Naposledy aktualizováno: 1.9.2018
Když se 5. února 1944 v newyorském Brooklynu narodil Alan Peter Kuperschmidt, samozřejmě nikdo nemohl tušit, že se později proslaví jako hudební producent, skladatel, aranžér, zvukař, klávesista a kytarista pod uměleckými jmény Al Kooper nebo Roosevelt Gook. Ostatně, Al svoji roli v hudební historii přirovnává k rockovému Forrestu Gumpovi nebo Zeligovi.
Začátky námezdního a studiového muzikanta
Al Kooper začínal hrát profesionálně ve čtrnácti na postu kytaristy v The Royal Teens. Na začátku šedesátých let 20. století se živil jako námezdní skladatel a studiový kytarista za pravidelnou týdenní odměnu. Kooperovým největším úspěchem z té doby zůstává hitová píseň This Diamond Ring v podání Gary Lewis and The Playboys.
V roce 1965 je přizván jako session-kytarista na natáčení Dylanovy LP desky Highway 61 Revisited. Poté, co Kooper sám sebe přesvědčí, že je jeho přítel a celoživotní kamarád Mike Bloomfield lepším kytaristou než on, zkusí vymyslet klávesový doprovod do skladby Like A Rolling Stone. Svůj podíl od začátku zlehčoval: „Vždycky jsem o osminovou notu pozadu za ostatními a před tím, než se vůbec dotknu klaviatury, se ujišťuju, jaký mám vlastně zahrát akord.“
Výrazný organový riff zaujme. Dylan se při závěrečném mixu rozhodne Kooperův part zvukově vytáhnout do popředí. Spolupráce s Dylanem trvá, s několika přestávkami, dalších třicet let. Al vyprodukuje i Dylanovo album New Morning (1970).
Spolupráce s Blood, Sweat and Tears a první sólová alba
Od druhé poloviny šedesátých let se paralelně s muzikantskou a skladatelskou kariérou rozebíhá Kooperova úspěšná producentská dráha.
V rámci mnoha nabídek přijímá tu od skupiny Blues Project. V roce 1967, po dvou a půl leté spolupráci, od Blues Project odchází. Zakládá další zajímavou kapelu Blood, Sweat And Tears a natočí s nimi jejich debut Child Is Father to the Man (1968, Columbia).
Ke konci šedesátých let Al Kooper vydává první sólové LP I Stand Alone. S Mikem Bloomfieldem a Stephenem Stillsem připraví album Super Session. Ve stejném duchu spolupracuje s mladičkým a nesmírně šikovným kytaristou Shuggiem Otisem na Al Kooper Introduces Shuggie Otis – Kooper Session (1969, Columbia).
„Jeho kariéra je tak rozmanitá, spletitá a místy absurdní, že si přejete, aby někdo našel způsob, jak natočit rockovou verzi filmu ‚Zelig‘, kde se Kooper objeví téměř na každém kroku.“
(Peter Applebome)
Producentská dráha
V roce 1972 si založí vlastní hudební label Sounds of The South. Vydá na něm první tři alba jím objevených jižanských rockerů Lynyrd Skynyrd.
Vyjmenovat všechny muzikanty a skupiny, se kterými Al Kooper spolupracoval jako muzikant nebo producent, by zabralo několik řádek textu.
Určitě zmiňme Alův podíl na skladbě britských Rolling Stones You Can’t Always Get What You Want, ve které hraje na klávesy a francouzský roh, Hendrixovu Long Hot Summer Night nebo dalších ostrovanů The Who a jejich Rael.
Kooper nahrával s B.B. Kingem, Georgem Harrisonem, Tomem Pettym, Alice Cooperem, Joem Cockerem nebo Taj Mahalem. Za producentskou pomoc mu poděkovali The Tubes, Ray Charles, Eddie & The Hot Rods, Staple Singers nebo Joe Ely.
Kooperovy memoáry Backstage Passes: Rock ‚n‘ Roll Life in the Sixties z roku 1977 rozhodně patří mezi nejzajímavější knihy o historii rockové hudby. Později byly přepracovány, rozšířeny a znovu vydány jako Backstage Passes and Backstabbing Bastards: Memoirs of a Rock ‚n‘ Roll Survivor.
Al Kooper je stále hudebně i producentsky aktivní. Za svoji kariéru stihl vydat jedenáct sólových alb, skládat filmovou hudbu a koncertovat s kapelou Funky Faculty, složenou z profesorů působících na hudební škole Berklee College of Music. S touhle partičkou vystoupil v roce 2009 v České republice.
Ukázky:
Al Kooper -You Can’t Always Get What You Want/Season of the Witch – live at Regatta Bar 4/4/14
– https://youtu.be/6uN-VhEJHrA
Al Kooper – Live 2012 – Like A Rolling Stones
Al Kooper and Funky Faculty – I Love You More Than You’ll Ever Know