The Comet Is Coming, na obloze spatříte oheň, který za sebou potáhne pás jisker…

Naposledy aktualizováno: 24.12.2021

The Comet is Coming je ten typ instrumentálního jazzového tělesa, který milovníky hudby vyvede z jejich komfortní zóny a zavede je do hudebních oblastí, které možná nikdy neprozkoumali. Hrají neuvěřitelně mnohovrstevnatý a moderní materiál, který nezapadá do jakýchkoliv žánrově striktně vymezených rámců.

Víra v sílu vesmírné energie

Kapela The Comet Is Coming šíří apokalyptické vize a hovoří o zániku života, jak ho známe. Odkazuje na vesmírnou energii nejen svým názvem nebo pojmenováním jednotlivých skladeb, ale také formou komunikace s fanoušky.

Na svých webových stránkách publikovali neobvyklý manifest zahalený vesmírným tajemstvím. „Při neodvratitelné zkáze planety se vytvoří prostor, který zároveň zahladí a překoná všechny představy o politické, společenské a ekonomické hierarchii,“ ohlásili příchod nového věku.

(Poznámka: Musíme zmínit a otevřeně přiznat, že muzikanti apelují během svých koncertů na návštěvníky, aby právě z důvodu blížícího se konce civilizace volili britské Labouristy.)

Naprosto se vymykají jakémukoliv žánrovému zařazení
The Comet Is Coming: Prophecy (2015, Leaf)
The Comet Is Coming: Prophecy (2015, Leaf)

Jejich interpretační přístup se vymyká hlavnímu proudu jazzové hudby. Vytváří si svůj zcela původní, mytologický mikrokosmos, který nese poselství “odporu, jednoty a lásky”.

S jistou nadsázkou můžeme připustit odvážnou myšlenku, byť jen na kratičký okamžik, že jejich hudební filozofie vzdáleně připomíná pojetí raných Pink Floyd v dobách Syda Barretta.

Krok do budoucnosti je vždy spojen s revizí minulosti. Jednotlivé linie završení se sbližují prostřednictvím přitažlivosti, která představuje dočasnou obdobu gravitace. To zvyšuje univerzální složitost, novost a vede k dalším mutacím vlnové vibrace.

Spřádají improvizované saxofonové party, growlingové basové linky a hluboké éterické akordy syntezátorů s energií překypujícími rytmy, přičemž výsledný zvuk následně podrobí zvukové modifikaci pomoci mnoha neobvyklých audiofiltrů.

Jejich záměrem je vytvořit hudební směs kosmického rázu, v níž najdeme prvky připomínající různé hudební žánry: od trance a alternativy, přes hip-hop, rave a electropunk, ale také jazz, i když ten se nejvíce inspiruje v tajemné atmosféře vznášející se nad hudbou Mahavishnu Orchestra – a především filozoficky blízkým Sun Ra Arkestra.

Pocházejí ze silné kulturní komunity okolo Total Refreshment Centre
The Comet Is Coming: Channel The Spirits (2016, Leaf)
The Comet Is Coming: Channel The Spirits (2016, Leaf)

Dohromady se dali v roce 2013. Vzešli z živé londýnské multikulturní hudební scény soustředěné okolo komunitního centra Total Refreshment Centre. Členové tria se skrývají pod pseudonymy: saxofonista a klarinetista King Shabaka (Shabaka Hutchings), klávesista Danalogue The Conqueror (Dan Leavers) a bubeník Betamax Killer (Maxwell Hallett).

Ze skupiny je jistě nejznámější Hutchings – muzikant s velmi širokým hudebním záběrem, jehož jméno již několik let zdobí plakáty nejvýznamnějších jazzových festivalů nejenom v Evropě. King Shabaka je jednou z klíčových postav současného londýnského hudebního světa.

Ve svých dalších projektech (1000 Kings, Sons Of Kemet či Shabaka And The Ancestors) se zaměřuje na hudební trendy současné generace. Pro DJ Gillese Petersona sestavil kompilaci mladých britských seskupení, která vyšla v roce 2016 pod názvem We Out Here na Gillesově značce Brownswood Records.

Jeho spoluhráči Danalogue a Betamax se několik let věnují vlastnímu synth-tanečnímu projektu Soccer96. Na jejich takřka dokonalé souhře je to znát.

