Naposledy aktualizováno: 20.1.2022
Dva a půl roku po svém vzniku se Guilfordští Škrtiči, tehdy již pouze zkráceně The Stranglers, dočkali vydání debutové LP desky Rattus Norvegicus u velkého hráče na trhu s hudebními nosiči United Artists Records. Album vyšlo 15. dubna 1977 a je též známé jako Stranglers IV.
The Stranglers rozhodně nebyli pankáči a nehráli punk rock
Surreyský kvartet The Stranglers vybral pro první řadové album písničky, které již nějakou dobu obehrávali na vyprodaných koncertech na londýnském hospodském okruhu. Jejich pokrevní spřízněnost s dalšími anglickými tzv. pubrockovými kapelami je klíčová. Pokud ji přehlédneme, mohlo by i po více jak čtyřiceti letech dojít ke zbytečným nedorozuměním.
V počátcích byli hudebně nejvíce spřízněni s Hawkind. Samozřejmě si musíte odmyslet všechny hippie kecy, změňte image a máte Škrtiče a jejich poněkud pochmurně napsané, ale přitom odvázané výbušné popové písničky, které vás dovedou až na samou hranu absurdity a dají vám příležitost nahlédnou až za ní.
Navzdory zdání Stranglers rozhodně nebyli pankáči a nehráli punk rock. Ačkoli si pamětníci jejich koncertů v letech 1976 – 1977 jasně vzpomínají, jak basák Jean Jacques Burnell nosil roztrhané tričko a měl okolo očí namalované černé linky. Ostrovní hudební tisk a fanoušky tím dokonale zmátli. Radikálnější část publika je dokonce obviňovala ze zrady punk rocku!
Složité kytarové a varhanní linky, kroutící se od unisona k harmonii a kontrapunktu
Od dobového rychlokvašeného šedivého punkového (pod)průměru se kapela odlišovala uměřenějším a chytřejším využíváním společného muzikantského přístupu a hudebního slovníku.
Bicí Jeta Blacka pulzují, Hammondky Davea Greenfielda duní a dryáčnicky lkají jako pod prsty Raye Manzereka z kalifornských Doors nebo Ala Koopera, zatímco Burnellova basa a odsekávané kytarové linky Hugha Cornwella vám hučí v uších jako vlny tříštící se o skály pod vámi.
Složité kytarové a varhanní linky, kroutící se od unisona k harmonii a kontrapunktu, zní soudržně. Nejenom v písních jako (Get A) Grip (On Yourself), Sometimes, Peaches, Down In The Sewer či Go Buddy Go, které se vryjí do paměti a zůstanou tam.
Nasazené tempo během poslechu nikdy nepolevuje a málokdy ochabne. Bylo to samozřejmě také tím, že kapela byla v ráži – druhé řadové album No More Heroes vyšlo již pět měsíců po debutu. Sebevědomí muzikantům dodal podpis velké nahrávací smlouvy.
Stranglers se na výtečném debutu představili coby psychedelický orchestr sedmdesátých let disponující neuvěřitelnou silou. Ostatně byli první z nastupujících kapel nové vlny, jejichž LP deska pronikla do britské TOP 10.
P.S.
K prvním deseti tisícům výlisků alba byl zdarma přiložen bonusový singl s písněmi Peasant In The Big Shitty a Choosey Susie.
P.P.S.
Píseň Peaches hrál na svých koncertech i pražský Extempore Band. Při pokusu severočeské Státní bezpečnosti o vytvoření vlastního případu podle vzoru Plastic People bylo Mikoláši Chadimovi opakovaně podsouváno při jednání před občanskou komisí v Libouchci , že v textu zpívá “píčy”.
Ukázky:
Sometimes
– https://youtu.be/vEQrgNfu3FM
Peaches
– https://youtu.be/j2w0rbp6J9Y
(Get A) Grip (On Yourself)
– https://youtu.be/uakqdR2B2w8
The Stranglers: Stranglers IV (Rattus Norvegicus)
Label: United Artists Records – UAG 30045
Format: Vinyl, LP, Album Vinyl, 7″, 45 RPM, Single All Media, Limited Edition
Country: UK
Released: Apr 15, 1977
Genre: Rock
Style: Punk, New Wave
Tracklist
A1/ Sometimes (4:50)
A2/ Goodbye Toulouse (3:12)
A3/ London Lady (2:25)
A4/ Princess Of The Streets (4:34)
A5/ Hanging Around (4:25)
B1/ Peaches (4:03)
B2/ (Get A) Grip (On Yourself) (3:55)
(Tenor Saxophone – Eric Clark)
B3/ Ugly (4:03)
B4/ Down In The Sewer (7:30)
B4a Falling
B4b Down In The Sewer
B4c Trying To Get Out Again
B4d Rats Rally
Bonus Single
C/ Peasant In The Big Shitty – Live (3:35)
Recorded By, Engineer [Island Mobile] – Vic Maile
D/ Choosey Susie (3:12)
Credits
Composed By – The Stranglers
Bass, Vocals – Jean Jacques Burnel
Drums, Percussion – Jet Black
Guitar, Vocals – Hugh Cornwell
Keyboards – Dave Greenfield
Producer – Martin Rushent
Engineer – Alan Winstanley
Mix Assistant – Benny King
Mix – Doug Bennett
Mastered By – Jonz
Artwork [Sleeve Design & Art Direction] – Paul Henry
Photography By – Trevor Rogers
Notes
Originally with a triangular hype sticker on the sleeve shrink wrap (not always applied accurately to top left corner) indicating „Includes Free Single – Limited Edition“, this is one of the first 10,000 pressings with an additional 7″ housed in a plain dark-orange/red sleeve (the sleeve is unpunched, top-opening with thumb-cutout on top back edge, glue-tab side).
Track C recorded live, ‚The Nashville‘, 10 Dec 1976.
Produced at T.W. Studios, Fulham; Jan/Feb 1977.