochována do neoznačeného hrobu na hřbitově Montlawn Cemetery v jihozápadní části Philadelphie. V srpnu 1970 byl slavnostně odhalen náhrobek, na nějž mj. přispěla zpěvačka Janis Joplin, s textem:

NEJVĚTŠÍ SVĚTOVÁ BLUESOVÁ ZPĚVAČKA
NIKDY NEPŘESTANE ZPÍVAT
BESSIE SMITH 1895 – 1937

Ukázky:

Down Hearted Blues – https://youtu.be/go6TiLIeVZA
St. Louis Blues – https://youtu.be/3rd9IaA_uJI
Empty Bed Blues – https://youtu.be/0BsIntS_Io4
Far Away Blues – https://youtu.be/NpSpXQUylAM
Nobody Knows You When You’re Down and Out – https://youtu.be/6MzU8xM99Uo
Gimme A Pigfoot – https://youtu.be/0-ECRAH4hhE

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..