Kosmické, progresivní a hluboce naplňující proroctví
The Comet Is Coming: Death To The Planet EP (2017, Leaf)
The Comet Is Coming: Death To The Planet EP (2017, Leaf)

První nahrávky nabídli na vinylové EP desce Prophecy (spotify link) v listopadu 2015. V nákladu pouhých pět set kusů ji vydal Tony Morley, někdejší tiskový mluvčí 4AD Records, na své značce Leaf Label (zkráceně Leaf).

Již tehdy přesvědčili hudební tisk i fanoušky, že přicházejí s technicky bravurně zvládnutou originální hudbou, hranou s obrovským nasazením a silou. Ve skladbě The Final Days Of The Apocalypse poprvé hostuje britský básník a raper Joshua Idehen.

U Tonyho Morleyho vychází v dubnu 2016 dlouhohrající debut Channel The Spirits (spotify link). Do vroucího elektronického žánrového kotle přibylo downtempo. Skvěle zapadlo mezi ohromující záplavu různých vesmírných zvuků rozprostřených na pozadí jazzových motivů. Titul skupině vynesl nominaci na ocenění Mercury Prize.

O rok později vydavatelství Leaf rozšířilo v rámci Record Store Day svůj katalog o další kometí nízkonákladovou raritní edici. Na EP desce Death To The Planet (spotify link) najdeme úchvatnou verzí Final Eclipse, v níž Shabaka v muzikantském rauši řádí na saxofon se strhující energií.

Důvěra v životní sílu skrytého mysteria
The Comet Is Coming: Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery (2019, Impulse! Records)
The Comet Is Coming: Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery (2019, Impulse! Records)

Na začátku roku 2019 se trio oficiálně zařadilo mezi umělce zastupované legendárním labelem Impulse! Records. V březnu téhož roku spatřilo světlo světa jejich v pořadí druhé řadové album Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery (spotify link).

Je na něm i Summon The Fire. Věc s nezapomenutelnou a dravou saxofonovou melodií nad elegantním rytmem. Může ve Vás vyvolat reminiscenci na německé progresivní NEU!. V jiném zajímavém kusu Blood Of The Past hostují houslistka Sylvia Hallett a také Kae (dříve Kate) Tempest – anglická básnířka, performerka a dramatička, která v roce 2013 získala cenu Teda Hughese pro Brand New Ancients.

Na podzim 2019 vychází minialbum The Afterlife (spotify link). Úvodní All That Matters Is The Moments zní vokály a text již dříve spolupracujícího poety Joshui Idehena.

Při neodvratitelné zkáze planety se vytvoří prostor, který zároveň zahladí a překoná všechny představy o politické, společenské a ekonomické hierarchii.

The Comet Is Coming: The Afterlife (2019, Impulse! Records)
The Comet Is Coming: The Afterlife (2019, Impulse! Records)

I pod křídly americké jazzové vydavatelské legendy Impulse! trio pokračuje v mísení jazzu a tanečních rytmů. Hutchingsova tenorsaxofonová sóla jsou prodchnutá kvílením. Díky efektovému pedálu Shabaka přidává reverb, čímž nástroj zvukově obohatil o místy až děsivý tón.

Trvale přítomná vliv taneční scény reprezentuje Danalogueova hra na klávesy. Betamax k výslednému zvuku přispívá afrobeatovými rytmy a v některých okamžicích předvádí plnohodnotné metalové bubnování.

Na úspěch obou titulů u Impulse! naváží exkluzivním dvanáctipalcovým vinylem nazvaným Imminent (spotify link). Jeho titulní skladba je v pořadí již třetím, úchvatně pulzujícím, frenetickým číslem s Joshuou Idehenem. Na straně B je remix výrazné skladby Super Zodiac z debutové LP desky u Impulse! Records od DJ Nosse.

Ukázky:

Journey Through The Asteroid Belt (live at at Trans Musicales)
https://youtu.be/Mlpg-iyiEv0
Slammin (Improvised live to tape at the Total Refreshment Centre, London)
https://youtu.be/QbNgv0RCF0g
Final Eclipse (live @Great Wide Open)
https://youtu.be/i7ZQmoKSRGQ
Summon The Fire (Glastonbury 2019)
https://youtu.be/5E4QndyyxPw
Imminent (Lyric Video) ft. Joshua Idehen
https://youtu.be/XUYXsuOpuWc

Be sociable and share

Autor

mingus

Nalezli jste v článku chybu? Nebo máte zajímavou informaci, která v článku chybí? Napište mi přes kontaktní formulář. Děkuji. Moje texty šířím pod licencí CC BY-SA 4.0.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..