Naposledy aktualizováno: 17.3.2018
Jedno z klasických bopových alb trumpetisty Cheta Bakera, jež vyšlo pod názvem Chet Baker In New York (1958, Riverside Records). Nahrávky vznikaly v newyorském studiu Reeves Sound Studios v září 1958.
Setkání východního a západního pobřeží
Šest let předtím se Chet Baker podílel na úspěchu kvartetu barytonsaxofonisty Gerryho Mulligana. Po nástupu na sólovou dráhu vydával LP desky s výhradně lyrickým nebo romantickým hudebním materiálem, v němž se nejlépe uplatnil jeho vemlouvavý zpěv a „rovná“ hra na trubku bez využití vibrata.
Fanoušci jeho tehdejší zaměření ocenili a podpořili ho svými hlasy při vítězstvích v kategorii Nejlepší trumpetista roku ve výročních anketách magazínů Down Beat a Metronome.
Pod produkčním dohledem majitele labelu Riverside Records a jazzového nadšence Orrina Keepnewse došlo na konci léta 1958 k historickému setkání jednoho z čelných reprezentantů „Cool“ West Coast stylu s několika představiteli „Hard“ East Coast jazzu.
„Mladičtí veteráni“
Zajímavé je, že mimo nesmírně talentovaného kontrabasisty Paula Chamberse (tehdejšího spolupracovníka Milese Davise), jemuž bylo v době nahrávání pouhých dvacet tři let, jsou zbývající čtyři muzikanti třicátníky, přesto již patřili mezi tzv. „mladičké veterány“ bopové scény.
Chambers, společně s tenorsaxofonistou Johnnym Griffinem, jenž měl za sebou působení mj. u Theloniouse Monka nebo v Art Blakeyho dorůžkovsky přeloženo Poslech jazzu, dává již od prvních taktů úvodní Fair Weather (z pera Bennyho Golsona) jasně najevo, že oběma v tepnách pulsuje nevšední cit pro rytmus, zděděný po afrických předcích.
Na povrch vyvěrá díky obrovskému nadšení a elánu obou hudebníků. Griffin s Bakerem dotáhnou souhru svých nástrojů v další Golsonově kompozici; pomaličké baladě Blue Thoughts, téměř k dokonalosti.
Výborné, nikoliv úžasné, žánrové album
Vrcholem alba je ale uvolněná desetiminutová Hotel 49, v níž jsou vedle sebe v úžasné rovnováze muzikantská spolupráce a individuální výkony všech členů rytmiky – přímočarého a citlivého pianisty Ala Haiga (hrál například s Charliem Parkerem nebo Dizzym Gillespiem), bezchybného Chamberse a velezkušeného veterána bebopové scény a (nejenom) hudebního parťáka Milese Davise, bubeníka Philly Joe Jonese.
Sólujícímu Chetovi se dostane významné podpory od rytmického tria i v Davisovském tématku Solar, natočeném již bez přispění Griffinova saxofonu.
Výborné, nikoliv úžasné, žánrové album, které ve své době dalo jasnou odpověď všem, kteří neustále porovnávali, a stavěli proti sobě, obě vývojové větve moderního jazzu.
Vždyť, není rozdíl v konečném vyznění a při vyjádření vnitřních pocitů, rozdílné jsou jen cesty, jak k nim dojít.
Ukázky:
Fair Weather – https://youtu.be/jVuQIdPT7ak
Hotel 49 – https://youtu.be/pPD_XWVPYzU
Blue Thoughts – https://youtu.be/LsrxrMwQZys
Solar – https://youtu.be/QomREviyEwk
Chet Baker: Chet Baker In New York
Label: Riverside Records – RLP 12-281
Format: Vinyl, LP, Album, Mono
Country: US
Released: 1958
Genre: Jazz
Style: Bop, Cool Jazz
Tracklist
A1 Fair Weather (6:55)
Written-By – Benny Golson
A2 Polka Dots And Moonbeams (7:57)
Written-By – Burke-Van Heusen
A3 Hotel 49 (9:53)
Written-By – Owen Marshall
B1 Solar (5:49)
Written-By – Miles Davis
B2 Blue Thoughts (7:35)
Written-By – Benny Golson
B3 When Lights Are Low (6:50)
Written-By – Carter, Williamson
Credits
Bass – Paul Chambers
Drums – Philly Joe Jones
Piano – Al Haig
Tenor Saxophone – Johnny Griffin (tracks A1, A3, B2)
Trumpet – Chet Baker
Producer, Liner Notes – Orrin Keepnews
Engineer – Jack Higgins
Photography By [Cover] – Paul Weller
Design [Cover] – Paul Bacon
Notes
Recorded at Reeves Sound Studios in New York; September, 1958.